Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Amin

Aktiv medlem
har en fråga.
Jag ska nämligen fota en grävmaskin och bilden ska tryckas upp STORT.
2,5 hög och 8 meter bred.

Bredden är ju inte vad som kommer med i bilden, men där ska text och annat in.

Sist jag fotograferade en sådan stor bild så tog jag tre bilder och gjorde ett montage.

har ni tips på hur man undviker att fota flera bilder.
kanske räcker inte min kamera till??
har en canon D5 (13MP)
Tackar på förhand för svar
 
Det beror på betraktningsavståndet. Om folk ska stå en halv meter från din jättebild kräver det mer detaljskärpa försåss. Men en sån stor bild kräver ju att man står kanske 10 meter ifrån för att kunna se hela på ett ordentligt sätt. Då klarar man sig med betydligt mindre detaljskärpa. Den kanske inte blir större än vad en A2 på en meters håll .
 
:)

så DPI får vara lägre.. så långt hänger jag med. nu hade en hasselblad underlättat :)

tack för svar
 
ja, sant, men jag ska inte täcka 8 meter med foto, det blir nog ca 4 meter bredd och 2,5 meter höjd..
 
När jag gör så stora bilder behöver upplösningen ej vara mer än 100 dpi. Som någon skrev är betraktningavståndet sådant att det räcker.
Gjorde precis en rollup, 3 meter hög och den blev helt ok i den upplösningen.
 
Inga problem att producera så stora bilder från en 5D om du har bra skärpa och exponering att utgå från.
Som folk skrivit så är det betraktningsavståndet som spelar in också.

En tummregel som jag lärt mig en gång i tiden är "Kan man få ut en bra A3 kopia kan man göra bilden hur stor som hellst".

Sen kan du självklart ta flera exponeringar och klippa ihop i Photoshop, nya CS3 är ju grym på det, men jag tror inte att det behövs i detta fall.
 
En bild på 8m ska ses på många meters håll se du skulle klara dig på hälften av dina 13mp.

Har själv printat ut bilder på 4m höjd från min istDL med helt okej resultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.