Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ström skall försöka framkalla, Part I

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok,

Har sett att Clas Ohlson har något som liknar en flasköppnare. Kommer det in ljus i filmen? Måste denna process göras i mörkrum?
 
Nej man kan göra det i dagsljus. Det fungerar så som att det är två plastflärpar som griper tag i filmen när det blir spänn på den.

/Mats
 
Du behöver egentligen inte en filmutdragare..
Använd en vanlig kapsylöppnare för att knäcka upp filmkasetten...
smidigt och pragmatiskt!!
 
Jag har alltid tyckt det är bökigt med att bryta upp kassetten i mörker. Därför använder jag mig av en Ilford filmutdragare. Då kan jag klippa rent den första biten av filmen så att den glider lätt in i spiralen. Klipper man den i mörker är det lätt att hamna mitt i perforeringen.
 
Bryt upp den i mörker.

Om det som för mig har hänt 1 gg ligger ett "gruskorn" och repar filmen så får du 4 repor istället för 2 om du drar ut filmen.

PS En använd film skall ALLTID dras in i kassetten. Jag vet proffs som, under jobb, i stridens hetta har gjort misstaget att ladda en redan tagen film 1 gg till. Det blev inget bra alls. DS
 
Kom att tänka på en liten men viktig detalj:

När du har laddat dosan och tänt ljuset, lägg i den/de tomma filmkassetten samt den bortklippta filmfliken. Skriv på den tomma kassetten OM den skall specialframkallas och varför. Tex +3,5 eller N-2 osv

En vacker kväll laddar du dosan och så går det ett par dagar.
Du tar tag i dosan och kommer inte ihåg riktigt vad den innehåller.
Är det 1 eller 5 filmer?
Vilken sorts film?
 
Ström skrev:
Hej!

Under dessa sju minuter skall jag agitera 5 sek var 30 sekund. Alltså har jag ett ur och varje gång detta står på "halv" skakar jag tills sekundvisaren når 35, ]

Vill du ha fina korn så räcker det om du mjukt vänder dosan 5-6 gånger var helminut. Ju kraftigare agitering desto kraftigare korn.
 
Tjena!

Framkallningen lyckades!

Tror jag i alla fall...

Har lite svårt att bedöma det där, men jag skall försöka fota dem så ni får se.

Är det någon som vet om man kan använda Kodak T-MAX framkallare till Agfa APX 100-film?

Jag har en rulle sådan som jag skulle vilja framkalla också! ;)


MVH

/Henning
 
Senast ändrad:
Grattis!

Det går säkert, själv använder jag perceptol 1+1 och den kombinationen fungerar mycket bra.

Blir allt mer förtjust i Agfa 100.

T-max filmerna och jag har aldrig riktigt kommit överrens.
 
Fråga?

har yterligare en lite fråga i denna debatten!

Hur ser ni att den lilla filmfliken är fixerad och varför ka man fixera filmen dubbelt så länge??
 
Filmfliken är fixerad när den är genomskinlig, alltså bara basen kvar.

Man dubblar tiden till filmen för att vara riktigt säker på att den har fixerats tillräckligt länge.
 
PS En använd film skall ALLTID dras in i kassetten. Jag vet proffs som, under jobb, i stridens hetta har gjort misstaget att ladda en redan tagen film 1 gg till. Det blev inget bra alls. DS


Det finns en mycket enkel lösning på det problemet. Och det är att vika filmfliken så pass kraftigt att det tydligt syns att filmen är använd. Alternativt att riva av själva "flärpen". Det gör alltid jag.

/Joakim
 
Fixeringen tar bort de oexponerade silverhaliderna ur emulsionen och lämnar bara det exponderade, i framkallaren till metalliskt silver omvandlade, kvar. Risken med för lång fixering är att fixet börjar "fräta" även på det exponerade. Men råkar du fixera en minut för länge så lär du inte se någon skillnad.

Man brukar säga att dubbla klarningstiden är korrekt fixeringstid. Om man lägger en bit film i en liten skål med fix och ser när den mjölkiga emulsionen blivit helt genomskinlig så är det dubbla den tiden man bör använda när man fixerar. Även om filmsnutten ser ut att vara klar och genomskinlig, så fortsätter fixeringen även om vi inte kan se det med ögat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.