Annons

Studio- Ljus tekniker

Produkter
(logga in för att koppla)

Hammy

Medlem
såå. nu till hösten har jag äntligen bestämt mig för att köra igång ordentligt med att fotografera i studion. har snackat ihopa mig med lite modeller som är intresserade av plåtningar.

känner mig helt ovan och osäker i studion.
hur jag ska ställa upp blixtar bouncers mm...

någon som har lite förslag på olika tekniker?
en bra sida som man kanske kan se bilder på och beskrivning hur uppställningen är?
är intresserad av alla sorters ljussättningar!

tacksam för svar!! =)

Mitt råd är att börja med en ljuskälla för att sedan komplettera med fler vid behov.

Börja med exempelvis bouncern och placera den så att ansiktet modelleras bra.

Sedan kan man komplettera med en lampa som lättar upp skuggorna. För att den inte ska få en egen karaktär så placeras den med fördel rakt bakom eller på kameran.

Utöver dessa kan man bygga på med bakgrundsljus och andra effekter såsom hårljus.

Det finns outtömligt med böcker i ämnet. I somras läste jag igenom den här http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1584281251&s=1 som riktar sig mot porträttfotografer i studio. Den tar up de vanligaste ljussättningarna och vad man ska tänka på osv... Personligen tycker jag det var en väldigt intressant bok.

Den kostar inte många kronor, så det kan vara värt att beställa den och kika lite.

Det finns även många andra böcker i samma förlag (Amherst Media) som är bra och pedagogiska... Dock är alla på engelska.

Och till sist... Övning ger färdighet.

Mvh /Peter

PerFogelberg skrev:
Mitt råd är att börja med en ljuskälla för att sedan komplettera med fler vid behov.

Börja med exempelvis bouncern och placera den så att ansiktet modelleras bra.

Sedan kan man komplettera med en lampa som lättar upp skuggorna. För att den inte ska få en egen karaktär så placeras den med fördel rakt bakom eller på kameran.

Utöver dessa kan man bygga på med bakgrundsljus och andra effekter såsom hårljus.

Hur menar du med rakt bakom? Skall den riktas bakifrån mot modellens rygg/bakhuvud eller på bakgrunden?
På kameran? Menar du tex ovan kameran?
//Thomas

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto