Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtpaket Paraply eller Softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

ReijoM

Medlem
Tänkte köpa instegsmodellen av studiopaket Elinchrome D-Lite RX ONE med antingen softbox eller paraply.
Hur skiljer sig dessa åt i vad man får för slags ljus vid fotografering i ganska litet rum, fotar mest katter o kanske någon hund inomhus.

Canon 650D är vad jag använder att fota med om det har någon betydelse.

En softbox riktar ljuset mer och håller ljusspridningen mer under kotroll. Har du ett litet rum så finns chans med ett paraply att du skickar ljus överallt och det studsar på tapeten och lyser upp allt. Jag hade nog valt en softbox för ett mindre rum, just av den anledningen att den sluter ljuset och riktar det mer exakt än ett paraply.

ljuskaraktären från vitt paraply skiljer inte mycket från softbox, men softboxen sätter man ofta närmre motivet, så att man på så sätt får mindre riktat ljus. Paraplyet används ju som reflektor och sitter lite längre bort.

Den enda skillnad jag egentligen har märkt mellan softbox och paraply förutom att man kan använda softboxen mycket närmre, så att ljuset sveper mera runt, är reflexen i ögat. Paraplyet, särskilt när man använder det omvänt, men också när man skickar blixten bakåt i det, ger en ganska ful reflex i ögat, medan softboxen, som ju är fyrkantig (förutsätter att du inte menar en octabox) ger en reflex som är lättare att fördra.

Men folk i allmänhet brukar inte lägga märke till det, så jag gissar att det är en fotografgrej att se det. En bekant till mig klistrade spröjsar, gardiner och blomkrukor på sin stora fyrkantiga softbox med 1,5 m sida, för att få riktigt "fönsterljus".

Tack för svaren

Tack för informationen jag fått, det blir nog softboxar för min del.
Med vänlig hälsning
Mauritz

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar