ANNONS
Annons

Studentlicens Photoshop? Köpa "genom" någon annan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Oet6

Medlem
Hallå allihopa.
Som fattig knegare som vill satsa lite mer på foto så har jag hört att man kan köpa ex. CS4 och andra Adobe-program till studentpriser vilket är en bråkdel av det riktiga priset.

Hellre än att ladda ner CS4 så funderar jag på att köpa studentlicensen genom min syrra (som bor tvärs över Sverige) eftersom hon pluggar i några månader till.
Jag vet att de kommer att skicka serienumret till henne för att låsa upp programmet men det finns ju post så det är inget problem och att hon måste faxa eller scanna in studentleg osv. men det går ju också att fixa...

Nu till mina frågor:
Kan detta bli problem i framtiden?
Går det överhuvudtaget?
Finns det nåt sätt de kan kolla att det är jag som har programmet istället för hon?

Har någon av er erfarenhet av detta och hur har det gått?

Jag är mycket tacksam för svar!

/Fredrik
 
Hallå allihopa.
Som fattig knegare som vill satsa lite mer på foto så har jag hört att man kan köpa ex. CS4 och andra Adobe-program till studentpriser vilket är en bråkdel av det riktiga priset.

Hellre än att ladda ner CS4 så funderar jag på att köpa studentlicensen genom min syrra (som bor tvärs över Sverige) eftersom hon pluggar i några månader till.
Jag vet att de kommer att skicka serienumret till henne för att låsa upp programmet men det finns ju post så det är inget problem och att hon måste faxa eller scanna in studentleg osv. men det går ju också att fixa...

Nu till mina frågor:
Kan detta bli problem i framtiden?
Går det överhuvudtaget?
Finns det nåt sätt de kan kolla att det är jag som har programmet istället för hon?

Har någon av er erfarenhet av detta och hur har det gått?

Jag är mycket tacksam för svar!

/Fredrik

Ett problem kan ju vara att en del i studentlicensen är att du inte får använda programmet i affärsverksamhet. Ska man vara hård får du alltså inte sälja en bild som du har behandlat i programmet.

Nu tror jag dock inte att någon kommer jaga dig för det. Men det du gör är alltså att lätta ditt samvete något, men det är fortfarande egentligen inte ditt program, utan ett program som du kopierat av din syster.
 
Jo jag vet den restriktionen med att inte använda i kommersiellt bruk, dock lär jag inte sälja några bilder och om jag gör det iaf så får jag precis som du sa försvara mitt dåliga samvete med att jag iaf köpte den, inte bara laddade ner den gratis ;)
 
Måste det vara just Photoshop? Varför inte testa Gimp, som är lagligt gratis? (Och som du lagligt får installera hos grannen/kompisen också, om du skulle vilja).
 
Det finns väl inget hinder mot att din syster säljer programvaran vidare till dig? Det sker var dag på Blocket, Tradera osv, där folk säljer sina orginalprogramvaror vidare till någon annan. Huvudsaken är att programvaran enbart finns installerad på en maskin, sen vem som från början har köpt programvaran spelar väl mindre roll?

Olagligt skulle det först bli om din syster köper programvaran, installerar den på sin maskin och sen installerar en kopia på din maskin. Då har programvaran helt plötsligt kopierats och det är inte tillåtet. Om enbart du har programvaran installerad på din maskin så har det ju inte kopierats utan du äger orginalet. Sen att din syster köpt det för en billigare peng och sålt det vidare till dig spelar ju ingen roll.


//Andreas
 
Personligen håller jag med Ulf. Även om jag inte använder GIMP så mycket, bara när jag sitter på pc. Men min åsikt är att om man inte tycker programmet är värt pengarna, så ska man heller inte använda det. Dock kan man ju tycka att det är märkligt att en amatör ska betala lika mycket för det som en som använder det dagligen i jobbet. Men då kan man ju höra av sig till företaget och framlägga detta. Vem vet, om dom är på bra humör så kanske dom låter dig köpa en studentlicens även fast du inte är student!
 
Det finns väl inget hinder mot att din syster säljer programvaran vidare till dig? Det sker var dag på Blocket, Tradera osv, där folk säljer sina orginalprogramvaror vidare till någon annan. Huvudsaken är att programvaran enbart finns installerad på en maskin, sen vem som från början har köpt programvaran spelar väl mindre roll?

Olagligt skulle det först bli om din syster köper programvaran, installerar den på sin maskin och sen installerar en kopia på din maskin. Då har programvaran helt plötsligt kopierats och det är inte tillåtet. Om enbart du har programvaran installerad på din maskin så har det ju inte kopierats utan du äger orginalet. Sen att din syster köpt det för en billigare peng och sålt det vidare till dig spelar ju ingen roll.


//Andreas


Studentlicensen får bara användas av en student, hence, hon får bara sälja den vidare till en student.
 
Ett problem kan ju vara att en del i studentlicensen är att du inte får använda programmet i affärsverksamhet. Ska man vara hård får du alltså inte sälja en bild som du har behandlat i programmet.

Det finns två varianter: dels den billigaste för studenter som är den begränsningen på. Men också en version för lärare (som även studenter kan köpa) som visserligen inte är riktigt lika billig men fortfarande betydligt billigare än den vanliga och inte har den begränsningen vad jag vet.

Ett annat alternativ är förstås att själv söka och gå, eller åtminstone börja på, någon distanskurs (tex moderskeppets på jönköpings högskola) så får du själv köpa utan trassel.
 
Studentlicensen får bara användas av en student, hence, hon får bara sälja den vidare till en student.

Är du säker på det? (Jag har inte läst licensreglerna så jag vill inte påstå det ena eller andra.) Då innebär det att om du köper programvaran när du börjar studera så måste du avinstallera det när dina studier är avslutade!?

Är det inte så att studentlicensen enbart får inhandlas av en student? Vem som sen använder det kan ju inte Adobe kontrollera.
 
Är du säker på det? (Jag har inte läst licensreglerna så jag vill inte påstå det ena eller andra.) Då innebär det att om du köper programvaran när du börjar studera så måste du avinstallera det när dina studier är avslutade!?

Är det inte så att studentlicensen enbart får inhandlas av en student? Vem som sen använder det kan ju inte Adobe kontrollera.

Nope, jag är inte helt säker, men jag vet att det var en av de saker som togs upp som problem tidigare på en kurs jag läste på universitetet. Avtalet är ganska mastigt så jag hinner inte plöja det nu. Jag vet att på Apple har dom löst det så att alla garantier försvinner om det inte är samma person. Minns inte exakt hur Adobe löst det.
 
Här skriver Adobe själv om sina studentlicenser:

http://www.adobe.com/se/education/students/studentedition/faq.html

Det går att konstatera att enbart studenter får köpa studentlicens och licensen får inte säljar vidare eller ges bort. Studentlicensen får fortsätta att användas efter det att studierna är avslutade men inte för kommersiellt bruk.

Kan med andra ord konstatera att jag själv hade fel. :)

För några år sedan gjorde jag samma sak med Microsofts Officepaket. Jag lät en studerande kompis köpa det till mig.När det sedan blev aktuellt med uppgradering till nyare Officeversion gjorde jag det direkt. Det gick alldeles utmärkt att för "endast" uppgraderingskostnaden skaffa en "skarp" version av Office.
Om det går att "manipulera" på samma sätt med Photoshop vet jag inte.
Själv kör jag med en skarp version av CS4 som ursprungligen är en uppgradering från Elements till CS2 för några år sedan..
 
Det känns lite som en djungel... en massa olika alternativ ex. educationlicens, studentlicens och den vanliga.
Alla kostar olika och det är olika regler för alla.

Men om jag har förstått det rätt så får man inte uppgradera studentlicensen men det får man med educationlicensen, eller?

Sen ger väl educationlicensen en rätt att ha programmet på 2 olika datorer också istället för bara en som studentlicensen?

Det låter som att educationlicensen kanske är bättre att satsa på.
I övrigt låter det frestande att köpa student/education licens och sätta igång att skapa fantastiska bilder!
 
Men om jag har förstått det rätt så får man inte uppgradera studentlicensen men det får man med educationlicensen, eller?

Nej, båda får uppgraderas och blir då en vanlig licens vad jag förstått. Dvs är du fortfarande student när det är dags att uppgradera kan det bli billigare att köpa en ny än att uppgradera.
 
Men han är ju inte student så det är ändå bara mygel och båg. Är man nu "fattig knegare" och sannolikt ändå inte behöver stora Photoshop kanske man istället ska skaffa något som ligger i linje med vad den egna plånboken tål. Det finns dessutom gratisversioner som efterliknar Photoshop för de fattiglappar som inte har råd att skaffa Photoshop på ärligt sätt.
 
jag kör student och det går utmärkt att köra på 2 olika datorer. Alltså Adobe godkänner att man kör den på 2 helt olika datorer. man kan även flytta programmet från en dator till en annan efter behov./mats
 
Varför är det så märkligt? Om du ska köpa en ny bil betalar du ju inte mindre än nån som köper den för att ha i jobbet...

Nu är det ju iofs inte en bil vi pratar om här. Men jag är med på vad du menar. Dock kan man ju jämföra med 3DStudio som för något år sedan gick ut med att det var helt ok att använda deras 70.000.- kronors program för hemmabruk utan licens. De menar på att spridningen är viktig för att det ska användas i affärsverksamhet. Här skulle man ju då kunna tänka sig att Adobe ville göra något liknande, sälja det billigt till privatpersoner för att dessa om de nu någon gång jobbar med bildbehandling då självklart kommer att vilja ha programmet. Men det är väl bara olika typer av marknadsföring helt enkelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.