Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek för utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej! Har en kompis som vill ha en av mina bilder utskriven. Bilden är på ca 6 mb 3676x2454 och upplösningen på 300 pixel per tum. Han vill göra den ca 1,5 m på långasidan. Funkar de format jag har eller måste jag göra ytterligare inställningar för utskrift. Någon som kan o vet.

Det format du har är på tok för få pixlar för att bli riktigt snyggt. Det bästa du kan göra är att ställa om den till 62.25 dpi (pixlar per tum, inget annat än en storleksangivelse, enkel matematik: 3676px/(150cm / 2.54cm/tum)=62.25px/tum) och hoppas att ingen någonsin tittar på utskriften på mindre än drygt en och en halv meters avstånd.

Det format du har är på tok för få pixlar för att bli riktigt snyggt. Det bästa du kan göra är att ställa om den till 62.25 dpi (pixlar per tum, inget annat än en storleksangivelse, enkel matematik: 3676px/(150cm / 2.54cm/tum)=62.25px/tum) och hoppas att ingen någonsin tittar på utskriften på mindre än drygt en och en halv meters avstånd.
Kollade ditt räkneexempel. Tror inte jag hänger med. 300 pixlar per tum är väl mer än 62,25 pixlar per tum

Räkneexemplet är väl korrekt.

Jag tror att det kommer att fungera. Visst, kollar man nära så kommer det se dåligt ut, men om man vill ha bilden 1,5 meter stor är väl just tanken att den skall betraktas på lite håll.

Du kan ju lätt prova.

Gör ett utsnitt av bilden som är ca 700 pixlar bredd, skriv ut den på A4 med din fotoskrivare så bör du får du samma upplösning och kan bedöma om det är tillräckligt god kvalité.

Räkneexemplet är väl korrekt.

Jag tror att det kommer att fungera. Visst, kollar man nära så kommer det se dåligt ut, men om man vill ha bilden 1,5 meter stor är väl just tanken att den skall betraktas på lite håll.

Du kan ju lätt prova.

Gör ett utsnitt av bilden som är ca 700 pixlar bredd, skriv ut den på A4 med din fotoskrivare så bör du får du samma upplösning och kan bedöma om det är tillräckligt god kvalité.
Men 300 pixlar per tum är väl mer än 62,25 pixlar per tum. Hur kan man anse att 300 pixlar per tum är för lite?

Bilagor

• 20150518_213939.jpg
    20150518_213939.jpg
    66.1 KB · Visningar: 72
3676x2454
ca 1,5 m på långasidan.

Långsidan är 3676 pixlar. Långsidan är 1.5 meter. Långsidan är 60 tum.

Du har alltså 3676 pixlar på 60 tum. Det blir 61 pixlar per tum, 61ppi.

De där "300 ppi" är bara en ganska meningslös rekommendation i bildfilen. Skriver du ut med 300 ppi räcker dina 3676 pixlar bara till ca 12 tum.

Om du har råd prova Perfect Resize 7 och skriv den utskrift storlek han vill ha, sedan måste du hitta en skrivare som kan skriva ut det. Lycka till!

Ok, men då fick jag ett tokigt svar först när någon hävdade att 300 ppi var alldeles för lite. Snarare onödigt tätt och att alla pixlar inte kommer till nytta

Nej, svaret var inte tokigt. ppi är en funktion av antal pixlar i originalbilden och utskriftens storlek.

Om du har 3000 pixlar bred bild och skriver ut den på 25 cm (ca 10 tum) så blir det alltså ca 300 ppi.

Tar du samma bild och skriver ut den på 250 cm (ca 100 tum) så blr det bara 30 ppi.

Om du tar en bild som skall tryckas i t ex i en fotobok så vill du sannolikt ha ett ppi som är högt, kanske runt 300. Den bilden kommer ju betraktaren se på max armlängds avstånd.

Det fina i kråksången är ju att ju större format du skriver ut på, desto mer sannolikt är det att betraktaren står en bit ifrån. Ju längre ifrån man står, desto mer tolerant för låga ppi tal blir man.

Ta en reklamskylt på stan. På 30 meter ser det fint ut, ställ dig på 30 cm så ser det bedrövligt ut.

Om din bild är i övrig i god kvalité, skarp, väl exponerad etc så är jag övertygad om att det kommer att fungera även för 1.5 meter.

Jag var på fotografiska och kollade utställningen av Martin Parr. Väldigt varierande teknisk kvalité på bilderna. En del stora förstoringar ser förstås skit ut när man går nära, men det är ju inte det som det handlar om.

Jag har själv skrivit ut bilder på 1000 pixlar från en gammal kompaktkamera i A3. Det ger ca 40 ppi. För mig och betraktarna är resultatet godkänt. Jag använde Lightrooms utskriftsmodul och lät den hantera uppskalningen.

Hej! Har en kompis som vill ha en av mina bilder utskriven. Bilden är på ca 6 mb 3676x2454 och upplösningen på 300 pixel per tum. Han vill göra den ca 1,5 m på långasidan. Funkar de format jag har eller måste jag göra ytterligare inställningar för utskrift. Någon som kan o vet.

Vill man skriva ut en bild som är 1,5 meter på långsidan och som har en upplösning på 300 ppi, då måste man börja i en annan ände när bildfilen skapas.

Som andra skrivit i tråden så är 3676 pixlar alldeles för få pixlar för att räcka till en utskriven bild i den storlek och upplösning som din kompis vill ha.

Öppna filen i Photoshop och gå till Bild->Bildstorlek, skriv in det metriska mått du vill ha på bilden (i det här fallet 150 cm) och ange att bilden ska ha en upplösning på 300 ppi. Tryck sedan på "OK". Photoshop skalar nu om bilden så att den får den storlek som krävs. En gissning är att långsidan blir runt 17 500 pixlar. Du kan givetvis använda Lightroom eller något annat program och göra motsvarande saker för att uppnå samma resultat.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto