Annons

Storlek på bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Jag ska börja ta betalt för att fota barn i min lilla fotostudio.
Frågan är i vilka storlekar ska jag beskära bilderna? Och hur stora bilder ska jag erbjuda kunderna att kunna beställa?
Som det är nu har jag beskurit i lite olika storlekar beroende på motivet, det kan vara 13x18, 18x24 eller 24x30 t.ex.
Men när jag sen går in på crimson och ska beställa bilderna vill jag kanske inte ha bilden i JUST DEN storleken utan i en mindre eller större.
Jag menar jag kan ju inte säga till kunden: nej just den bilden kan du inte få i 18x24, den finns bara i 24x30!
Jag vill ju ha en klar prislista, de här storlekarna finns och det här kostar det.
Men jag får inte till det på crimsons hemsida sen...

HJÄLP! Hur gör man? Hur gör ni?
Hoppas någon förstår vad jag är ute efter:)
 
Jag ska börja ta betalt för att fota barn i min lilla fotostudio.
Frågan är i vilka storlekar ska jag beskära bilderna? Och hur stora bilder ska jag erbjuda kunderna att kunna beställa?
Som det är nu har jag beskurit i lite olika storlekar beroende på motivet, det kan vara 13x18, 18x24 eller 24x30 t.ex.
Men när jag sen går in på crimson och ska beställa bilderna vill jag kanske inte ha bilden i JUST DEN storleken utan i en mindre eller större.
Jag menar jag kan ju inte säga till kunden: nej just den bilden kan du inte få i 18x24, den finns bara i 24x30!
Jag vill ju ha en klar prislista, de här storlekarna finns och det här kostar det.
Men jag får inte till det på crimsons hemsida sen...

HJÄLP! Hur gör man? Hur gör ni?
Hoppas någon förstår vad jag är ute efter:)

Det är svårt att be labben att göra format som passar just dig. Vill du sälja bilder i andra format än Crimson har får du antingen skära själv eller hitta ett labb som gör exakt mått du vill ha.
 
Crimsons Prefixtjänst är väl till för bl a att få just den storlek man vill ha.

Edit: Priset blir ju förstås ett annat än bulkbeställning av semesterbilder.
 
Jag hade en ram som skulle användas. Jag tror måtten var 21x30. I allafall så fick jag klippa i kortet hemma när det kommit. Det gick inte att få exakt den storleken som ramen hade.

Tydligen har det med dimensionerna ur kameran att göra. En systemkamera har andra dimensioner än en kompaktkamera (alltså rakt ur kameran). Men vill du inte beskära så passar inte systemkamerors dimensioner alltid i ramstorleken.

Så jag gick in på Gallerix och frågade dom. Mycket riktigt så sa de att det var ett problem med detta. Många föräldrar kommer med foton vars dimensioner inte stämmer med de vanligaste ramarna, vilket ger dem problem vid förstorningar. Dimensionerna från systemkamera passar sämre än från en kompakt ( 4:3?).

Någon som vet om det är något som har att göra med film:s dimension? 35mm? En gammal kvarleva?
 
Men

Jag hade en ram som skulle användas. Jag tror måtten var 21x30. I allafall så fick jag klippa i kortet hemma när det kommit. Det gick inte att få exakt den storleken som ramen hade.

Tydligen har det med dimensionerna ur kameran att göra. En systemkamera har andra dimensioner än en kompaktkamera (alltså rakt ur kameran). Men vill du inte beskära så passar inte systemkamerors dimensioner alltid i ramstorleken.

Så jag gick in på Gallerix och frågade dom. Mycket riktigt så sa de att det var ett problem med detta. Många föräldrar kommer med foton vars dimensioner inte stämmer med de vanligaste ramarna, vilket ger dem problem vid förstorningar. Dimensionerna från systemkamera passar sämre än från en kompakt ( 4:3?).

Någon som vet om det är något som har att göra med film:s dimension? 35mm? En gammal kvarleva?

Man måste ju beskära bilden till rätt dimensioner först om man inte beställer i 3:2 eller 4:3 (om man har det). Finns aktuella trådar med bildexempel här på FS hur man gör.
 
Man måste ju beskära bilden till rätt dimensioner först om man inte beställer i 3:2 eller 4:3 (om man har det). Finns aktuella trådar med bildexempel här på FS hur man gör.

Så i praktiken så ska alla som fotograferar tänka på att man inte kan använda systemkamerans dimensioner till alla mått.
Man måste beskära så tänk på att ni inte kan vara säkra på att komponera en bild som den ska vara utan ha med i beräkningen att den MÅSTE beskäras.

Jag var tvungen att klippa bort en remsa i nederkant på fotot, det gick inte (ja det är sant) att beställa önskat mått utifrån dimensionerna på filen.
 
Så i praktiken så ska alla som fotograferar tänka på att man inte kan använda systemkamerans dimensioner till alla mått.
Man måste beskära så tänk på att ni inte kan vara säkra på att komponera en bild som den ska vara utan ha med i beräkningen att den MÅSTE beskäras.

Jag var tvungen att klippa bort en remsa i nederkant på fotot, det gick inte (ja det är sant) att beställa önskat mått utifrån dimensionerna på filen.

Men snälla nån, det säger sig ju självt att om du vill ha ett annat förhållande mellan bredd och höjd än filen har så måste du beskära den. Alternativet är att antingen se till att frun på stranden ser ut som barbapappa eller som något som kommit ur solstickefabriken genom att trycka ihop eller dra ut bilden på någon ledd. Att du vill ha en bild med andra mått än filen kan du knappast lasta vare sig kameratillverkaren eller Crimsons prefixtjänst för.
 
Så i praktiken så ska alla som fotograferar tänka på att man inte kan använda systemkamerans dimensioner till alla mått.
Man måste beskära så tänk på att ni inte kan vara säkra på att komponera en bild som den ska vara utan ha med i beräkningen att den MÅSTE beskäras.

Jag var tvungen att klippa bort en remsa i nederkant på fotot, det gick inte (ja det är sant) att beställa önskat mått utifrån dimensionerna på filen.

Det du skriver om beskärning är alldeles korrekt och det är något som gällt i väldigt många år. Ingen nyhet således. Likafullt måste man tänka på det.

Det är inte det minsta konstigt att man inte kan få vilket format man vill. Det finns standardformat på papper och det är de som används när man trycker bilderna.

Om man har systemkamera eller inte spelar ingen roll. Det är bildens dimensioner som styr och även vissa icke-systemkameror har dimensioner som saknar motsvarighet när det gäller papper.

Det jag tycker är konstigt är att det inte görs ramar för de bilddimensioner som allt fler använder. Jag erbjuder nu en driftig person min affärsidé men kontakta gärna mig så ger jag även resten av mitt tänk. ;-)
 
Men snälla nån, det säger sig ju självt att om du vill ha ett annat förhållande mellan bredd och höjd än filen har så måste du beskära den. Alternativet är att antingen se till att frun på stranden ser ut som barbapappa eller som något som kommit ur solstickefabriken genom att trycka ihop eller dra ut bilden på någon ledd. Att du vill ha en bild med andra mått än filen kan du knappast lasta vare sig kameratillverkaren eller Crimsons prefixtjänst för.

Det säger jag inget om egentligen. Det jag beklagar mig över är att filen från kameran inte passar till de vanliga ramarna som erbjuds. Det ska inte behövas en passepartout på varenda bild (vilket ändå inte löser problemet.

Fakta: Jag hade en bild som jag inte kunde beställa i de mått jag ville ha (mått till ramen). Om jag inte ändrar filens dimension så passar det inte till flertalet vanliga ramars mått. Så egentligen Måste jag använda andra mått än filens. Annars får jag bygga ramar själv och det har jag varken tid, pengar, kunskap eller ork till.

Jag ville ha bilden som den var (filen) men det gick inte, nu fick jag klippa bort en del av skon i nederkant för att den skulle passa i ramen.

Det var ett snap-shot som blev bra, man kan inte alltid bära omkring på stativ och förvänta sig att allt står still när man fotograferar.
 
Har kompaktkameror och systemkameror samma dimensioner på filerna?

Den frågan går inte att svara på eftersom varken kompaktkamera eller systemkamera är ett homogent begrepp.

Bildförhållandet på kameror varierar och det har inte att göra med om det är en kompaktkamera eller en systemkamera.
 
De flesta systemkamerors bildfiler passar gott i A-storlekarna:

A5
A4
A3
A2

Utgå ifrån dessa som prissättare ex. A5,15x15cm eller 15x19cm = 300kr

Köp sedan en skärmaskin på clasohlsson för ett par hundra lappar om du måste skära till något.
 
De flesta systemkamerors bildfiler passar gott i A-storlekarna:

A5
A4
A3
A2

Utgå ifrån dessa som prissättare ex. A5,15x15cm eller 15x19cm = 300kr

Köp sedan en skärmaskin på clasohlsson för ett par hundra lappar om du måste skära till något.

Alla bildfiler passar i vilken ram som helst om man har en skärmaskin, så jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du tänkte nu. :)
 
Eller så får man ju såga i ramen så den passar.

Detmåste ju va ganska uppenbart att om man inte vill ändra på bildens sidfårhållande så får man anpassa ramen efter bilden.
 
Problemet

Eller så får man ju såga i ramen så den passar.

Detmåste ju va ganska uppenbart att om man inte vill ändra på bildens sidfårhållande så får man anpassa ramen efter bilden.

Tror att problemet ligger i att trådstartaren inte förstår hur man beskär bilden till rätt mått/sidförhållande i sin dator (eller inte orkar lära sig det). Finns många trådar om detta här på forum. Hela operationen tar ju mindre än 5 sekunder så det är bara att lära sig om man ska handskas med bilder i datorn! Tar en snabbrepris som gäller för PS

1 jag vill ha min bild utskriven i 24x30
2 jag väljer cropverktyget och skriver in måtten i fälten ovanför (se bild)
3 efter att ha beskurit bilden behöver jag egentligen inte göra något mer ifall jag ska beställa på t.ex. Crimson! (Att spara i nytt namn är väl det enda riktigt viktiga ifall man redan gjort sina övriga inställningar såsom färg, nivåer och skärpa mm) Att ställa in upplösning behövs inte då crimson automatiskt interpolerar bilden ifall det behövs så den passar aktuell skrivare/laserkanon
 

Bilagor

  • cropbild.jpg
    cropbild.jpg
    92.3 KB · Visningar: 180
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.