Annons

Ström skall försöka framkalla, Part I

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte försöka göra min livs första framkallning snart, jag har pratat med lite folk och fått ett hum om hur man gör. Dock tänkte jag redovisa detta för er och jag är säker på att ni kan flika in en massa tips!


1. BEREDNING AV FRAMKALLARE OCH FIX

Först blandar jag framkallare (Tmax Developer) i ett utrymme som håller en temperatur på 20-24 grader. Jag fyller upp framkallningsdosan med detta. Jag blandar ochså fix.

2. I MÖRKRUMMET

I ett mörkt utrymme rullar jag (förhoppningsvis) på filmen på spolen. Efter att ha gjort detta trycker jag ner spolen i framkallningsdosan som inehåller framkallare. Nu kan jag tända i taket.

Rullen som jag framkallar kommer att vara en Tmax 400 och enligt tabellen på framkallaren skall filmen ligga i dosan i 7 minuter om rummet håller en temperatur på 20C.

Under dessa sju minuter skall jag agitera 5 sek var 30 sekund. Alltså har jag ett ur och varje gång detta står på "halv" skakar jag tills sekundvisaren når 35, därefter ställer jag ner dosan samtidigt som jag ger den en liten stöt i bordet för att ev luftbubblor skall stiga. När klockan sen når "fem över" med sekundvisaren skakar jag tills den är tio över osv osv.

3. FIXERING OCH SKÖLJNING
Resten är jag osäker på, när dom sju minuterna har gått, skall jag släcka ner i rummet då och hälla ut framkallaren och därefter hälla i fix?

Och hur länge skall man ha i fix? I instruktionerna står det 2-5 minuter, vad brukar man ha?

Likaså sköljningen står det 5-10 min, vad har ni för erfarenheter av detta?

Efter fixen och sköljningen rullar jag försiktigt ur filmen och sätter fast två filmklämmor i varje ände samt att jag torkar av filmen mellan fingrarna eller med annat redskap.

Och wolla! En helt svart film.. ;)

Tacksam för tips!

/Henning
 
Vilken sorts dosa har du?
Har själv patterson och är lite osäker på hur dom andra fabrikaten funkar....
 
Ström skrev:
Hej!

Jag tänkte försöka göra min livs första framkallning snart, jag har pratat med lite folk och fått ett hum om hur man gör. Dock tänkte jag redovisa detta för er och jag är säker på att ni kan flika in en massa tips!


1. BEREDNING AV FRAMKALLARE OCH FIX

Först blandar jag framkallare (Tmax Developer) i ett utrymme som håller en temperatur på 20-24 grader. Jag fyller upp framkallningsdosan med detta. Jag blandar ochså fix.

2. I MÖRKRUMMET

I ett mörkt utrymme rullar jag (förhoppningsvis) på filmen på spolen. Efter att ha gjort detta trycker jag ner spolen i framkallningsdosan som inehåller framkallare. Nu kan jag tända i taket.

Rullen som jag framkallar kommer att vara en Tmax 400 och enligt tabellen på framkallaren skall filmen ligga i dosan i 7 minuter om rummet håller en temperatur på 20C.

Under dessa sju minuter skall jag agitera 5 sek var 30 sekund. Alltså har jag ett ur och varje gång detta står på "halv" skakar jag tills sekundvisaren når 35, därefter ställer jag ner dosan samtidigt som jag ger den en liten stöt i bordet för att ev luftbubblor skall stiga. När klockan sen når "fem över" med sekundvisaren skakar jag tills den är tio över osv osv.

3. FIXERING OCH SKÖLJNING
Resten är jag osäker på, när dom sju minuterna har gått, skall jag släcka ner i rummet då och hälla ut framkallaren och därefter hälla i fix?

Och hur länge skall man ha i fix? I instruktionerna står det 2-5 minuter, vad brukar man ha?

Likaså sköljningen står det 5-10 min, vad har ni för erfarenheter av detta?

Efter fixen och sköljningen rullar jag försiktigt ur filmen och sätter fast två filmklämmor i varje ände samt att jag torkar av filmen mellan fingrarna eller med annat redskap.

Och wolla! En helt svart film.. ;)

Tacksam för tips!

/Henning

Hej Henning,

Några tips: Sätt i spiralen i dosan och sätt på locket _innan_ du häller i framkallaren. Då kan du jobba helt och hållet i "dagsljus" med kemikalierna.

Vad gäller agiteringen brukar man börja agiteringen var 30:e sekund (om databladen säger att man skall agitera så ofta) och vända dosan fram och tillbaka ett par gånger under fem sekunder. Sedan väntar du 25 sekunder innan nästa agitering. Du börjar alltså agitera var 30:e sekund.

Jag brukar skölja i 45-60 minuter i rinnande vatten. Häll i en skvätt sköljmedel de sista minuterna, då slipper du torkfläckar på filmen efteråt.

Lycka till!

/Fredrik
 
Du har i grunden helt rätt, men du verkar krångla till det i onödan.

1. När du rullat upp filmen på spolen och ska stoppa ner den i dosan behöver du inte ha någon framkallningsvätska i dosan. Se istället till att skruva på locket ordentligt och gå sedan ut ur mörkrummet. Detta kräver förvisso att dosan är av en modell som har ljustät vätskesluss. Men det har alla moderna framkallningsdor, vad jag vet.

2. Häll i framkallningsvätskan snabbt i ett svep och börja ta tiden så fort dosan är full.

3. Agitera de första 30 sekunderna, det brukar vara lämpligt för de flesta filmer. Sedan 5 sekunder var 30 sekund som du beskrivit.

4. Häll ut framkallaren och häll i stoppbadet, låt det vara i dosan mellan en och tre minuter. Här kan man agitera lite som man vill.

5. Häll ut stoppbadet och häll i fixet med samma metod som du hällde i framkallaren. Detta gör du alltså utan att gå in i mörkrummet igen. Och agitera på samma sätt som när du körde med framkallningsvätskan.

6. Häll ut fixet och skölj filmen. Moderna filmer behöver oftast inte sköljas mer än i 15-20 minuter (läs i filmens datablad).

7. Doppa filmen i lite vatten (här kan du använda dosan igen) med en halv droppe diskmedel, och dra sedan försiktigt filmen mellan dina (rena) fingrar för att få bort allt vatten.

8. Häng filmen på tork i ett så dammfritt rum som möjligt.

Slutligen; det viktiga är att alla vätskor håller en temperatur på 20 grader under själva framkallningen (om det nu är tiderna för denna temperatur du tänker gå efter). Däremot gör det inte så mycket om vattnet som du sköljer filmen i efteråt råkar flukturera i temperatur med några grader.

Ja det var väl allt.

/Joakim
 
Senast ändrad:
Jag skulle inte skakat var 30:e sekund. Själv vänder jag knappt mer än en gång på den tiden (ibland inte alls). Jag agiterar försiktigare med pinnen eller en vändning följt av tre dunkar i bänken om jag inte vill ha mycket eller stort korn.

Tycker sköljningen låter rätt kort också, men du kanske kör med HCA? Själv sköljer jag längre iaf, kanske 20-30 minuter (beroende på hur mycket jag plockar med under tiden)..
 
Ok,

Tack för tipsen Fredik!

Jag antar att min framkallningsdosa ser utt som alla andra, det är ett rött lock på toppen. Jag antar att det är där jag skall hälla i framkallaren? Kan man göra det utan att ljus sipprar in till filmen?
 
är du osäker på fixet så kan du när du ska ladda filmen klippa av en liten bit film i ena änden
( som man väl gör ändå för att det ska bli lättare att ladda filmen? vet inte, jag gör alltid så iaf)

denna filmsnutt kan du sen, i ljuset, lägga ner i fixet som du förberett, rör om med nåt hela tiden så att snutten är i rörelse och när filmsnutten är genomskinlig så kan du dubbla den tiden sen när du ska köra hela rullen, som det tog för filmsnutten att bli färdigfixat. även om den fortfarande är rosa så är det ingenting ovanligt med t-max, det brukar gå bort när man sköljer med vatten sen.

sen är fixet inte så kinkigt, det går att fixa om filmen om du skulle fixat för kort tid och är det helt färskt fix så kan du nog köra på en rätt kort tid.

du behöver bara ha släckt när du laddar filmen. när den sedan ligger i dosan så är själva dosan ljustät även när du häller ur/i vätskor etc.

jag brukar skölja längre än 5-10 minuter. särskilt när det är t-max. jag brukar skölja en halvtimma ungefär.
 
Det är ett bad som avbryter själva framkallningsprocessen, och dessutom sparar fixet (det håller lite längre). Finns att köpa i fotohandeln.

Det är inte nödvändig att använda stoppbad, det går utmärkt utan. Men då bör du skölja filmen ordentligt i några minuter mellan framkallningsbadet och fixeringen.

Man kan använda ett par tre droppar ättiksprit som substitut, om man har det hemma, men det är som sagt inte nödvändigt om du sköljer ordentligt istället.

/Joakim
 
Några rättelser: Stoppbad ska vara endast 20-30 sek, inte 2-3 min. Det är också mycket noga med att sköljvattnetts temperatur inte varierar för mycket (endast några få gr) annars riskerar du att hela filmemulsionen krackelerar (spricker så att mönster bildas). Använd inte diskmedel som vätmedel utan ett speciellt anpassat för filmsköljning. Alla diskmedel innehåller inte alkohol och då försvinner inte ytspänningen utan risken för ytterligare torkfläckar ökar.
 
Senast ändrad:
Ok,

Vad finns det för bra sätt att reglera temperaturen på sköljvattnet då? Har ni monterat på en termometer på kranen?

Skall jag ha i fix i 7 minuter och agitera som framkallaren, dvs först 30 sek därefter 5 sek var 30:e sek?
 
Senast ändrad:
Några fler rättelser:
Hur lång tid du bör låta filmen ligga i stoppbadet beror självklart på hur pass starkt/svagt du späder stoppbadet. Personligen späder jag väldigt svagt, endast ett par droppar (hälften av anvisad mängd), och låter därför filmen ligga i runt en minut. Den rekommenderade tiden brukar vara cirka 20-60 sekunder om man spär efter vad som står i databladet. Längre tider än ett par minuter kan i värsta fall försämra filmkvalitén och orsaka grövre korn. Men det är mycket marginellt bör väl påpekas, och det ska till ordentlig överspädning och åtskilliga minuter för lång tid i badet om det ska ske en försämring som du kan uppfatta med blotta ögat.

Angående diskmedel så funkar Yes utmärkt, det innehåller nämligen Benzyl salicylat. Däremot är det naturligtvis bäst med ett vätmedel som är framtaget för ändamålet, men sådant brukar sällan en förstagångsframkallare ha hemma.

Sköljvattnets temperatur kan utan problem skilja sig upp emot 5 grader från framkallningstemperaturen (20 grader), säkert ännu mer. Faktum är att dagens filmer är så pass toleranta att du verkligen får lägga manken till om du vill att filmen ska krackelera (spricka). Själv har jag av misstag sköljt en film i 35 grader, och den klarade sig utmärkt.

Men visst, självklart är det onödigt att utmana ödet, men så länge temperaturen inte skiljer sig mer än 5 grader behöver du inte oroa dig det minsta.

När det gäller fixet så kan du agitera det precis som du gjorde med framkallaren.

Och angående hur man reglerar temperaturen på sköljvattnet så brukar jag ställa in temperaturen med hjälp av en termometer, sedan kontrollerar jag temperaturen konstant så den inte flukturerar för mycket.



/Joakim
 
Senast ändrad:
Re: Ok,

Ström skrev:
Kan jag få ett bra resultat även utan sk stoppbad?
Det blir lika bra resultat utan stoppbad.

Fördelen med stoppbad är att man kan kontrollera framkallningstiden mera exakt. (Kanske därifrån det har fått namnet.) Jag brukar låta stoppbadet ligga i ca 30 sekunder. Längre än så känns onödigt.

Det sura stoppbadet tar bort det basiska i framkallaren vilket gör att det sura fixet får lite längre hållbarhet.
 
Det är tydligen lite olika hur person till person agiterar.

När jag hällt i framkallaren och satt på locket brukar jag vända på dosan fem-sex gånger och sedan dunka den lite i bordet för att få bort luftbubblor på filmen.

Sedan agiterar jag genom att vända dosan två-tre gånger varje halvminut.

Som stoppbad brukar jag använda ca 30ml 24% ättika till en halv liter vatten. Häller det i dosan och agiterar i tio sekunder, och häller ut vätskan.

Hur länge man ska ha i fixet beror på vilket fix man använder och vilken spädning.

Jag använder Agfa Agefix, spädd 1+5. Jag brukar ha två liter färdigblandat i en liten plastdunk. När det är färskt så blir fixtiden för denna kombination ca tre minuter. När jag använt samma fix ur dunken till flera framkallningstillfällen, så brukar jag förlänga tiden till fyra och till sist fem minuter.

En liter Agefix räcker till ungefär 15-30 filmer enligt Agfa.

Tillverkarna brukar ha information på eller i förpackningen, så det är bara att se vad de rekommenderar.
 
Hur jag gör:
1 framkallar alltid i 20 grader.
Man kan gå upp men man bör ALDRIG gå under 20 grader. Det beror på att VISSA framkallare slutar fungera vid 18-19 grader.

Agiterar första 30s sedan 10s/minut om tiden är 10 min eller mer, annars 5s / ½-minut.

2 Till mitt stoppbad använder jag Kodaks rosa flaska, hållbarheten är många många år. Jag häller i tempererat vatten samtidigt som jag med andra handen droppar i ett "par droppar" stoppbad. Agiterar i ½-minut och låter stå i 15-20 sek till. Obervera att om du skall framkalla i 7 minuter så skall stoppbadet i efter exakt 7 minuter. Det duger inte att först låta framkallaren vara i 7 minuter, hälla ut den och sedan ta stoppbad för då har du framkallare på filmen i 7 minuter och 10-20 sekunder.

Stoppbad är till för att få stopp på framkallningen fort och bör aldrig överstiga 30 sek.
Vidare så kan det vara bra att veta att vanligt vatten också fungerar som stoppbad. Jag känner till flera som använder det även om jag inte rekommenderar det. Och ja, stoppbad är i princip lite ättika.

3 fix Häller jag i i dosan och samtidigt stoppar jag den första bortklippta filmfliken i fix i ett litet mätglas. Filmsnutten agiterar jag under samma tid som filmen i dosan. När filmsnutten har klarnat så dubblar jag tiden för filmens fixering. Tar upp filmen och tittar på den, är jag inte nöjd så fixar jag lite till.
Häller tillbaka fixet i sin förvaring och sparar till fler filmer.

4 Sköljer i 15 minuter i ngt varmare vatten än framkallningen: Jag använder en Patersondosa och en speciell sköljslang som Paterson har som tillbehör. Den suger in lite luft via ett hål och skall halvera sköljtiden, men köp ingen sådan förrän du vet att du är såld på den svartvita fotografin.

5 När filmen är sköljd så har jag fyllt en bunke med vatten och hällt i en droppe Yes. Tar filmen i var ände doppar alltid vänster hand först och håller höger högt, vet inte varför jag alltid vänster hand först. Sedan höjer jag vänster hand och sänker höger. Jag drar alltså filmen genom vattnet utan att röra kanterna för att undvika repor.

6 Hänger den på skrå i vinkällaren. I vinkällaren är det ingen som springer och därmed ingen som rör upp damm.

7 Sätter mina neg i pergament : Nackdel man måste ta ut negativremsorna när man gör kontaktkartor. Fördel Det blir inte lika statiskt som med plastfickor.
Skriver sedan på: Datum, motiv, plats, framkallningstid, temperatur.
Sedan ett par månader så försöker jag skriva mätmetod i kameran och då tänker jag på Zonsystemet. Till exempel är dosan just idag laddad med film där jag vill ha täckning i zon +3,5 och den kommer att framkallas N-1, jag hoppas att detta är rätt tänkt.

Det viktiga är inte alltid att man gör som ngn annan utan att man gör LIKADANT VARJE GÅNG. Om du gör likadant så kan du förändra/hitta/eliminera fel som har uppstått.
 
Hur stoppar jag kameran från att dra in filmen?

Tack för alla tips! Det största arbetet kommer vara att sammanställa all eran info!

En liten men ack så konkret och viktig detalj:

Jag har en gammal EOS 1000FN. Denna modell kan man ej ställa in så att den lämnar kvar "örat" när den spolar tillbaka filmen, utan den drar in hela konkarongen!

Hur skall jag få ut filmen? Finns det något sätt som inte innefattar våld eller kamerahaveri?

Tack på förhand!


/Henning
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.