Annons

Studioblixtrar + 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet är att de inte är så breda. 150 cm känns rätt brett men kommer att bli ganska tajt. Porträtt OK, halvkropp om modellen tänker sig för, helkropp fungerar inte.

Om du har vägarna förbi Gbg så är Myrins ett bra alternativ. De har ett fåtal tyger i dubbel dubbel bredd för en hyfsad peng. Ca 250 - 300.-/lpm.

Om du har möjlighet att hänga din bakgrund i taket, så kan du köpa två teleskopiska "stöttor" på Jula/Clas Olsson/Rusta. De används vanligtvis som en hjälpande hand när man sätter takskivor. En par var sida av tyget och några enkla klämmor köpta i samma butik så får du en bra spänd bakgrund. Varje stötta kostar knappt 200.- Klämmorna ca 90.-/paketet.

På byggvaruhuset kan du hitta 50 mm avloppsrör i plast. De ligger i längder om 300 cm. De är perfekta för att rulla upp en bakgrund på. Ett sådant rör kostar ca 150.-

Tygerna från Jysk är väldigt tunna. Jag har köpt de flesta färgerna av dem. Svart är väldigt bra. Där köpta jag två "rullar" och sydde ihop. Den sömmen försvinner. De andra färgerna går inte att sy i. Där syns sömmen. Du kan visserligen hänga tyget som en gardin, lite lagom veckad om du tycker att det blir snyggt. Använder dessa tygerna mest till att drapera bord och stolar som modellerna hänger/ligger över.

Hittade på Skroten i Kinna ett polyestertyg i 165 cm bredd. Mörkgrått. Perfekt som bakgrund. Varken veckar eller skrynklar sig. De har fortfarande kvar på den rullen. Kostade 50.-/lpm. Bomullstygerna är lite svåra att få riktigt släta. De bör gärna hänga uppe en stund innan plåtningen.

Pappersbakgrunder är det bekvämaste. Ca 800.- för en rulle på 11 meter. Då har du ca 270 cm bredd till förfogande och får en snygg övergång mellan "väggen" och golvet. Den rundningen är svår att få till snyggt på helkropp om du kör med tyg.
 
Tackar,

Jag ska först inrikta mig på halvkroppsporträtt då lokalen jag har just nu är för liten för helkropp. Papper hade givetvis vartit kanon, tycker dock det är mycket pengar för tillfället. Ska satsa på det när jag hittar en bättre lokal.
Tackar för tipset om Myrins, ska kolla det.
 
Fortsätter i min tråd med releterade frågor...

Jag har tänkt lägga till skärmklaffar med färgfilter och raster i min order.
Har kikat priser och ser att det är stora skillnader.

Funderar på Stellars skärmklaffar + filterset = 825kr. Är det ett bra val? Färgfiltret skall mest användas till bakgrunden.

http://www.photax.se/std/interfit/stellartillbehor/stellartillbehor.htm

Antar att LITE-produkter går bort...
Såg en sida, tror det var här på FS, där någon har lagt upp testbilder på en massa färgfilter som bakgrund men hittar den inte igen. Någon som vet vilken jag menar?
 
Klaffar tycker jag absolut du skall ha medan filter klarar du dig utan. Jag tycker att bakgrunden är svår att belysa med filter men har sett på modellbilder.se att det förekommer då och då. Just nu verkar en grå bakgrund vara mest "inne". Korten upplevs som lite varmare. Med hjälp av belysningen så kan du få en grå bakgrund allt mellan ljusgrå till mörkgrå till nästan svart.
 
Nu är jag ute på djupt vatten men jag tror inte att bakgrunden är vit och att den grön/blå tonen är med hjälp av filter. Jag tror att bakgrunden är blåaktig respektive grönaktig från början. Därefter är bakgrunden belyst med "släpljus" från en blixt som troligtvis har ett raster för att samla ihop ljuset lite. Effekten kan förstärkas genom att vinjettera bilderna lite.
 
Mycket möjligt att ljussättningen är gjord så, men skulle man inte kunna uppnå liknande resultat med färgfilter?

bakgrundsfrågan kan lätt bli dyr eftersom man vill ha så många.
 
Nu kan jag inte tekniken fullt ut men de staplande försök som jag har gjort har inte blivit bra. Eftersom modellen skall ha ganska mycket ljus på sig är det svårt att ljussätta bakgrunden med ett färgat ljus. Bakgrundsblixten slår ganska hårt och mina färgade filter verkar vara för "tunna". Bakgrunden får blaskig färg. Inte alls bra.
 
Passar på att lägga in en annan relaterad fråga angående ljus:
Om man kör två studioblixtar på 300Ws bredvis varandra, blir effekten verkligen lika som en 600Ws blixt? (Två högtalare på vardera 90 dB blir ju 93 dB men det är ju inte samma sak kanske).
 
Hmm, förstår att man lättare får bra resultat med en färgad bakgrund. Kanske är en dålig budgetvariant att försöka ersätta bakgrundsfärg med färgfilter. Hmm....
Skärmklaffar och raster skall inhandlas iaf.

Vad jag förstått så blir 300+300=300. Annars borde ytor där ljuset överlappas av olika blixtrar bli dubbelt så starkt och överexponeras.
 
Det blir dubbelt så mycket ljus med två blixtar.

Överlappande ytor med ljus blir starkare. Man belyser ju vanligen hela modellen, med blixtarna och exponerar därefter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.