Ok, men då fick jag ett tokigt svar först när någon hävdade att 300 ppi var alldeles för lite. Snarare onödigt tätt och att alla pixlar inte kommer till nytta
Nej, svaret var inte tokigt. ppi är en funktion av antal pixlar i originalbilden och utskriftens storlek.
Om du har 3000 pixlar bred bild och skriver ut den på 25 cm (ca 10 tum) så blir det alltså ca 300 ppi.
Tar du samma bild och skriver ut den på 250 cm (ca 100 tum) så blr det bara 30 ppi.
Om du tar en bild som skall tryckas i t ex i en fotobok så vill du sannolikt ha ett ppi som är högt, kanske runt 300. Den bilden kommer ju betraktaren se på max armlängds avstånd.
Det fina i kråksången är ju att ju större format du skriver ut på, desto mer sannolikt är det att betraktaren står en bit ifrån. Ju längre ifrån man står, desto mer tolerant för låga ppi tal blir man.
Ta en reklamskylt på stan. På 30 meter ser det fint ut, ställ dig på 30 cm så ser det bedrövligt ut.
Om din bild är i övrig i god kvalité, skarp, väl exponerad etc så är jag övertygad om att det kommer att fungera även för 1.5 meter.
Jag var på fotografiska och kollade utställningen av Martin Parr. Väldigt varierande teknisk kvalité på bilderna. En del stora förstoringar ser förstås skit ut när man går nära, men det är ju inte det som det handlar om.
Jag har själv skrivit ut bilder på 1000 pixlar från en gammal kompaktkamera i A3. Det ger ca 40 ppi. För mig och betraktarna är resultatet godkänt. Jag använde Lightrooms utskriftsmodul och lät den hantera uppskalningen.