Stefan Mag skrev:
Roland.
Har du använt systemet utomhus? Funkar det i dagsljus?
Jag har öppnat en annan tråd där jag frågade om råd. Jag har 2 st Soligor som kan tändas med en IR-slavtändare av märket Electra isatt i kamerans blixtsko. Funkar bra inomhus men inte alls utomhus. Funkar inte heller med att försöka tända dom med kamerans (Canon 20D) inbyggda blixt.
Fått några råd men inga som funkar.
Detta fungerar utomhus (Sigmalösningen) givet att:
- blixten på kameran kan se slavblixtarna direkt eller indirekt. Detta innebär i praktiken, att blixten på kameran signalerar till slavarna med hjälp av blixtljus. Ljuset måste kunna nå slaven. Enklast riktas blixten så att detta sker. Om en blixt står på motsatt sida kan någon form reflektoranordning krävas. Bäst fungerar det inomhus, där tak och väggar är duktiga på att reflektera styrpulserna.
Beträffande din anfra fundering kan jag dra en parallell till hur jag brukar lösa studioblixtar, när jag tycker en kabel är betungande. Studioblixtarna kan lösas ut med hjälp av blixtljus. Om kameran har en inbyggd blixt är den obrukbar för detta ändamål i och med att den sänder förblixtar som triggar studioblixtarna, som inte hinner ladda om innan riktiga blixten kommer.Dessutom riskerar den inbyggda blixten att påverka bilden.
Den metod jag använder är att montera en SIGMA EF 500 DG SUPER och sätta den i mauellt läge och blixteffekt 1/128. Inga förblixtar avges, men väl blixtens svagaste blixt, vilket är lagom att trigga i gång studioblixtarna. Det räcker med att en blixt triggas, så kommer den att trigga nästa blixt. För att Sigman inte ska påverka bilden mer än försumbart, riktar jag den bort från motivet, men på ett sätt så att en studioblixt kan se dess blixtljus.
Motsvarande bör fungera med godtycklig slavblixt och på kameran monterad tillbehösblixt som kan köras manuellt. Bör (ej provat, men Sigman är en klon av dessa) fungera med t ex Canon EX550/580 monterad på kameran istället för Sigman.