Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixt-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

linnean

Aktiv medlem
Nu har mina studiokunskaper legat på hyllan några år och jag har ny utrustning som jag försöker få att fungera på bästa sätt. Jag har en Nikon D80 och D-lite-4 bilxtar.
Jag använder den inbyggda blixten för att sätta ingång studioblixtarna, men det ger inget bra resultat.
Min kamera har inget uttag för blixtkabel. Förr använde jag en hotshoe adapter för kablen, en hama tror jag. Men den ag tror att den förstörde min hotshoe på den kameran (en analog Canon, som sagt, det var länge sedan).
Nu hittar jag inga andra hotshoe adapters än just hama men vågar inte använda en på min nikon kamera.
Några tips?
Ska jag kanske skaffa trådlös sändare, jag förstår inte riktigt poängen när man borde kunna använda den inbyggda blixten, men jag kanske missar något där?

(PS till besvärliga fotosidan användare: Jag har redan sök och läst en del trådar. Tycker ni att min fråga är dum kan ni ju låtabli att svara)

Vad är det som som är dåligt ¨på dina bilder?
Kan du ge bildexempel.
du får även ta i beräkningen att du har den interna blixten rakt framifrån vilket man gärna inte vill ha, därav externblixt.

Då dina andra blixtar triggas av blixten så försök att sänka blixtkompensationen på den interna till -2. På så vis har den minst inverkan på bilderna.

/Stefan

Med en trådlös sändare eller sync-kablar så tillkommer det inget ljus förutom det som kommer från studioblixtarna. När du använder den inbyggda blixten för att utlösa studioblixtarna så lyser ju den inbyggda blixten också upp ditt objekt.

Har du den dessutom i TTL-läge så kommer studioblixtarna att utlösas av förblixten istället för huvudblixten. Då kommer studioblixtarna inte att göra någon nytta alls.

Hoppas att det löser sig för dig

/Freppa

Radiosändare eller IR-sändare är klart smidigare än kabel. Hamas hot shoe adapter ska fungera på Nikon, jag har använt det på D70 och det var lite glapp och strul men inga problem med att kameran tar skada.

Att inte köra trådlöst är värdelöst. Synkkablarna är av synnerligen dålig kvalitet och går sönder på löpande band. Ska du trots allt använda synkkabel, köp flera stycken! PC-kontakten lider av en felkonstruering som gör att den blir glapp i princip direkt.

Om vi säger såhär, jag använder primärt radio (Elinchrome Skyport), trots det har jag väl en sisådär 7-8 trasiga synkkablar liggandes...

Använd den inbyggda blixten.

Du har tur som kör Nikon, då kan du använda inbyggda blixten.

In i menyerna på kameran,
hitta läget för att köra blixten manuellt (inte ttl)
ställ den på 1/16 del
sen kameran manuellt

f8
1/200 sec

ändra sedan bländare och/eller blixtstyrka för
att få rätt exponering.

Den inbyggda blixten är utmärkt att använda
för att synka med.
När du blir kinkig (du kan kanske se en svag skugga på bakgrunden och ett litet litet
stick i modellen ögon) så skaffar du en irridå så
du slipper ha med blixten i ljusbilden.

(testa ut hur låg styrka du kan ha på blixten,
det beror på hur känsliga slavsensorerna i studioblixtarna är
och hur lokalen ser ut).

Tack

Tack för många snabba svar. Vad jag är missnöjd med är att bliderna blir för mörka. Blixtarna fyrar av och det är klar skillnad mellan bilderna tagna med eller utan blixtarna. Jag är inte så orolig över den inbyggda blixtens effekt på motivet, den är så lite ljus och jag kör med hi-lite bakgrund.
Ska prova ditt tips jaanK.

Funkar

Coolt, nu fungerar det ok, blir nog trådlöst så småningom, men nu duger det.

JaanK- varför 1/16? Min kan gå ner på 128. Är det hur stor det av blixtens kapacitet man använder? Eller hur lång tid blixten lyser?

Coolt, nu fungerar det ok, blir nog trådlöst så småningom, men nu duger det.

JaanK- varför 1/16? Min kan gå ner på 128. Är det hur stor det av blixtens kapacitet man använder? Eller hur lång tid blixten lyser?

Det är hur stor kapacitet av blixten man använder. Går du ner för lågt är det inte säkert att fotocellerna på studioblixtarna "ser" ljuset från den inbyggda. Det är bara att testa :)

det här inlägget känner jag igen.. det är nog en kopia på det som jag fick som svar i en av mina trådar :D

Att inte köra trådlöst är värdelöst. Synkkablarna är av synnerligen dålig kvalitet och går sönder på löpande band. Ska du trots allt använda synkkabel, köp flera stycken! PC-kontakten lider av en felkonstruering som gör att den blir glapp i princip direkt.

Om vi säger såhär, jag använder primärt radio (Elinchrome Skyport), trots det har jag väl en sisådär 7-8 trasiga synkkablar liggandes...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar