Fotograf121
Aktiv medlem
han verkar blivit raderad nu...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du kanske inte läste mitt inlägg ordentligt...andm31 skrev:
Du får harkla dig hur mycket du vill men du kan aldrig påstå att vi har en så enhetlig utbildning i Sverige så att alla som går genom skolsystemet får lära sig om copyright.
Sen, visst så kan jag (idag) hålla med dig om att det är sunt förnuft att inte sno någons bild och säga att det är ens egen... men det bygger på att den kunskapen jag har idag och det är väldigt lätt att sätta sig på en hög häst och tala om vad andra och inte andra ska fatta eller har förnuft att fatta. Hade sunt förnuft funkat så hade vi aldrig behövt lagar och regler.
Helt ointressant. I Sverige (och sannolikt i alla andra länder) duger inte "Jag visste inte det" som ursäkt för att begå brott. I Sverige är du faktiskt skyldig att känna till de lagar och regler som gäller, en sorts generalklausul (lite jobbigt om man t ex som jag haft körkort i drygt tjugo år samtidigt som många lagar och förordningar ändrats utan att jag vet var jag ska ta reda på vilka och på vilket sätt). Dessutom torde de flesta, oasvett lagstiftning, inse att när man snor någons bilder och sätter sitt eget namn på dem så är det helt uppåt väggarna...andm31 skrev:
Du får harkla dig hur mycket du vill men du kan aldrig påstå att vi har en så enhetlig utbildning i Sverige så att alla som går genom skolsystemet får lära sig om copyright. Har du haft nöjet att lära dig det så är det grattis till dig. Jag har jobbat i skolans värld i tre år nu och det finns stora variationer i det urval som lärare gör.
mipert skrev:
Likar.
niklasl skrev:
Helt ointressant. I Sverige (och sannolikt i alla andra länder) duger inte "Jag visste inte det" som ursäkt för att begå brott. I Sverige är du faktiskt skyldig att känna till de lagar och regler som gäller, en sorts generalklausul (lite jobbigt om man t ex som jag haft körkort i drygt tjugo år samtidigt som många lagar och förordningar ändrats utan att jag vet var jag ska ta reda på vilka och på vilket sätt). Dessutom torde de flesta, oasvett lagstiftning, inse att när man snor någons bilder och sätter sitt eget namn på dem så är det helt uppåt väggarna...
kiora skrev:
Du kanske inte läste mitt inlägg ordentligt...
*harkel* I skolarna får man lära sig om copyright. Även om så inte vore fallet så förstår väl vem som helst att man inte kan ta andras bilder och säga att man har plåtat dom själv. Det handlar väl om sunt förnuft och inte om erfarenhet/vishet, kära du.
Det låter nästan som om man är ursäktad om man inte är av en viss ålder. Sunt förnuft eller inte, det e fortfarande olagligt och det är hans uppgift att ta reda på vad som gäller.
zappafan skrev:
Den här tråden blir bara bättre och bättre!
Smaskar i mig
Tycker hela denna diskussion tagit flera olika vägar och numera borde den faktiskt gå en säker död!
Gå tillbaka och läs!
Hårresande....
Här hänger man ut folk utan veta om det ens är den person som gjort nåt.
Så får man inte göra.
Inte ens i vanlig press publicerar man namn på enn misstänkt.
Men här slängdes det ut och folk börjar maila, sms:a...
Jisses.
Sen massa sidogrejor hit och dit huruvida man får lära sig copyright eller ej i skolan!
Jaja...det finns massa lagar man INTE får lära sig om i skolan. Kan jag upplysa, trots jag skolkade mesta tiden...
Men...sansa er.
Jag förstår dem som fått sina bilder "stulna", men tat lugnt.
Just nu framstår många här lika xtremt naiva som den som tagit bilder.
Hela problematiken är ruskigt dåligt skött...
Jepp, sagt för att ni ska bli förbannade!
Men oxå ruska om och tänka till.
zappafan skrev:
Den här tråden blir bara bättre och bättre!
Smaskar i mig
Tycker hela denna diskussion tagit flera olika vägar och numera borde den faktiskt gå en säker död!
Gå tillbaka och läs!
Hårresande....
Här hänger man ut folk utan veta om det ens är den person som gjort nåt.
Så får man inte göra.
Inte ens i vanlig press publicerar man namn på enn misstänkt.
Men här slängdes det ut och folk börjar maila, sms:a...
Jisses.
Sen massa sidogrejor hit och dit huruvida man får lära sig copyright eller ej i skolan!
Jaja...det finns massa lagar man INTE får lära sig om i skolan. Kan jag upplysa, trots jag skolkade mesta tiden...
Men...sansa er.
Jag förstår dem som fått sina bilder "stulna", men tat lugnt.
Just nu framstår många här lika xtremt naiva som den som tagit bilder.
Hela problematiken är ruskigt dåligt skött...
Jepp, sagt för att ni ska bli förbannade!
Men oxå ruska om och tänka till.
popboydeluxe skrev:
en sak är att använda något utan att betala för sig, en annan sak är att ta något som någon annan har gjort och påstå att det är ens eget...
DogWalker skrev:
Min tanke är ju inte heller att avgiften skulle vara skyhög, för det vill inte jag heller betala för..troligen,,beror väl på hur duktig jag blir med kameran också..;-). Poängen i min tanke är väl att inte många gör sig besväret med att betala 25kr/år ens för att "snylta" runt och själa foton,
Roine...