Annons

Stor tidning har stulit min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Warolin

Medlem
Hej.
Jag har ett litet problem.
Jag fotar ibland för en webbtidning.
Efter att jag fotat en modevisning tog ett klädmärke kontakt med mig och frågade om de fick använda några av mina bilder på sin hemsida. De hade gått via min chefredaktör och jag sa att det var OK så länge de såg till att mitt namn stod med på bilderna (jag såg det som bra PR)
De sa att de var en bra överenskommelse. Jag lånade alltså ut bilderna till både webbtidningen och klädmärket.

Två månader senare bläddrade jag i en stor gratistidning i Stockholm. Där hade de använt min bild ganska stort tryckt (6.5cm X 13cm) på en sida tillsammans med en text. Bilden var dessutom manipulerad. Jag gick då in på klädmärkets hemsida och såg att där fanns samma bild och några till som var lika manipulerade + att mitt namn inte var skrivet varken i bilderna eller någon annanstans.

Alltså, den stora gratistidningen har använt min bild, manipulerad, utan min tillåtelse och utan att skriva mitt namn.
Klädmärket har använt mina bilder med min tillåtelse men efter det manipulerat dem, vilket de inte hade tillåtelse till, och inte skrivit ut mitt namn. Jag har ett mail från PR ansvarig för klädmärket där hon utrycker sig: ”Vi ser till att ditt namn finns med på alla bilder”

Hur skall jag nu gå vidare?
Hur mycket skall jag fakturera och för exakt vad?
All hjälp är välkommen
 
Är det inte så att det är märket som har satt in en annons i tidningen? Vad gav du för restriktioner när du gav bilden till klädmärket? Sa du explicit att de inte fick manipulera den eller använda den för marknadsföring utan endast på hemsidan?
 
Börja med att kontakta sajten och tidningen.
Fråga vänligt hur de har tänkt lösa problemen, det är ju flera olika saker.

(Då de brutit mot ursprunglig överenskommelse kan du ju föreslå ett standardavtal)

Priser och ev. kompensation (förbrott mot upphosrätten) kan man hitta förslag på i Svenska Fotografers förbunds prislista.

Liten bild i tidning 1800:- om upplagan är under 100000-500000ex

Det är om de köper bilden på ett korrekt sätt och sätter ut ditt namn. Räkna upp det till det dubbla minsti ditt fall.

Webb-tidning 750-950:-/månad om det gjorts på ett korrekt sätt.

Att de har ändrat i din bild utan tillstånd är ett brott mot upphovsrätten och det kan du polisanmäla för om du är på det humöret.

Stå på dig och lycka till.
 
CalleX skrev:
Är det inte så att det är märket som har satt in en annons i tidningen? Vad gav du för restriktioner när du gav bilden till klädmärket? Sa du explicit att de inte fick manipulera den eller använda den för marknadsföring utan endast på hemsidan?

Man behöver inte säga att de inte får ändra det är grundprincipen. De måste ha medgivande från fotografen för att manipulera bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.