Annons

Stor sportkedja har använt min bild i sin annonstidning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan.

jag är helt grön när det kommer till vad som gäller när ett företag använt min bild i sitt annonsblad.

Jag har fått höra att man kan kräva en ersättning men hur vet man vad ersättning ska vara. Bilden är som sagt tryckt i en papperstidning i en massa exemplar säkert tusen då alla butiker som va öppna då fick den i stora buntar att ha till besökarna som kom in i butiken.

Så min fråga är: hur räknar man ut en ersättning.

Tacksam för vägledning i denna fråga då jag är helt okunnig i ämnet.

mvh
André
 
Hur fick kedjan tag i bilden?

Om kedjan skulle ha köpt nyttjanderätten för bilden av dig, vad skulle du ha tagit i ersättning?
 
Senast ändrad:
Kortet tog vid en aktivitet i skogen, efter den helgen bad en kollega att få titta på bilden så han fick den mailad till sig. Sen misstänker jag att han i sin tur mailade en ansvarig chef som sedan lagt in bilden i någon databas för bilder till annonserna.

oj hur ska man veta vad man kan ta betalt för en sådan bild.

Kan man lägga upp orginalbilden och utklippet hur tidningen här?
 
Eller om annonsbladet är publicerat på nätet kan det vara enklare att ta del av hela alstret där istället för att publicera ett faksimil av någon annans trycksak här.
 
Tackar för länken ska läsa den noggrant,

här syns originalbilden och en bit ur annonsbladet.
 

Bilagor

  • 9F84296D-6790-47E6-BA36-556459EBFB22.jpeg
    9F84296D-6790-47E6-BA36-556459EBFB22.jpeg
    4.2 MB · Visningar: 189
  • D4C91367-5EB9-43DA-BFA7-E7F387B6C704.jpeg
    D4C91367-5EB9-43DA-BFA7-E7F387B6C704.jpeg
    41.9 KB · Visningar: 185
Hur ser din relation ut till företaget?
När du beskriver bildens väg till publicering får man intrycket av att du är anställd av dem?

Togs bilden i privat miljö eller under arbetstid eller i arrangemang av företaget?
 
Du skriver "...bad en kollega att få titta på bilden...". Jobbar du på sportkedjan, eller på något företag som har med dem att göra (typ reklambyrå)?

Rent juridiskt har det inget med saken att göra, men det kan mycket väl komplicera ditt arbetsliv.
 
Jag va anställd när bilden togs, men den togs på fritiden privat och kepsen går att köpa i butik och ges även som give away vid vissa tillfällen,
Jag tror att om personen haft en annan keps på bilden skulle den inte hamnat i tryck.
 
Om inte bilden publicerats av dig någon annanstans vid tillfället kan du titta hur domarna blev för Kent Ekeroth.
 
på företaget som använt bilden,

Det komplicerar saken lite, dock inte juridiskt. När din kollega bad att få se bilden, sade människan något om att den kanske skulle användas av företaget i något sammanhang? Och, om du vill ha betalt för bilden, har du något emot att förhållandet mellan dig och din (fd) arbetsgivare skiter sig ordentligt?
 
Jag har tagit kort på mitt jobb tidigare, när jag var ledig och gett dem bilderna. Jag fick betalt i lön, som om jag var på jobbet typ en timmes ersättning. Men då var jag ju fullt medveten om att bilderna skulle användas.
 
Precis som någon precis skrev, det är bättre att fortsätta dialogen direkt med din arbetsgivare. Det blir ju lite komplicerat att ge råd baserat på vad jag läser.

Du kan också passa på att ställa två frågor. Den första till dig själv. Vad vill du? Vill du fortsätta att fotografera för att företaget ska kunna använda det i sin marknadsföring? Upplever du att du inte får tillräckligt betalt oavsett om det gäller arbetstid eller som i ditt exempel, inte ens bli tillfrågad?

Det är det du bör utrycka i ett balanserat samtal med företaget (din arbetsgivare btw). Då kan du också fråga om de uppskattar ditt fotograferande och om de vill att du ska fortsätta med det. Risken är att diskussionen inte blir så balanserad eller att någon känner sig påhoppad. Rätt hanterat kanske det blir en lösning som båda parter uppskattar?

Vad gäller ersättning finns det betydligt bättre skickade personer i forumet som kan sådant bättre än mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.