Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

strolek vid scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle

Aktiv medlem
Hoppas någon ska kunna svara mig på detta.
När jag scannar neg. så kan jag dels välja olika dpi, max 2400, sen kan jag ändra storleken på bilden i %. Undrar då om jag får högre upplösning när jag scannar med 2400 dpi och 200% mot 2400 dpi och 100% om jag ska använda bilden till utskrift?
Undrar också vad det blir för skilnad att spara den i tiff mot bitmap?

Du får inte mer detaljer/skärpa vid 200%, bara en större fil. Om du mot förmodan behöver så stora filer kan Photoshop och andra göra det minst lika bra om du inte är ute efter ett snabbt arbetsflöde och vill undvika efterbearbetning i andra program.

Ok, men jag får ju fler pixlar på bilden, vid en utskrift blir inte bilden anpassad då efter det format man valt på pappert, och har man då fler pixlar blir det inte fler pungter då på utskriften?
Det låter lågiskt, eller funkar det inte alls så?

Det blir fler pixlar, vilket behövs vid jättestora utskrifter för att inte få synliga pixlar. Men du får inte mer information i pixlarna eftersom din skanners optiska upplösning är 2400 dpi.

Har du tillräckligt med pixlar för att skriva ut i minst 240 dpi finns det inget skäl att interpolera. Med andra ord kan du skriva ut i 24x36 cm utan behov av interpolering.

Du ska ha tack för de snabba svaren, nu slipper jag vara orolig för att jag inte utnytjar scannerns fulla kappasitet i 100% storleken.

DPI-angivelsen och procentangivelsen lagras i bildfilen (om det går, beror på vilket format som används), för att exvis Word, photoshop & andra program som kan läsa in bilden senare skall förstå hur stor du vill att bilden skall vara på papperet, och med vilken kvalitet bilden kan skrivas ut.

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar