Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strandbröllop - nybörjare *hjälp* IMORGON

Produkter
(logga in för att koppla)
En lite fundering bara till er som alltid säger att man ska låta någon erfaren göra jobbet.

Blir inte det ett moment 22 , om du ska låta någon annan göra bröllopsjobbet eftersom du inte gjort något förut, hur ska man då kunna göra sitt första. Man måste väl någon gång göra sitt första för att så småningom få erfarenhet och då kan det väl vara lämpligt om bröllopsparet är VÄL införstådda med att man är nybörjare inom bröllopsfoto. Jag kan dock hålla med om att man ska vara väl förtrogen med sin fotoutrustning och kamerainställningar i olika miljöer innan man åtar sig ett liknande uppdrag och det kan man ju träna på egen hand.

Det optimala vore väl att få gå som 2'a fotograf med någon van fotograf ett tag för att lära sig men jag har inte sett någon av er mer erfarna erbjuda det som svar på de oerfarnas frågor i detta forum men det kanske finns rädsla för konkurrens.

Jag har, för närvarande, inga planer på att ge mig in i bröllopsgenren men skulle gärna vilja gå med någon duktig sportfotograf ett tag för att se och lära hur de jobbar. Själv ser jag med tillförsikt fram mot mitt fotandet under friidrotts-SM nästa helg.
 
man får inte någon mer chans än 1 på vissa motiv därför måste du veta att det blir rätt. Att chansa o ta ned blixt o inte kunna den då är det bättre att inte ta med någon alls. Det viktiga är att du inte fotar dom i motljus då behöver du blixt för att lätta upp dom så har du bara koll så att du har en jämnt o bra ljus så går det säkert alldeles utmärkt. Finns mängder med duktiga bröllopsfotografer som aldrig använder blixt jag kör med det när jag anser att en bild behöver det. Eftersom du har en crophus så är normalzoomen kanske mest användbar med 70-200 så kommer du behöva stå rätt långt bort o jag tycker man får bättre kontakt om man står närmare.

Jag kör oftast med 50 o 85mm på ff hus samt vidvinkel för dom bilder som behöver det. Lägg upp lite bilder så får vis se hur det gick.
 
själv så fotar jag gärna i motljus o speciella ljusförhållanden men det krävs lite erfarenhet att lyckas med det. Nu kör du digitalt så det är enkelt att kolla att exponeringen är rätt.
 
Med ditt förra inlägg och detta inlägget där du va både störande, och oförskämd vilket medförde att jag anmälde det, i hopp om att du får en varning eller avstängning för ditt sätt att uttrycka dig på är helt absurd anser jag,

Jag vet inte om jag missat något eller om inläggen har blivit redigerade, men att anmäla detta tycker jag verkar helt absurt. Visst, tonen är raljerande och ganska otrevlig, men man kan inte ha en situation där man ska sitta och redigera och moderera till den grad att allt ska vara rosa kuddar och myspys. Så fungerar det inte när man för en diskussion på riktigt. Sedan får väl Rolf själv ta konsekvenserna att han kanske blir illa omtyckt eller får en hel del skit tillbaka.

Ditt eget inlägg tillbaka var minst lika otrevligt/störande, så om någon ska bli varnad så ska ni väl bli det båda två i sådana fall.
 
Jag vet inte om jag missat något eller om inläggen har blivit redigerade, men att anmäla detta tycker jag verkar helt absurt. Visst, tonen är raljerande och ganska otrevlig, men man kan inte ha en situation där man ska sitta och redigera och moderera till den grad att allt ska vara rosa kuddar och myspys. Så fungerar det inte när man för en diskussion på riktigt. Sedan får väl Rolf själv ta konsekvenserna att han kanske blir illa omtyckt eller får en hel del skit tillbaka.

Ditt eget inlägg tillbaka var minst lika otrevligt/störande, så om någon ska bli varnad så ska ni väl bli det båda två i sådana fall.

man ser saker på olika sätt om vad som anses vara otrevligt och störande, hans ironiska nedvärderande inlägg som bara hade syftet att göra narr av och kasta strunt på den som startat tråden anser jag vara helt onödigt, så det har inte med att det skall vara rosa och "myspys" här på forumet. Men det finns ingen som helst anledning att uttrycka det på det sättet som han gjorde.

Jag tycker du skall anmäla mitt inlägg om du anser det vara störande/otrevligt, jag uppskattar det mera än att man skriver dummheter om folk.

Hade det vart informativt med en vänlig ton där man uttryckte sin ståndpunkt och sedan gav något som tillförde tråden mera än bara att kasta skit så hade jag inte reagerat, men så va det inte...
Mitt inlägg var att markera att jag ansåg att han agera helt absurd och fel och otrevligt, då så satt jag inte och idiot förklara personen och gjorde påhopp och försök att göra narr av personen för att få fram min ståndpunkt, utan jag va informativ... Det tycker jag är skillnad.

Jag tar ditt inlägg/svar som ett positivt där du säger din ståndpunkt! det uppskattas.

Lika väl som Rolf får ta sina konsekvenser för sitt i mitt tycke oseriösa, otrevliga och störande inlägg.

Hoppas det går bra på bröllopet idag för alla parter!
 
Precis, ja e oxo nyfiken!

Vad kul att ni undrar :)
Det gick ok tycker jag. Visst skulle jag kunnat lyckats bättre ;-)
Blixten struntade jag i, använde reflexskärmen så gott det gick. Hade massor med bekymmer med vacka vädret men fick nog till en serie bilder ändå.
Har 1500 bilder (körde bildserie så minst 1/3 identiska) och väntar på lightroom som ska komma med posten idag eller imorgon innan jag börjar med raw-retuschen.
Tack för alla givande kommentarer.
//Helene
 
OJ! 1500 bilder! Då måste det ju finnas material att arbeta med iaf! Hoppas du får till det i Lightroom! Ladda gärna upp några här sen i tråden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.