Advertisement

Annons

Studentlicens Photoshop? Köpa "genom" någon annan.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar som att det här ett mycket laddat ämne...

Jag kan bara tala för mig själv och jag tycker priset är för högt, jag vill inte ladda ner det helt gratis, det känns inte rätt MEN jag måste ändå tänka på plånboken. Däför verkar student/educationlicensen vara en bra kompromiss.

De av er som inte håller med om det är fria att tycka vad ni vill och jag är rätt säker på att några av er är hycklare som har piratkopierade och nedladdade versioner själva. ;)
 
Ditt resonemang är bara giltigt förutsatt att du och andra inte skulle köpa om priset var lägre. Men sannolikt är det så att fler kommer att köpa Photoshop om priset är lägre och teoretiskt kan Adobe då med bibehållna marginaler sänka priset till oss andra pga större försäljningsvolym, dvs vi betalar idag en onödig premie på beloppet. Hur får man fler att betala för sig? Antingen börjar man med att sänka priset och hoppas på fler köpare, med risk att många ändå piratkopierar, eller så försöker man stoppa piratkopieringen först för att förhoppningsvis få upp volymen. Adobe har uppenbarligen valt det senare.
Om du frågar mig, och många många andra, har Adobe valt helt fel väg....

Kombinationen ockerpris, bindning med svindyrt abbonnemang och en privatpolis som spanar på internet gör iallafall inte mig till någon trogen lycklig kund.


Yup, vi som köper får betala mer, till dess att tillräckligt många låter bli att köpa för att Adobe ska förstå att marknadspriset är för högt. Nu har detta ännu inte inträffat, eftersom jag och väldigt många andra inte upplever priset för programmet som för högt.

Det andra du skrev tror jag jag besvarade i förra inlägget.

Det blir väl inte billigare för dig om jag inte piratkopierar?

Jag tror inte att det är många som inte upplever att priset är för högt, de måste ha det och är så illa tvugna att slanta upp.
 
Yup, vi som köper får betala mer, till dess att tillräckligt många låter bli att köpa för att Adobe ska förstå att marknadspriset är för högt

För övrigt undrar jag vad som får dig att försvara ett företag som stjäl dig på så mycket pengar de kan när deras priser inte har någon vettig verklighetsförankring?

Det är ju inte precis så att du får något tack tillbaka, utan bara ytterligare höjda priser för att för många av er går med på deras villkor!
 
Är du säker på det? (Jag har inte läst licensreglerna så jag vill inte påstå det ena eller andra.) Då innebär det att om du köper programvaran när du börjar studera så måste du avinstallera det när dina studier är avslutade!?

Är det inte så att studentlicensen enbart får inhandlas av en student? Vem som sen använder det kan ju inte Adobe kontrollera.

Du får använda programvaran även när du slutat studera. Du får även uppgradera den till en ny version resten av ditt liv vare sig du studerar eller ej
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.