Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stora bilder, vad är det som avgör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag känner inte till detaljerna i hur jpeg-komprimering går till (någon sorts fouriertransform?), men det är mycket svårare att komprimera något med mycket detaljer. Ta en bild på en blå himmel och en med ett träd med många små grenar så kommer du att se stor skillnad i filstorlek. Eventuellt kommer du t.o.m. se att jpeg inte klarar av att hantera riktigt små täta grenverk och att bilden helt enkelt blir suddig där, men det beror på hur mycket komprimering du använder.

I ditt exempel är det troligtvis gruset och smutsen på bilen som gör att bilden blir mer svårkomprimerad. Hade du tvättat bilen och ställt den på svart asfalt hade antagligen bildfilen blivit mindre.

Jag vet inte vad du gjort med bilden men oskärpan ser helt stirrig ut. Har aldrig sett en sån oskärpa förut... Stirrig bild = många Meg.

JPEG

sMitternacht skrev:
Jag känner inte till detaljerna i hur jpeg-komprimering går till (någon sorts fouriertransform?), men ...

Halvvägs: cosinustransform! Det fanns en jättebra artikel här som förklarade det. Nu hittar jag inte den. Kontentan var i alla fall att man delar upp bilden i 8x8-rutor och räknar fram koefficienterna för komponenterna i diskret cosinustransform. Sedan trunkerar man hej vilt i matrisen för koefficienterna så att man får en gles matris. Det är i detta steg man förlorar informationen. Den glesa matrisen kan man sedan spara med oförstörande komprimering.

Sedan var det ytterligare lite tricks med luminans- och krominansuppdelning, men grunden är en cosinustransform.

Edit: ...och BMW-bilden är ju minst sagt detaljrik. Det går inte att kasta mycket information från den utan att förstöra den...

Grimmer skrev:
Jag vet inte vad du gjort med bilden men oskärpan ser helt stirrig ut. Har aldrig sett en sån oskärpa förut... Stirrig bild = många Meg.

Du kanske tittade på en förminskad variant av bilden? Den ser helt annorlunda ut i 100% förstoring

Grimmer skrev:

Spara den och öppna den i något annat program så får du se. Det är det att den är väldigt skarp, och vid förminskning i explorer blir kanterna rutiga.

Jag plockade ned den och kollade i 100% i PS och den ser fortfarande rätt konstig ut. Speciellt ser gruset (där det är oskarpt) väldigt mysko ut.

Vet dock inte om det är detta som påverkar filstorleken, men det vore intressant att veta hur en obehandlad version av samma bild förhåller sif till denna map filstorlek.

ja den såg lite överskärpt ut.

filer tenderar bli större till filstorlek med högre skärpa (som kan ekvivaleras med fler olikformade element i bilden).

elohim skrev:
ja den såg lite överskärpt ut.

filer tenderar bli större till filstorlek med högre skärpa (som kan ekvivaleras med fler olikformade element i bilden).

Jag kör med full skärpa på alla mina bilder, och ändå får jag vanligtvis 3-4 mb stora filer.

Den här var hela 5,16 mb.

grus och lerstänk är ju väldigt detaljrikt i sig. att du sedan drar upp skärpan på max gör ju allt annat än att minska storleken på filen.

Känner också att det ät lite för mycket skärpa för mig ibland. Får väl ta det lite lugnare med mina RAW filer :)

Aha. Eftersom det finns en hel del "oskarpa detaljer" (gruset) i den här bilden så blir resultatet extra rörigt. Om du (över)skärper en bild med en del detaljer men också mycket mjuk ocksärpa blir det inte samma radikala resultat eftersom skärpningsfunktionen liksom inte ser det som är tillräckligt "utslätat". Men i ljust denna bild verkar uppskärpningen ha huggit rejält även på de tidigare troligen rätt mjukt oskarpa stenarna i gruset. Där har det alltså skapats ny deteljrikedom som inte tidigare fanns där och det är denna som jpg-komprimieringen antaglignen får problem att hantera.

Rent praktiskt kan man säga som så, ju mindre områden med sammanhängande färg och form, desto lättare att komprimera en bild effektivt i jpg. Så har man tex lersprut och stenar i varierande färg och form (grus) så sticker filstorleken iväg. Jag tror inte skärpningen gör någon större skillnad faktiskt.
Tar du däremot en bild av ett snötäckt landskap så får du motsatt effekt, då kan bilderna bli väldigt små. Jag tycker man kan se direkt på en bild om den kommer bli stor eller liten i filstorlek betraktat.

casting skrev:
Rent praktiskt kan man säga som så, ju mindre områden med sammanhängande färg och form, desto lättare att komprimera en bild effektivt i jpg. Så har man tex lersprut och stenar i varierande färg och form (grus) så sticker filstorleken iväg. Jag tror inte skärpningen gör någon större skillnad faktiskt.

Skärpning gör stor skillnad eftersom det lägger till höga frekvenskomponenter i bilddatamängden. Höga spatialfrekvenser är det jpeg har svårast att komprimera. Suddiga områden = låga frekvenskomponenter = lätt att komprimera.

Johannes

Teoretiskt bestrider jag inte det du säger, men testar jag rent praktiskt på bilder här så gör det ändå en marginell skillnad om man jämför hur bildens grundstruktur ser ut, den är långt mer avgörande för filstorleken än skärpningsgraden. (Nu har jag iof inte testat med absurda skärpningsgrader)

Johannes-S skrev:
Skärpning gör stor skillnad eftersom det lägger till höga frekvenskomponenter i bilddatamängden. Höga spatialfrekvenser är det jpeg har svårast att komprimera. Suddiga områden = låga frekvenskomponenter = lätt att komprimera.

Johannes

Eftersom jag själv är en teoretiker (matematiker faktiskt) och även om jag inte vet precis hur jpg fungerar så ger minmatematiska allmänbildning vid lag att de fina detaljerna borde spela rätt så avgörande roll.

Eftersom jag dock inte bara är teoretiker utan dessutom gillar att vara lite praktiskt ibland gick jag nyss ut och och fotograferade grus, lite från sidan med jättekort skärpedjup så jag fick både skarpa och skarpa delar av bilden (10D, 85/1.8)

Jag importerade till PS med noll skärpning (ACR) och sparade sedan i jpg med komprimiering satt till 8.

Sedan skärpte jag bilden rejält, USM 500%, radie 3.5, treshold 0 (bilden såg då givetvis förskräcklig ut - jag vågar inte en gå ut och visa den för gruset) varefter jag sparade även denna version med komprimering satt till 8.

Så vad blev resultatet?

0,6MB för den oskärpta och 1,6MB för den skärpta, dvs en skillnad på nästan en faktor 3.

Att sedan bilder med stora "jämna ytor" som snö mm blir små beror nog rätt mycket på att de inte bara är fattiga på "stora detaljer" utan också på "mikrodetaljer".

PS: En mer normalt skärp version av sammabild blev bara ca 10& större än den oskärpta. DS.

Senast ändrad:
6023kB = Mitt rekord i kameran

Nu har ju inte jag nån Nikon men mitt i allt tekniska förklarande kanske ett litet rekord kan muntra upp.
6 166 738 byte alltså.Jpeg i kamerans högsta kvalitet och ISO 100.Går säkert att klå om man har tråkigt och inte hittar nåt vettigt motiv.

Canon 350D 8MP

Bilagor

• komp rekord.jpg
    komp rekord.jpg
    57.4 KB · Visningar: 153
Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto