ANNONS
Annons

Studioblixtrar + 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tänkt använda min Canon 430EX tillsammans med studioblixtrar "Visico Excel 300+".
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-640.html

Frågan är vad jag behöver köpa för att få min 430EX att fungera trådlöst?


Den kan inte funka som en optisk slav så du behöver en slavtändare som är kompatibel med Canons EX blixtar.

Men du kommer snart att ledsna, bättre att köpa ett tredje blixthuvud som är billigt.

http://www.kaffebrus.com/qh-110ws-4.html
 
Finns det inte någon radio-, fotocellsmottagare som skulle passa?

Jag är medveten om att det inte är en optimal lösning med en 430EX.
 
Har börjat fundera mer i dina banor.
3e blixten blir mest till bakgrundsbelysning, hårljus eller ljus bakifrån.

Kommer jag vilja ha mer kräm än 110ws till den funktionen i framtiden? Isf, skulle 150ws räcka?
 
Har börjat fundera mer i dina banor.
3e blixten blir mest till bakgrundsbelysning, hårljus eller ljus bakifrån.

Kommer jag vilja ha mer kräm än 110ws till den funktionen i framtiden? Isf, skulle 150ws räcka?

Jag har en sådan just för hårljus etc, funkar bra och ger nog ändå mer ljus och möjligheter än 430 EX.
 
Hmm, ok.
Klarar en 110ws att lysa upp en vit bakgrund för helkroppsfoto?

Ska du bränna ut den är det nog bättre att sätta en av dom starkare blixtarna på bakgrunden, sedan använda dom andra två för modellen.

Det är smidigare med ett extra studioblixthuvud när du ska ställa in ljuset, dessutom laddar den mycket fortare.

Vi är många som börjat med att försöka använda kamerablixtar tillsammans med studioljuset och sedan ledsnat och köpt fler blixtar. Lika bra att spara pengarna för eventuell slavtändare om du tror att det blir likadant för dig.
 
Kan bara hålla med Björn.

Jag hade min 430 ett tag som komplement till studioblixtar. Till att börja satt den monterad på huset och då är det ju inga problem med att få samtliga blixtar till att lösa ut. Köpte efter ett tag en Skyport. Till 430 blixten var jag tvungen att köpa en speciell blixtsko och en kabel, då fungerade den på radiosändaren och studioblixtarna löste ut via slavtändarna. Hade 430 som effektljus men det var lite "kantigt" att hela tiden gissa hur blixten skulle slå. Byggde tom en snoot till 430 blixten och var ganska nöjd ett tag.

Fick möjligheten att köpa Elinchromes D-Lite2 och plötsligt var det skillnad som natt och dag att jobba med studioblixtarna. D-Lite är suveräna och lätta att jobba med. Stor skillnad mot alla egna lösningar och billigt blixtpaket från Kaffebrus.
 
Hmm, så om jag satsar på 300ws blixtrar så vill jag minst ha en 300ws blixt även till bakgrunden med andra ord. Tänkte kanske jag kunde snåla in på den blixten.

Aj då, det sved i budgetkalkylen :)
 
Jag kör med 150ws på bakgrunden. Har hitills bara använt 1 blixt. Skicka ett mail till mig via FS, så skall jag skicka några exempelbilder och länkar.
 
Du behöver inte tre så starka blixtar för att fota modell eller mindre grupper. Du kan gott köpa en 110eller 150 ws att komplttera dom två första med.

Men inte behöver du sätta 2X300 WS på modellen så ofta, kanske det är bättre att köra en 300 och en 110 på modellen och den andra 300 på bakgrunden om du vill bränna ut den. Vill du bara ha släpljus på bakgrunden räcker den mindre blixten gott.
 
Jag är rätt nära att lägga till en 110ws i ordern nu. Mycket för att det är billig och att 150ws kanske ändå blir för klent för bakgrundsbelysningen trots allt om jag ska bränna ut en stor yta. Då jag ändå bör använda en av mina 300ws istället som sagt.
Hmmm...
 
Jag är rätt nära att lägga till en 110ws i ordern nu. Mycket för att det är billig och att 150ws kanske ändå blir för klent för bakgrundsbelysningen trots allt om jag ska bränna ut en stor yta. Då jag ändå bör använda en av mina 300ws istället som sagt.
Hmmm...

Köp du 110:an, det är en rejäl och prisvärd sak som kommer att komplettera dina andra två bra.
 
Jag gjorde en helomvändning när jag såg att Photax hade lagt till ett Visico 3-blixt paket som slutade på nära samma pris som den uppsättningen jag tänkt göra med 2x300 + 1x110 på kaffebrus.

Jag vill tacka för all den hjälp jag fått av er.
 
Jag gjorde en helomvändning när jag såg att Photax hade lagt till ett Visico 3-blixt paket som slutade på nära samma pris som den uppsättningen jag tänkt göra med 2x300 + 1x110 på kaffebrus.

Jag vill tacka för all den hjälp jag fått av er.

Tittade och det ser ut som ett kanonpaket, med det är du väl rustad.
 
Tack för länkarna, har läst igenom rätt mycket där redan. Men det finns såklart mycket att lära. Jag har hur mycket ideer som helst som ligger och lurar.
Ska bygga några egna stativ för reflexskärm och bakgrund som jag såg på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=v_UcoCjAcik&feature=channel

Målarburk + cement + träpinne = stativ.
Billigt och bra.

Vad jag ska ha för bakgrunder är nästa steg. Kommer troligen börja med några olika kolörer tyg från på jysk.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.