Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stort dilemma :(

Produkter
(logga in för att koppla)

kicki123

Ny medlem
Hej!

Behöver hjälp att välja!!!!

1. Nikon d3000 + sigma´s 18-200 ?

eller

2. Nikon d5000 + Nikkor 18-105 ?

Vilken och varför?

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta mycket svåra beslut :)

Ps. Är en glad amatör som försöker lyckas med sport bilder Ds

Senast ändrad:
Har du pengarna, alternativ 2, utan tvekan. Sigma 18-200 tror jag inte optiskt är speciellt bra, och D5000 har en märkbart bättre sensor än D3000.

Per.

Båda "paketen" kostar ungefär lika mycket. Skillnaden är ju att till d5000 blir det orginal objektiv MEN 18-105.

Tack för ditt snabba svar :)

Av de två paketen så är det andra mitt val, utan tvekan.

Superzoomen du har i första paketet når du förstås längre med, men objektivets största ljusstyrka f/6,3 i teleläget i kombination med kamerans ganska gamla sensor som inte är så bra på högre iso, gör att du knappast kommer att lyckas så där jättebra med sportbilder. Det är visserligen inte så jättestor skillnad mellan f/5,6 och f/6,3 (1/3 steg), men sensorn i D5000 gör att du klarar ett steg högre iso med bibehållen kvalitet. Ett steg högre iso ger hälften kortare slutartid och kan vara avgörande för att få skarpa bilder utan rörelseoskärpa.

Annars tror jag ett kit med D5000, en vanlig 18-55/3,5-5,6 kitzoom och en 55-200/4-5,6 telezoom skulle ge bästa resultat. Nikons rätt förmånliga 55-200 (förmånlig speciellt om den säljs i ett kit) tycker jag är riktigt bra, speciellt för sitt pris.

(De mest garvade sportfotograferna väljer troligtvis en snabb proffskamera i kombination med ett ljusstarkt proffsobjektiv, t.ex. AF-S 70-200/2,8, då ett sånt set ger klart bättre förutsättningar för bra bilder, speciellt då det är lite sämre ljusförhållanden, men som nybörjare klarar man sig nog ganska bra med ovanstående set också, tror jag).

Båda "paketen" kostar ungefär lika mycket. Skillnaden är ju att till d5000 blir det orginal objektiv MEN 18-105.

Tack för ditt snabba svar :)

Ja, då är det ingen tvekan. 105mm kan räcka långt tills du får pengar över nästa gång. Är du säker på att det är samma pris? På Cyberphoto kostar en D3000+18-105 ung som en D3000+Tamron 18-200.

Men jag håller med JazzBass: ett paket med D5000 + 18-55 (VR) + 55-200 VR skulle vara ännu bättre. Titta efter ett sådant paket och jämför pris.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto