Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixthjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

YoinkFox

Avslutat medlemskap
Jag har funedrat på att köpa studioblixtar nu för att komma vidare i mitt fotande. Jag fotar väldigt ofta mode,porträtt, beauty mm och som sagt fotar då oftast personer. vad ska jag ställa för krav på blixtarna... vad jag har läst att 250 Ws + är nästan nödvändigt, är det så eller?
Jag fotar för tillfället mycket inomhus i lokaler mm. men ja kommer förmodligen framöver att behöva ta med mig dem ut och vad behöver jag då, är det ett vanligt blixtaggregat som man ska ha eller?
jag har en Canon eos 50D som alltså har ett sync uttag på sig

kom gärna med förslag på billiga blixtar, som sagt de är mina första och jag är student, men jag vill även ha så att jag inte behöver köpa nya om något halvår eller så.

jag har kollat på olika bland annat denna: http://kaffebrus.com/qh-600ws-117.html
 
Din fråga är ganska vanlig och det finns ganska många färska trådar där olika tips har stötts och blötts. Generellt så får du vad du betalar för. Dyrare blixtar = högre kvalitet som tål att hanteras och är trevligare att jobba med.

Vilken budget har du?
Pengar styr väldigt mycket och innan din "mini studio" är färdig (det blir den aldrig) så dyker det upp en väldigt massa bra att ha prylar utöver två blixtar. En bra början är två blixtar i ett paket, en reflexskärm helst med eget stativ samt en bakgrund som på något sätt måste gå att hänga upp. Ganska omgående så kommer du dessutom att upptäcka att du vill trigga blixtarna trådlöst.

I ett mindre rum där du fotograferar halvkropp eller närmare kommer du väldigt långt med 250 blixtar. För helkropp så bör du ha starkare blixtar.

Kaffebrus eller märkesblixt?
När grejorna väl är uppsatta, så spelar det inte så stor roll. Blixtarna kommer att göra jobbet ungefär lika bra. Det är små detaljer som skiljer som t.ex. hur snabbt blixten är klar efter avfyrning, hur stabilt blixtljuset är i temperatur, om blixten har fläktkylning, att blixtar från Kaffebrus oftast har vred för effekten och inte dumpar om du sänker effekten osv osv. Det finns säkert fler saker som man kan "reta sig på".

Tillbehör?
Blixten behöver tillbehör för att styra och modifiera ljuset. Blixtar som har den s.k. S-bajonetten har stort utbud av tillbehör i alla prislägen. Kaffebrus är kanske lite begränsad där men å andra sidan är deras tillbehör inte så dyra jämfört med t.ex. Elinchrome där det inte finns så många piratalternativ. T.ex ett paraply ligger uppmot 1 000.- medan piraterna på knappt hälften. (å jag har inte hittat ett piratparaply ännu....)

Jag började med Kaffebrus och har kvar dessa blixtarna till effektljus. Tycker att de är lite skrangliga och allmänt knöliga men när de väl står uppställda så fungerar de hur bra som helst. Väldigt få tillfällen har de inte hunnit ladda upp innan jag har kört bild 2 och då blir det som det blir..... Är mycket nöjd med blixtarna från Elinchrome men tycker att deras tillbehör är väl dyra. Skulle jag börja från början idag, så hade jag kikat efter S-bajonetten och sett vart jag hamnat. (Tror att blixtar från Bowens har S-bajonetten och nu är jag ute på djupt vatten....)

Lycka Till!
 
Din fråga är ganska vanlig och det finns ganska många färska trådar där olika tips har stötts och blötts. Generellt så får du vad du betalar för. Dyrare blixtar = högre kvalitet som tål att hanteras och är trevligare att jobba med.

Vilken budget har du?
Pengar styr väldigt mycket och innan din "mini studio" är färdig (det blir den aldrig) så dyker det upp en väldigt massa bra att ha prylar utöver två blixtar. En bra början är två blixtar i ett paket, en reflexskärm helst med eget stativ samt en bakgrund som på något sätt måste gå att hänga upp. Ganska omgående så kommer du dessutom att upptäcka att du vill trigga blixtarna trådlöst.

I ett mindre rum där du fotograferar halvkropp eller närmare kommer du väldigt långt med 250 blixtar. För helkropp så bör du ha starkare blixtar.

Kaffebrus eller märkesblixt?
När grejorna väl är uppsatta, så spelar det inte så stor roll. Blixtarna kommer att göra jobbet ungefär lika bra. Det är små detaljer som skiljer som t.ex. hur snabbt blixten är klar efter avfyrning, hur stabilt blixtljuset är i temperatur, om blixten har fläktkylning, att blixtar från Kaffebrus oftast har vred för effekten och inte dumpar om du sänker effekten osv osv. Det finns säkert fler saker som man kan "reta sig på".

Tillbehör?
Blixten behöver tillbehör för att styra och modifiera ljuset. Blixtar som har den s.k. S-bajonetten har stort utbud av tillbehör i alla prislägen. Kaffebrus är kanske lite begränsad där men å andra sidan är deras tillbehör inte så dyra jämfört med t.ex. Elinchrome där det inte finns så många piratalternativ. T.ex ett paraply ligger uppmot 1 000.- medan piraterna på knappt hälften. (å jag har inte hittat ett piratparaply ännu....)

Jag började med Kaffebrus och har kvar dessa blixtarna till effektljus. Tycker att de är lite skrangliga och allmänt knöliga men när de väl står uppställda så fungerar de hur bra som helst. Väldigt få tillfällen har de inte hunnit ladda upp innan jag har kört bild 2 och då blir det som det blir..... Är mycket nöjd med blixtarna från Elinchrome men tycker att deras tillbehör är väl dyra. Skulle jag börja från början idag, så hade jag kikat efter S-bajonetten och sett vart jag hamnat. (Tror att blixtar från Bowens har S-bajonetten och nu är jag ute på djupt vatten....)

Lycka Till!

jag skickade ju med en länk för blixt och den passar till bowens, ja jo, ja tänker lite så med, att ja köper något billigt nu som jag kan använda och träna på och sen kan man ha de till effektljus senare men jag tror att jag kommer till att försöka ta mig utomhus då jag tycker de är roligast att fota ute, så då tänkte jag mest att man behöver väl ha som sagt runt 400 och gärna upp ifall man ska fota ute, de va därför ja har tittat på denna relativt billiga blixt med 600 Ws
 
Skall du vara ute och konkurera med dagsljus/solljus, då är ingen blixt för svag....

Du springer upp en hel del i pengar för att få ett paket som både fungerar utomhus och inomhus - batterpacken. Min erfarenhet av studioblixtar utomhus är nära nog noll. Tycker jag kommer tillräckligt långt med "hotshoe" och faktiskt enbart 1 blixt som sitter rätt på huset.

Har kört med utomhus kit och paraplyer. Sting i bilderna men väldigt vindkänsligt. Inget för en ensam fotograf. Vi var 3 stycken vid det tillfället och det behövdes. 1 fotograf, 1 som stadgade blixten och 1 som höll reflexskärmen.
 
Skall du vara ute och konkurera med dagsljus/solljus, då är ingen blixt för svag....

Du springer upp en hel del i pengar för att få ett paket som både fungerar utomhus och inomhus - batterpacken. Min erfarenhet av studioblixtar utomhus är nära nog noll. Tycker jag kommer tillräckligt långt med "hotshoe" och faktiskt enbart 1 blixt som sitter rätt på huset.

Har kört med utomhus kit och paraplyer. Sting i bilderna men väldigt vindkänsligt. Inget för en ensam fotograf. Vi var 3 stycken vid det tillfället och det behövdes. 1 fotograf, 1 som stadgade blixten och 1 som höll reflexskärmen.

vad menar du med ingen är för svag? man måste väl ha rätt bra kraft om du ska till ex göra "overpower" på solen. men utomhus, de är väl samma sak bara de att du kopplar dina blixtar till ett aggregat istället, och de finns ju att hitta för 4-5000 kr
 
Huvudet under armen. För STARK naturligtvis. Jag hade tillgång till 1200 och den kändes som lagom. Svagare hade säkert fungerat men nu fanns det kraft och blixten var snabb vilket uppskattas av såväl modeller som fotografer.

Du kan inte koppla vilka blixtar som helst till ett aggregat. Kan inte säga varför på ett vettigt sätt men jag kan inte med mina.
 
Huvudet under armen. För STARK naturligtvis. Jag hade tillgång till 1200 och den kändes som lagom. Svagare hade säkert fungerat men nu fanns det kraft och blixten var snabb vilket uppskattas av såväl modeller som fotografer.

ah, men tror du då att den jag tittade på från kaffebrus funkar till de, det är som sagt bara 600 men man hittar inte mycket högre för de pengarna :/
 
Jag har tyvärr inte de rätta kunskaperna för diskussionen men tyvärr så tror jag inte det. Tillverkarna brukar skriva ut om paketet går att köra på batterier.

Kika på Cyberphoto & Photax

Här är en länk till ett dyrt paket
http://www.aifo.se/

Ytterliggare ett tips
http://www.bostroms.nu/foto--studio-c-448-1.aspx

http://www.photax.se/
Blixtar Visico

Kika lite i befintliga trådar. Jag har inte tillräckliga kunskaper för att kunna guida dig.

ja jo..men är ja helt ute och cyklar då...ja menar som jag fattat de så har man vilken studioblixt som helst och kopplar den till ett aggregat så är de precis som att köra inomhus?
här är ett exempel på vad ja pratar om: http://kaffebrus.com/innovatronix-explorer-xt-2400-807.html
 
Utomhus om man ska konkurrera med solen så är som sagt nästan ingen blixt för stark. Men i studio är det ofta en helt annan femma! Där är det betydligt vanligare att blixtarna är för starka (när de är ställda på minsta energi), om man vill köra lite kort skärpedjup. (konkurrerar man mot direkt solljus lär det knappast ens bli tal om kort skärpedjup, eftersom man måste hålla sig inom kamerans blixtsynktid och därför tvingas blända ner för att inte överexponera det naturliga ljuset. Vilket i sig också medför att man stryper blixtljuset)

Bra att kolla på är alltså hur många steg de går att justera ner/vilken minsta möjliga energi är. Mina Elinchrome 300RX kan man justera över 5 steg, vilket ger minimumenergi ca 9 Ws. Vissa billigare blixtar är bara justerbara över 3 steg, och är då blixten på 400Ws maxenergi så ger det en minimumenergi på ca 75 Ws, vilket är ganska mycket i en studio om man vill kunna köra med lite kortare skärpedjup.

Personligen har jag 3 stycken 300RX för studiobruk (fast jag nu har gjort mig av med studion), och en Ranger Speed AS för utomhusbruk. Men det är en väldigt dyr väg att gå, som jag inte hade tagit om jag inte hade företag.
 
Nytt eller beg ?

Jag har startat med att köpa begagnat, vilket jag kan rekommendera.
En proffsblixt som funkar kommer räcka för "icke proffs" i många, många år. Dessutom vara stabilare än de billiga varianterna. Det kommer att finnas mer tillbehör, både nytt och beg och vara en fördel när du vill utöka ditt system med fler eller kraftigare blixtar.
Start kittet behöver inte vara starka, 250Ws bör räcka till det mesta inomhus. Det du ochså kan fundera på är att brinn-tiden på billigare blixtar, vanligtvis är längre än för dyrare. Det kommer påverka din möjlighet att frysa bilden ex. då modellen hoppar eller rör på sig.

Vilket system (märke) du väljer är lite av en smaksak. Kom dock ihåg att tillbehören till de olika märkena varierar mycket i pris och utbud, både nytt och beg.
Jag valde Elinchrom av tre orsaker:
* Jag hittade bra begagnade.
* Stort utbud på nya (och beg) tillbehör (ljusformare och annat).
* Betydligt billigare än tex Profoto, både blixtar och tillbehör.
Ett annat tipps är att kolla in ex Creative light som gör tillbehör som passar de stora märkena. Utmärkt kvalitet till en bråkdel av Pro pris och ca 1/2 av Elin pris.

Lycka till
 
inte dumpar om du sänker effekten osv osv.

Jo de dumpar.
Rent generellt får du nog lite vad du betalar för. Jag köpte kaffebrusblixtar QH 300Ws (2007) och har aldrig haft någon anledning att köpa något annat (jag fotar alltså ganska sällan med blixtarna)
Allt beror ju lite på din plånbok, vad du har för ambition med ditt fotande och hur ofta du ska plocka upp och ner allt. Jag har alla mina blixtgrejer i en väska och plockar upp allt när jag ska fota. Inget har gått sönder än, men tror att någon av Softboxarna kanske ger sig i någon söm förr eller senare, eftersom de plockas upp och ner varje gång jag fotar med dem. Om du ska fota location så sök lite på innovatronix. Ganska säker på att de funkar att ladda QH-blixtarna. Ska köpa det själv när jag får råd någon gång.
 
Jo de dumpar.
Rent generellt får du nog lite vad du betalar för. Jag köpte kaffebrusblixtar QH 300Ws (2007) och har aldrig haft någon anledning att köpa något annat (jag fotar alltså ganska sällan med blixtarna)
Allt beror ju lite på din plånbok, vad du har för ambition med ditt fotande och hur ofta du ska plocka upp och ner allt. Jag har alla mina blixtgrejer i en väska och plockar upp allt när jag ska fota. Inget har gått sönder än, men tror att någon av Softboxarna kanske ger sig i någon söm förr eller senare, eftersom de plockas upp och ner varje gång jag fotar med dem. Om du ska fota location så sök lite på innovatronix. Ganska säker på att de funkar att ladda QH-blixtarna. Ska köpa det själv när jag får råd någon gång.

kaffebrus har bara 220Ws nu:/ och de har innovatronix på kaffebrus me:), jag har otroligt stor ambition för foto>< jag fotar varje tillfälle som ges mig, ska försöka komma in på HFF med mode inriktning:)
 
kaffebrus har bara 220Ws nu:/ och de har innovatronix på kaffebrus me:), jag har otroligt stor ambition för foto>< jag fotar varje tillfälle som ges mig, ska försöka komma in på HFF med mode inriktning:)

Såg nu att ni redan pratat om innovatronix. Läste inte hela tråden:)
Om jag säger så här att jag har inte haft några som helst problem med mina kaffebrusblixtar, men som jag skrev så fotar jag sällan så de passar mitt användande väldigt bra. Men om du tänker fota ofta så kanske beg märkesblixtar som någon nämnde skulle vara något att tänka på.
 
Såg nu att ni redan pratat om innovatronix. Läste inte hela tråden:)
Om jag säger så här att jag har inte haft några som helst problem med mina kaffebrusblixtar, men som jag skrev så fotar jag sällan så de passar mitt användande väldigt bra. Men om du tänker fota ofta så kanske beg märkesblixtar som någon nämnde skulle vara något att tänka på.

men man hittar ju inte dom någonstans! jo jag fotar väldigt ofta, men nu har ja bara skit dålig belysning använder lampor och hemtillverkade typ softboxar och andra tillbehör>< måste nästan alltid använda mitt 50mm 1.4 också, vilket är lite tråkigt:/
 
men man hittar ju inte dom någonstans! jo jag fotar väldigt ofta, men nu har ja bara skit dålig belysning använder lampor och hemtillverkade typ softboxar och andra tillbehör>< måste nästan alltid använda mitt 50mm 1.4 också, vilket är lite tråkigt:/

Nu vet jag inte vad du menar att du inte hittar men nä, jag hittar inte heller QH (Qihe) blixtarna förutom 600Ws då.
Beg kanske detta kan vara något.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=123122
Priset låter jag det vara osagt om eftersom jag inte har koll på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.