Annons

Studioblixt. Interfit VS Elincrome

Produkter
(logga in för att koppla)
- Andreas skrev:
Gällande problemet med kort skärpdjup så beställde jag även ett 3-stegs ND filter. Hoppas det är lösningen?

Klockrent!
Komplettera gärna med NDx4 och kanske till och med ett NDx2 också. Det är inte fel...

Lycka till med din ljussättning och publicera gärna dina bilder i studiopoolen för att få respons på ljussättning och lära dig mer.

Mvh /Peter
 
- Andreas skrev:
Så vad skall jag välja. Elinchrom har bra renomé och det är lätt att få tag i tillbehör och delar men är det värt dubbla priset? Jag kan ju exempelvis köpa ett blixthuvud till eller rent utav två för samma pris?

Tacksam för hjälp i produktvalet.

Mvh: Andreas.

Elinchrom gör bra o prisvärda prylar med många bra tbh, det är vad jag tycker!
Största fördelen är kanke annars att dom går att styra över så många bländarsteg!!

Sedan går det alltid att köpa både dyrare o billigare prylar....

/JH
 
Mattskivan?

Jag har också Interfit 300i och kan inte komma mindre än 8-11 (ISO 200) i ett litet rum. Funderar att fästa en mattskiva på blixhuvud istället ND-filter på en kamera.
 
Powershooter skrev:
Bör man skaffa en blixtljusmätare också, eller kan man klara sig utan?

En bra investering. Men lär sig "tänka" ljus istället för att chansa genom testbilder.

Lyckan är total när man bara går runt och mäter och ser bilden i huvudet...sen knäpper av och allt stämmer.
 
Rickrock skrev:
Vad är NDx2 och NDx4?

Det är gråfilter som minskar ljusinsläppet med hela bländarsteg utan att påverka något annat. Bra för att få längre slutartider (vid t.ex vattenfotografering) eller om du vill uppnå kortare skärpedjup i stark belysning.

ND2 = 1 steg
ND4 = 2 steg
ND8 = 3 steg

//Peter
 
Nya Stellar 300ws kan ju ställas ner 5 bländarsteg, behöver man fortfarande ND-filter då?

// Lazze
 
Histogram :)

Bra tips. Köpte samma ljusmätare från HK. Slutsumman blev ca 1600 på grund av högre dollarkurs samt tull och moms. Fungerade klockrent - rekommenderas.

// Johan


Använder du exponeringsmätare när du plåtar digitalt?
Använd kamerans histogramfunktion, det är i mitt tycke klart bättre än alla andra exponeringsmätare!!

/Janne
 
Histogram vs ljusmätare

Använder man inte ljusmätaren för att kolla skillnad mellan t.ex. huvudljus / sidoljus / bakgrundsljus?

Det går väl ej med histogrammet eller? Har ej digitalt själv men det låter som man bara får ett histogram över den totala exponeringen av bilden. Ej så mycket förhållandet mellan ljuskällorna. Fast det ser man kanske tillräckligt bra på displayen sedan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.