Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio belysning

Produkter
(logga in för att koppla)

David-11

Medlem
Skulle vilja inskaffa mig belysning till en hemma studio och undra om ni har några tips? Jag absolut noll kunskap inom detta. Helst om ni har kit så skulle det uppskattas, Det jag vill göra är produktionfoto och stop motion.
 
Elinchrom-kit brukar säljas begagnat till bra pris. De har bra (Schweitzisk) kvalitet. Ett par såna blixtar med difussorer och stativ är en bra början. Fördelen är att systemet kan byggas ut och man kan uppgradera efter hand t.ex. till mer påkostade rotalux-difussorer om det behövs.
 
Du har olika val att gå på. Lampor eller blixtar. Personligen går jag på blixtar då ljuset slår snabbare. Fördelen med lampor är att du ser med ögonen hur ljuset faller, men kan krävas stativ och lång slutartid. Det finns dock studioblixtar som även har lampor som släcks när blixten slår.
 
Tack för era inlägg. Det blev Godox Led SL602D, få se om dom duger? Är det bra att ha en liten mindre handhållen lampa med som man kan flytta runt? ler något annat ni rekommendera?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.