Annons

Strul med EOS 500 hus

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_j

Aktiv medlem
Hej! Mitt EOS 500 hus har börjat bete sig underligt. När man stoppar i ny film spolar den helt sonika tillbaka filmen direkt. Någon som har en aning om varför?

Det första min EOS 500N gör är att spola upp filmen och sedan spola tillbaka en ruta i taget efter varje exponering.

Helt normalt!

EOS 500, 300 m.m. spolar först in hela filmen i kameran och matar sedan in de tagna rutorna i kassetten. Det är bara för att bilderna inte ska förstöras ifall luckan går upp eller man råkar öppna den av misstag.

Jag har en 300v och tycker att det är en ganska bra funktion!

/Jeppe

Jo, det vet jag. Problemet är att den inte vindar upp filmen, utan helt enkelt spolar tillbaka filmen in i filmhylsan när jag laddar film.

Har du prövat de vanliga grejerna, ta ur batterierna (borde inte göra någon skillnad) eller tomexponera innan du sätter in filmen.
Jag har för mig att det står i bruksen till min 300: a att om man tar ut en filmrulle utan att spola in rullen (typ öppnar bakstycket och tar ut någon skräpfilm) så spolar kameran in nästa rulle direkt när man sätter in den. Då ska man just tomexponera en gång (eller flera...) innan man sätter i filmen.

ANNONS