Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strob.blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Egel

Aktiv medlem
Hejsan

Började testa stroboskop-effekten på min blixt canon 540 EZ. JAg får det att funka bra men man vet ju inte hur lång tid det tar för blixten att slå ex 8 blixtar. Märkte att i manuelt läge kan man ha för kort slutartid så att några blixtar kommer efter ridåstängning.

Nån som har tips på att lösa detta problem. Jag har ingen manual till min blixt.

Hej Per! Jag är rädd för att det här inte blir något bra svar, eftersom jag har en 550EX, här kommer det i alla fall!

På min blixt är det tre saker man ställer in för stroboskopläget - det är blixtstyrkan, antal blixtar och frekvensen i Hz (= antal blixtar per sekund). Det är då lätt att räkna ut hur länge slutaren måste vara öppen. Om din blixt fungerar på samma sätt, så kolla Hz-talet - om inte - ja, då kan jag inte hjälpa dig!

En annan sak att ta hänsyn till är hur många blixtar blixten kan sända ut innan den behöver ladda om. Det är beroende både på frekvensen och blixtstyrkan.

Hej!

Jag har en 430 EZ, som är lillebror till 540.

Du kan välja allt mellan 1/4-1/32 i blixtstyrka. Desto mindre antal blixtar, desto högre effekt kan du ha.

Sen kan du välja allt mellan 1-100 Hz (blixtar/sek) på 540 (1-10 på 430).

Dvs. sätter du kameran på 1" så får du med alla blixtarna. Som i ditt exempel med 8 blixtar (8 Hz) så tar det 1 sekund ..ställer du 10 blixtar så tar det 1 sekund.

Ex. ställ in 8Hz och 1/16 effekt. Ställ kameran på 1" och bländare 5,6. Mät med kameran och avståndet för korrekt exponering visas i LCD'n på blixten. I detta fallet 3.0m.

För bästa effekt bör bakgrunden vara mörk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar