Annons

Storleken på webbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag sitter och joxar med min förta hemsida och undrar hur stora bilderna max bör vara för att det inte ska bli för tungt?

TT
 
Jag brukar ha som regel att inte ha de större än 800px på bredden.
Men du kanske menar stora som i filstorlek? I så fall beror det ju såklart på hur stor pixelstorleken är.
 
Jag skulle vilja påstå att det är inte den enskilda bildens storlek som är viktig, utan summan av alla bilder på sidan. Om man bara har en bild är det enkelt, men har man många bilder kan de tillsammans bli för mycket, även om ingen enskild bild är särskilt stor. Försök leka med det själv, och ladda om din sida med olika varianter på bilderna, och se vilken du upplever som smidigast/snabbast.


Edit:
Det finns ett verktyg på http://www.websiteoptimization.com/services/analyze/ som låter dig enkelt analysera din sida. Den delar upp det den laddar ner i olika delar, så du får veta var du har mycket att spara in. Ta dock inte deras siffror med för mycket allvar.
 
Tack för era svar. Det låter bra och rimligt. Jag tänkte att bilderna skulle ligga på ett par hundra kb styck så jag får se hur mycket bilder det blir och hur det funkar till slut.

TT
 
Personligen gillar jag att se stora bilder. Så har jag byggt min sida. Den är en aning tung men tycker man får mer punch.
 
Jo det är klart att man vill ha större bilder. Så ju tyngre bilder dessto större kan man visa dem? Är det så? Kan man få se din hemsida?

TT
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.