BergslagsRonin
Aktiv medlem
Kom i diskussion med en kollega om hur stora sensorerna är på dom digitala bakstycken från Phase 1, Sinar, H-blad o Mamiya som passar till storformatskameror.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Menar du inte mellanformat nu?
Sensorerna är inte storformat, utan runt 40x50 millimeter. Så långt kommer man med en snabb sökning.
Man kan flytta runt sensorn för att totalt sett täcka upp storformatet med några exponeringar. Jag minns att jag läste något om det på www.luminous-landscape.com men hittar inte artikeln nu.
Sensorerna är inte storformat, utan runt 40x50 millimeter. Så långt kommer man med en snabb sökning.
Man kan flytta runt sensorn för att totalt sett täcka upp storformatet med några exponeringar. Jag minns att jag läste något om det på www.luminous-landscape.com men hittar inte artikeln nu.
Kom i diskussion med en kollega om hur stora sensorerna är på dom digitala bakstycken från Phase 1, Sinar, H-blad o Mamiya som passar till storformatskameror.
Tänker du på Vizelex RhinoCam?Jag har läst något liknande och vill minnas att man kunde göra 16(?) exponeringar med förflyttning av sensorn för att få en bild på närmare 200mp. Hittar ingen länk just nu.
Det finns givetvis större sensorer som används på bl.a 4x5: 72x96mm
http://www.betterlight.com/index.html
Ikke, detta är scannerbakstycken, sensorn är bara tre rader m pixlar, med resp Rött, Grönt o Blått filter.
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
Och exakt vad i den färdiga bilden från ett "scanerbakstycke" skiljer den från en bild skapad genom att t.ex. flytta ett digitalbakstycke, för att bygga en panoramabild?
En sensor är en sensor, oberoende av vad man tycker om antalet pixlar den är uppbygd av..
Jag har läst något liknande och vill minnas att man kunde göra 16(?) exponeringar med förflyttning av sensorn för att få en bild på närmare 200mp. Hittar ingen länk just nu.
Har man tur blir den skarp, om man nu inte råkar ligga inom självresonansområdet med slutartiden,