Annons

Stoppa makro temporärt i CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Om jag vill pausa ett makro och göra justeringar som inte finns i makrot, specifika för just den bilden, och sedan fortsätta makrot där det pausades. Ett allmänt stopp för eventuella valfria åtgärder. Går det? Hur gör jag då?

Tacksam för tips!
 
Det verkar som att STOP även kan användas som PAUSE. Jag provade och det funkar bra.

När man vill förtsätta trycker man på RECORD igen och då fortsätter den där man var innan.

/Joel
 
Ok, tack!

För att hinna stoppa i rätt läge antar jag att man måste lägga in ett stopp i makrot genom att bocka för vid rätt rad i makrofönstret. För att sedan kunna göra valfri åtgärd, stoppar man då med stop-knappen i nederkant av samma fönster och startar sen igen?

Funkar det om man kör en batch (gruppera) också?

Om jag kommer ihåg rätt har jag inte lyckats lägga in ett stopp, justerat och sedan kommit vidare i batchen utan allt har bara stannat när jag gjort någon justering i ett inlagt stopp.

Sitter inte vid rätt dator för att prova nu.
 
Tror inte det går på något smidigt sätt.
Varför inte göra två macron istället? Kör det ena, gör vad du nu vill göra, kör det andra.
 
Jag vill köra igenom ett gäng bilder i stort sett automatiskt, men skulle vilja ha möjlighet att göra bildspecifika justeringar innan makrot/grupperingen(?) stegar vidare till nästa bild. Med två makron blir det väl manuell hantering på alla bilder för att starta och att man måste spara flera gånger innan man är klar och det känns onödigt om man skulle köra jpeg. Eller tänker jag fel?
 
"Köra jpg" låter som en dum ide. Spara som jpeg är det ABSOLUT sista man gör.

Jag kan i alla fall inte komma på något bra sätt att göra vad du vill (annat än att skriva något skript som kör flera macron efter varandra, men skriva skript till photoshop är skitjobbigt =).

Jag bara meddelande vad jag skulle gjort; kör en batch med det kommandona du vill göra först, spara som något annat än jpg. Gör vad det nu är du vill göra manuellt och kör en batch till.

Men det beror ju lite på vad exakt det är du vill göra manuellt? Är det bara ställa in någon speciell inställning i en del av ditt macro? I så fall kan du klicka i den lilla rutan bredvid det steget "toggle dialog on/off" så får du upp en dialog när macrot kommer dit.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.