Annons

Storlek på bilderna med 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollade igenom bland mina bilder. Det varierar väldigt... mellan 1,4 och 4,1 MB. Vanligast kring 2,2 Mb.
Skulle gärna vilja veta varför det varierar så...
 
Cath,

Variationen grundar sig mestadels från två saker:

1. Välexponerade bilder utan brus med stora liknande ytor går att JPEG-komprimera mycket utan att tappa kvalité -> Mindre fil med bra kvalité med samma mängd pixlar

2. Brusiga bilder eller bilder med många små detaljer, typ grenar i en björk - går inte att komprimera så hårt utan att tappa detaljer -> Större fil med bra kvalité men samma mängd pixlar

Även RAW(CR2) bilderna varierar i storlek av samma anledning fast där används en annan komprimering, men grundtekniken är den samma.


Mvh Lazze
 
Harry_ skrev:
eller om man säger så här
hur många bilder får det plats på etr 1Gb kort?
714 bilder om du knäpper på en blå himmel.
244 bilder om du knäpper på träd och lövverk.

(Allt enligt Cathrines siffror ovan :)
 
Harry_ skrev:
aha oki
blir inte kameran långsammare då när den ska spara flera filer

Din cache fylls snabbare. Altså kan man ta färre bilder i en följd. Men det beror främst på om du kör jpeg eller raw.

Jpeg = 9 bilder (3b/s)
Raw = 5 bilder (3b/s)
Jpeg+Raw = 4 bilder (3b/s)
 
Ziden skrev:

1. Välexponerade bilder utan brus med stora liknande ytor går att JPEG-komprimera mycket utan att tappa kvalité -> Mindre fil med bra kvalité med samma mängd pixlar

2. Brusiga bilder eller bilder med många små detaljer, typ grenar i en björk - går inte att komprimera så hårt utan att tappa detaljer -> Större fil med bra kvalité men samma mängd pixlar

Vilket även förklarar varför kameran säger att det finns färre bilder kvar på minneskortet om man ökar ISO-talet. Högre ISO -> Mer brus -> svårare att komprimera. (Gäller både RAW och JPEG)

Med tomt 1Gb minneskort säger min 350D att man kan ta 115 RAW-bilder med ISO 100, och 99 RAW-bilder med ISO 1600. Detta är naturligtvis en ungefärlig siffra som i slutändan beror på exponering och motiv.

Jag får uppfattningen att siffran kameran ger är pessimistisk. Mina RAW-bilder brukar hamna kring 7-8Mb, vilket ger ca 128-145 bilder. Riktigt detaljrika bilder brukar hamna kring 9.5Mb, vilket ger drygt 100 bilder.
 
ja i realiteten blir det fler men det är vad som ryms i cachen.

hastigheten cachen skriver till minneskortet tror jag beror på vilket minneskort man använder.
 
Cachen rymmer 9 men kameran skriver så snabbt så det brukar inte vara några problem att ta ens 20 bilder i sträck. Inte för att man gör det så ofta men det går ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.