Annons

Ström ute i naturen

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlFeldt

Medlem
Hej, jag älskar att filma och fota ute men jag har alltid haft en fråga jag inte fått besvarad. När men filmer mindre filmer utan tillgång till ström (eluttag) hur gör proffsen då? Vanliga AAA batterier är ju inget alternativ? Tack för alla svar!

Borde ju gå att lösa med Brunton,s olika solcellprodukter. (säljs främst av Naturkompaniet här i landet och hela Brunton ägs av Fenix Outdoor - konsernen där Naturkompaniet, Tierra, Primus, Fjällräven ++ ingår..)
Vi ligger lite efter i Sverige, att försörja oss med el ute i vildmarken..
/Niclas

De "Behind the scenes" jag sett, har haft portabla elverk (diesel eller bensindrivna) i olika storlekar beroende på produktionens storlek. Lägg sedan långa förlängningskablar till detta för att kunna ha elverken utom syn- och hörhåll. Transport sker med pickup, 4-hjuling, snöscooter osv.

Problemet med solceller i Sverige är just solen, den har inte tillräcklig kraft hela året. Det kan ha kommit modernare celler den senaste tiden, men jag har en kompakt Powertraveller-solcell och den kan knappt underhållsladda en mobil. Dessutom vill

De olika modellerna som jobbar med termisk och kemisk energi är desto mer intressanta, är det någon som har testat?

Här är en annan variant som laddas med en tablett och en skvätt vatten:

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=153716

Dock är den lite väl dyr i både inköp och drift, en tablett räcker för att ladda en telefon och tre tabletter kostar 150 kr.

Här är en variant man eldar med pinnar och sånt man hittar i skogen, så genereras strömmen på termisk väg. Ser riktigt trevlig ut måste jag säga! Om den kan ladda ett kamerabatteri är väl mer tveksamt, men det tror jag gäller det mesta eftersom de vill ha högre spänning än vad en mobil behöver och USB verkar vara standarden.

http://www.biolitestove.com/campstove/camp-overview/features/

Laddade batterier har funkat bra till det jag har gjort, men det är inte filmning och jag antar att filmning förbrukar ström i en helt annan takt än vad foto gör. Köper man hyfsat billiga piratbatterier borde man få en rejäl hög med batterier för samma pengar som någon annan lösning kostar.

Här är en variant man eldar med pinnar och sånt man hittar i skogen, så genereras strömmen på termisk väg. Ser riktigt trevlig ut måste jag säga! Om den kan ladda ett kamerabatteri är väl mer tveksamt, men det tror jag gäller det mesta eftersom de vill ha högre spänning än vad en mobil behöver och USB verkar vara standarden.

http://www.biolitestove.com/campstove/camp-overview/features/

Den där har jag dreglat över sen den släpptes, ha-begäret är osedvanligt högt :)

Tack för alla svar jag fick in!

Om någon av er skulle ut och ta kort ute i naturen med lampor och blixt. Hur skulle ni förbereda er då och vad skulle ni troligtvis använda, tack så mycket! :)

Kolla in de nyare panelerna från Brunton. Du startar ju för fridens dagar bilen på typ dött batteri med en liten lätt panel å detta i grått väder.
Bara man ser till att ladda när det är dagtid så borde man aldrig gå utan ström förutom i extrema fall såklart..
Om div datorberoende forskare klarar sig så borde en fotograf också komma långt.
/Niclas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar