Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strobister - vanliga batterier eller uppladdningsbara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Hur gör ni, våra kamerablixtar sölar ju batterier rätt friskt.
Kör ni med uppladdningsbara eller vanliga.
Och märker ni någon skillnad i varaktighet.

Jag funderar på att helt övergå till NiCa- batterier.
Blev lite fundersam sist när jag slängde en bra hög :-/

Klart du ska gå på uppladdningsbara. NiMH kan laddas flera hundra ggr och kostar kanske 3-4 ggr som typ Duracell. En laddare för 8 kan vara bra att ha. Det finns olika typer, några laddar snabbare men är dyrare. Vad du än väljer så betalar det sig snabbt jämfört med engångs... och så är det vettigare för miljön.

Helt klart uppladdningsbara!

De är bättre på allt. Möjligen har de nackdelen att de har en viss självurladdning över tid.

När jag köpte mina laddningsbara var Varta "Ready2use" 2300 mAh bland de prisvärdaste man kunde ha, men det var ett år sedan. Jag har hört att Råd&rön har ett test på gång. (Fast man vågar väl inte använda Råd&rön som referens på det här forumet :)

De enda som kan mäta sig med uppladdningsbara är Vartas Litiumbatterier. De håller hur länge som helst och blir aldrig varma. Dock kostar de 20 kr/st men det kan det vara värt vid högtidliga tillfällen, de är helt klart bättre enligt min erfarenhet.

Helt klart uppladdningsbara!

De enda som kan mäta sig med uppladdningsbara är Vartas Litiumbatterier. De håller hur länge som helst och blir aldrig varma. Dock kostar de 20 kr/st men det kan det vara värt vid högtidliga tillfällen, de är helt klart bättre enligt min erfarenhet.

Håller absolut med detta inlägg.....

Köpte deras senaste batterier och förutom SNABB uppladdning i laddaren så är de mycket kraftfulla i min Sigma 530 blixt vilket innebär korta uppladdningstider när jag använder blixten off-camera

Grymt bra

sent omsider såg jag att Helmetrock menade VARTAS icke uppladdningasbara batterier, inte de som jag promotade.

Deras UPPladdningsbara batterier som jag köpte är MYCKET bra

Senast ändrad:
Jag har kört med uppladdningsbara Ready2Use men fann att det blev lägre uppladdningstid mellan blixtarna. Idag köper jag en bra grabbnäve AA batterier på IKEA, varje gång jag är där. Billiga bra batteier som laddar upp snabbt mellan blixtarna. Inte lika många blixtar men som sagt mycket tättare! Kanske för att IKEA AA-Batterier är 1,5volt och uppladdningsbara är 1,2volt.

Aha, Vartas Litiumbatterier. skall provas! Tack för tipset.

Tack för alla tips o råd. Jag tar till mig allt o det blir uppladdningsbart i fortsättningen.
Den extra batteripacken från kaffebrus verkar bra när du kör ute och behöver kraft länge.
Har ibland helt funderat på att ha allt mobilt med kamerablixtar och säljs av mina Elinchromeprylar.
Använder dem mer sällan då nikons cls- system är klockrent och smidigt.

Hur som helst skall det handlas ett gäng SB900.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto