Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio start

Produkter
(logga in för att koppla)

T.B.A

Aktiv medlem
Tänkte se om jag skulle kunna få lite tips på bra "studiopaket" för en studio på ca 40 kvadrat.

Fonder, blixtar, stativ osv.
Vad är mest prisvärt och vad tycker ni man bör satsa på.
Har ju mina egna funderingar men vore intressant att höra från andra.

Kommer främst användas till porträtt och produkt.

Vad har bäst livslängd, vad är ren skit och finns det ekonomiska lösningar rent förbrukningsmässigt osv.

Budget och budget...

budgeten får rätta sig efter vad jag hittar som är bra och uppfyller de krav jag har. Sen kommer jag väl kanske inte att lägga flera tiotusentals kronor på min första uppsättning såklart utan vill ju som sagt veta vad som är prisvärt och riktigt bra vid "studio starten".

:)

Välj en bilxt som du kan ställa ner effekten ordentligt. Särskilt på små utrymmen kan för stort skärpedjup bli ett problem - en bakgrund gör sig som regel snyggast när den är oskarp. Även vid porträtt kan det vara toppen att kunna få kort skärpedjup för att framhäva ögonen.

Många stirrar sig blinda på maxeffekten, men det är oftast minimieffekten som är viktigast. Maxeffekt kan behövas utomhus eller vid stora lokaler, som när man ska klasskort.

Elinchromes FX/BX-serie är ett exempel på relativt billiga kvalitetsprylar med stora inställningsmöjligheter. Jag hade nog tittat närmare på en av 100-modellerna.

Jag kör själv lågbudgetvarianten, med billiga blixtar från www.kaffebrus.com , bland annat deras Litepaket för 1995:- ( parpalyer ställ och steglös effekt på de 2 110 w/s blixtarna ) det är väldigt prisvärt.
Använder deras softboxar, reflexskärmar mm mm .

För mig fungerar det bra.

Å andra sidan kanske man vill köra lite mer märkesorienterat och då har ju tex Elinchrom sina B-Lite som är billiga enligt deras mått mätt ( 2500 styck tror jag deras 200 w/s variant kostar ).

Funderade på en vit fond samt en lite gråmurrig (alltså suddig typ eller melerad eller vad man ska kalla dem) Lastolite verkar ha störst sortiment...?

Vilka upphängningar rekomenderar ni? Kollade på http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559511
som jag antar är hängena som jag hänger upp fonderna på och monerar på manfrotto hållarna?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=1559508

kollade på bakgrunderna som är 2,72 x 11m.
"Studion" är ca 3.5-4m i tak och 4 m bred.

Om du ska använda grejerna yrkesmässigt kanske nedanstående kan vara en idé.

Elinchrom RX300 kit
Elinchrom Skyport RX kit.
100x100 Rotalux.

nej man fick köpa det extra för 1295:-

Så att betala runt 16000 är det man får räkna med då eller? Fast utan moms blir det väl ca 13 eller nåt kanske...

Ja, det ska användas för yrkesfoto.

Om nån har länkar till kit som rekomenderas vore det kanon! :)

RX 300
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3468137

Skyport RX
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5592764

Rotalux 100x100
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559174

Tillkommer gör stativ och paraplyer.

Blir en slant, men prata med Aifo www.aifo.se! De är jättebra att ha och göra med.
För några år sedan hade de också leasingmöjligheter. Leasingkostnaden blir väl en avdragsgill direktutgift istället har jag för mig.

Men summa summarum, med ovanstående har du en bra startuppsättning du kommer långt med.

mvh
Johan

Senast ändrad:
Bra tips! tack för länkarna oxå!

undrar lite över bakgrunder oxå. kollar på Lastolite som jag skrev i ett tidigare inlägg och med länkar..
Är de verkligen i papper???
11 meter känns jäkligt långt eller? Men det e klart, man måste ju inte rulla ut hela om man inte vill då... Hur bra hållbarhet är det på en fond i papper?
Vilka andra tillverkare är bra? papper eller tyg?

Känns ju som att tyg vore bättre så att man kan tvätta grejerna som nån skitar ner för en?? Lastolites större bakgrunder går att tvätta i 40 grader..

Någon som vet varför Lastolites bakgrunder i måtten 2,72 x 11m inte finns i mönstrat som de andra måtten. Finns bara i enfärgade på scandinavian photos sida..

såååå många frågor! :)

Sara, vad gäller bakgrunder är du rätt ute.

Lastolite har både pappers och tygbakgrunder, smaken är som baken. Vissa föredrar tyg, andra papper. Från början hörde jag till dem som gillade flammiga tygbakgrunder men har fastnat för papper istället.

Vad gäller papper så är det enkelt, du rullar ut så mycket du behöver. Papper blir solkigt fort men kan återanvändas så länge du inte ska köra helkropp.

Mitt råd är att du skaffar pappersrullar till att börja med. Köp en grunduppsättning i svart, vitt och nån grå nyans du gillar. Ta hellre en lite mörkare grå eftersom du ju kan ljusa upp den med ljussättning och den vita kan bli ljusgrå med ljussättning.

Köp någon eller några andra färger du gillar.

Bakgrunderna hänger du sedan i de tillbehör du tittat på. Tänk dock på att de fästen för rullhållare du tittat på verkade vara avsedda för s k autopoles om jag inte såg fel i hastigheten. Manfrotto har ett enkelt väggfäste.

mvh
Johan

Jag rekommenderar också kaffebrus.com för prisvärdhetens skull.

Jag har 4 blixtar, stativ, bakgrunder, bakgrundsstativ och diverse tillbehör som reflektorer, raster, softboxar mm, allt kommer från kaffebrus.

Dom prylarna har jag släpat omkring till "on location" jobb i över ett år nu. Dom har varit på diverse bröllop, i ishallar, på olika företag, dagis samt i folks hem. Dom har hållit för behandlingen och funkat bra varje gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar