Annons

Studioblixt. Interfit VS Elincrome

Produkter
(logga in för att koppla)

- Andreas

Aktiv medlem
Står och skall välja studioblixtar och behöver lite råd.

Först tittade jag på billiga Interfit paket för 6000:-

http://www.photax.se/std/interfit/blixt/blixtpaket/blixtpaket.htm

Men efter ett tag lutar det mer åt Elinchrom FX400 som kostar ungefär dubbelt så mycket. I och för sig lite starkare (vilket jag nog inte har nytta av) och med väskor.

http://www.aifo.se/elinchrom/prislista/20649.htm

Så vad skall jag välja. Elinchrom har bra renomé och det är lätt att få tag i tillbehör och delar men är det värt dubbla priset? Jag kan ju exempelvis köpa ett blixthuvud till eller rent utav två för samma pris?

Tacksam för hjälp i produktvalet.

Mvh: Andreas.
 
Hej

Har två 500Ws Elinchrome och 3st Interfit 300

till Eli har jag två softboxar, en till varje, en pirat o en original
Till inter. har jag oktabox, raster

De enda blixtar jag haft problem med eär Eli, fotar man mycket släpper en lödning till en hållare till blixröret.

Men:
Eli laddar ljusår snabbare, så vill man "smalfilma" modellen så...

Interf. har billiga tillbehör, det suger massor köpa skärmklaffar, färgfilter mm till Eli.

Interf e lättare om du skal ha dem på en giraff (bom) över modellen osv

Roine
 
Jag har 3st Elinchrom style FX400 som jag köpte från Aifo och kan säga att jag är iallafall jätte nöjd med dem, värt varenda krona. Samt att det är bra laddtid.

rekommenderar varmt!
 
Själv har jag 2 st Elinchrome 400 och 2st 100. Jag hade enbart fyrahundror förr, men blev för låst av att inte kunna dra ner blixtarna rejält ibland och jag tror att man kanske glömmer bort ibland att man inte alltid vill bracka på med maximalstyrka...
 
Elinchrom

om du vill ha system som du kan bygga ut.

Interfit om du kan leva med billiga kvaliten, och vill komma billigt undan.

Inställningsljuset på interfit är inte speciellt mycket att hurra för 60w, och mer rekommenderas inte pga av överhettning...

Samt laddnins (3,5s) tiden är det som talar emot interfit. (min åsikt givetvis)



/P.L
 
Senast ändrad:
Re: Elinchrom

Paul.r.Lindqvist skrev:
om du vill ha system som du kan bygga ut.

Interfit om du kan leva med billiga kvaliten, och vill komma billigt undan.

Inställningsljuset på interfit är inte speciellt mycket att hurra för 60w, och mer rekommenderas inte pga av överhettning...

Samt laddnins (3,5s) tiden är det som talar emot interfit. (min åsikt givetvis)



/P.L

3.5 sek är på full ladning.
vid foto i mindre studio vid ej behov av fullstyrka. så laddar den direkt.

(kanske viste detta redan)
 
Jorå det visste jag, så visst om du fotar på en liten yta så spelar det nog ingen större roll. Men om man nu får tillgång till en större yta samt vill använda en stor softbox ja du fattar.. .-)

/P.L
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Jorå det visste jag, så visst om du fotar på en liten yta så spelar det nog ingen större roll. Men om man nu får tillgång till en större yta samt vill använda en stor softbox ja du fattar.. .-)

/P.L

jepp. då kan det vara lite jobbigt med 3,5 sek.

bara uppstartningen av 300d och 350d. är på ca 2sek och det är pest och pina med 300d.
 
anders_j skrev:
jepp. då kan det vara lite jobbigt med 3,5 sek.

bara uppstartningen av 300d och 350d. är på ca 2sek och det är pest och pina med 300d.

Anders jag är säker på att interfit systemet är ett bra kit för pengarna . (jag ser att du äger ett så du borde veta :)

Men trådskaparen nämde att han valde mellan Elinchrom och Interfit.

Så därav jämförelsen.

Mvh
Paul L.
 
jorå

Man kan nog klara sig utan, och använda kamerans histogram.

Och om man har ett ganska begränsat utrymme så får man nog "känsla" för vilken styrka man skall ha på givet avstånd.

Men givetvis så underlättar en ljus/blixt mätare.

Jag skulle inte vilja vara utan min.

/P.L
 
Powershooter skrev:
Bör man skaffa en blixtljusmätare också, eller kan man klara sig utan?

Man klara sig utan om manhar digitalkamera, men det kan ta lite tid innan man fått till inställningen på kamera, så det är klart att rekommendera en ljusmätare. Den kan vara användbar i andra lägen än i studion oxå.
 
Powershooter skrev:
Bör man skaffa en blixtljusmätare också, eller kan man klara sig utan?

Hade min premiär i en fotografs studio här i veckan. Det som slog mig då var att blixtljusmätaren var något som var otroligt smidigt. Jag kan även tänka mig att modellen (oavsett proffesionell eller familjemedlem) inte känner för att posera tills du hittar rätt kamerainställningar.

Håller själv på att fixa en hemmastudio där blixtljusmätare efter min korta erfarenhet är ett "must-have". Kommer nog beställa från USA då det skiljer en 1000-lapp på en som i Sverige kostar 3000. Tittar för övrigt på Sekonic Flashmate 308S. Jämför gärna Sverige med BHphoto och Adorama. (priserna gäller inkl moms och ev tull)
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Anders jag är säker på att interfit systemet är ett bra kit för pengarna . (jag ser att du äger ett så du borde veta :)

Men trådskaparen nämde att han valde mellan Elinchrom och Interfit.

Så därav jämförelsen.

Mvh
Paul L.

stämmer
 
- Andreas skrev:
Ok. Är det risk för att 300Ws blir för starkt i en liten studio? Skall man välja 100-150Ws i stället?

Ok. Åter till frågan ovan :) (Mätare har jag - Sekonic L-358).

När jag har läst alla råd så börjar jag mer och mer fundera på Interfit. Då kan jag dessutom köpa fler blixthuvud & tillbehör för pengarna om man jämför med Elinchrom.

Men - jag undrar fortfarande. Är 300 för starkt i en mindre studio? Interfit har ju en 150 modell också.
 
- Andreas skrev:
Ok. Åter till frågan ovan :) (Mätare har jag - Sekonic L-358).

När jag har läst alla råd så börjar jag mer och mer fundera på Interfit. Då kan jag dessutom köpa fler blixthuvud & tillbehör för pengarna om man jämför med Elinchrom.

Men - jag undrar fortfarande. Är 300 för starkt i en mindre studio? Interfit har ju en 150 modell också.

Med min begränsade erfarenhet så borde inte 300Ws vara för stark då den enl spec är nedbländningsbar till 1/8 dvs 37.5 Ws. Väntar själv på detta kit från Photax.
 
- Andreas skrev:
Ok. Är det risk för att 300Ws blir för starkt i en liten studio? Skall man välja 100-150Ws i stället?

Nej, kör på 300Ws. Om du upplever att det blir för starkt så sätter du bara ett gråfilter framför kameran.

100Ws och en monterad softbox blir det inte mycket kvar av...

Och mitt råd är att skippa interfit och köra på elin-blixtarna. bara uppladdningstiden på 3,5s ger mig gåshud.

Jag körde ett tag med profotos 1200Ws på lägsta effekt som en tillfällig ersättare till mina vanliga Pro 300. Då kan vi börja prata uppladdningstid i kompaktaggregat som heter duga...!!

Jag föredrar färre blixtar med kvalitet än många blixtar som inte går att jobba med.

Mvh /Peter
 
Tack för alla svar! Nu har jag äntligen beställt ett blixtpaket.

Interfit Electra 300i var slut och jag behöver prylarna så fort som möjligt. Det visade sig då att Photax precis har fått in en testsändning av en ny modell som heter Stellar 300. Den laddar snabbare, har kortare laddtid + 150W inställingsljus. Paketet kostar 6995:- i stället för 5995:- som för Electra.

Mer info finns här:

http://www.patersonphotographic.com/lighting/Stellar Pictures/Stellar Flash MainFRM.htm


Gällande problemet med kort skärpdjup så beställde jag även ett 3-stegs ND filter. Hoppas det är lösningen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.