Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stolen Photos!

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
men t o m OJ friades trots blod o DNA
Men det berodde på en otroligt klantig polisutredning med rasistiska förtecken. Den berömda hansken som lades dit i efterhand, t.ex. och poliser som klampade omkring bland rabatter och ledtrådar innan teknikerna varit där....

Lite O.T, sorry...
 
Calle S skrev:
Naturligtvis är det fel att jävlas tillbaka mot tjyven, men som Tim Lundström skriver; killen är fullt medveten om att det är stöld, han gör det antagligen för att jävlas med er.

Man skulle också kunna anta att det är en ung kille (jag anser att 19 eller vad katten han nu är är rätt ungt) som inte har stenkoll på upphovsrätten... jag visste knappt att den fanns innan jag var typ 24 år...

Är det någon som verkligen vet om att han jävlas med er? Jag tycker vi drar mycket slutsatser åt alla håll...

Jag vet inte så mycket om vem det är och vad hans motiv är... vet inte heller om det spelar sådär jättestor roll nu när bilderna är borta, märk väl att jag inte försvarar bildstölden.

mvh Anders
 
Ägaruppgifter för webbplatsen:

domain: PHOTOSIGHT.RU
type: CORPORATE
nserver: ns.masterhost.ru.
nserver: ns1.masterhost.ru.
nserver: ns2.masterhost.ru.
state: REGISTERED, DELEGATED
person: DMITRY B LEESIN
phone: +7 095 7549445
fax-no: +7 095 7555499
e-mail: [email protected]
e-mail: [email protected]
e-mail: [email protected]
registrar: RUCENTER-REG-RIPN
created: 2001.12.21
paid-till: 2004.12.25
source: RIPN

Verkar som om den är hostad hos Masterhost. Prova att maila deras abuseavdelning på [email protected] och meddela att deras kund har olagligt publicerat upphovsrättsskyddat material.
 
Det pratas mycket om att den här killen är väldigt ung.. ca 19 har ni väl kommit fram till.
Jag tycker faktiskt inte att det är särskilt ungt.
Han är myndig, han har gått ut gymnasiet etc. hade det varit en 15-åring hade det varit en sak men 19-åringar vet fan vad dom gör. Och de 19-åringar jag träffar vet ju vad copyright är.

Hans ålder är inget försvar.

Hade det varit jag som råkat ut för den här killen eller ngn annan så hade jag gjort allt jag kan för att sätta dit honom.
 
andm31 skrev:
Man skulle också kunna anta att det är en ung kille (jag anser att 19 eller vad katten han nu är är rätt ungt) som inte har stenkoll på upphovsrätten... jag visste knappt att den fanns innan jag var typ 24 år...

Är det någon som verkligen vet om att han jävlas med er? Jag tycker vi drar mycket slutsatser åt alla håll...

Jag vet inte så mycket om vem det är och vad hans motiv är... vet inte heller om det spelar sådär jättestor roll nu när bilderna är borta, märk väl att jag inte försvarar bildstölden.

mvh Anders

Bilderna är nog inte borta utan snarare är det nog så att vi inte kommer åt dem. Hans "nick" och bilder finns fortfarande kvar på top50 listan men det går inte att komma åt dem när man klickar på länkarna. Hade det varit en enstaka bild hade man kanske kunnat ha överseende med tilltaget men nu handlar det ju om en systematiskt stöld där han (eller någon), var och varannan dag har laddat upp stulna bilder. Totalt fanns det 199 bilder bilder där varav en stor del var stulna.
 
Liax skrev:
Dessutom skulle det vara kul att veta hur många av de "drabbade" som sitter med knäckta PS och nerladdade MP3:eek:r på sina datorer...

/Joakim

Ha ha, det undrar jag också! Tyvärr så reagerar vi sällan förren orättvisan drabbar oss själva. Men i andra riktningen är det väl inte så noga. Man kanske ska se om det finns någon olovligt bränd cd-skiva i bokhyllan att rensa ut!

/Tony, som är SÅ moralisk! :)
 
kiora skrev:
Det pratas mycket om att den här killen är väldigt ung.. ca 19 har ni väl kommit fram till.
Jag tycker faktiskt inte att det är särskilt ungt.
Han är myndig, han har gått ut gymnasiet etc. hade det varit en 15-åring hade det varit en sak men 19-åringar vet fan vad dom gör. Och de 19-åringar jag träffar vet ju vad copyright är.
Jag är hemskt ledsen, men bara för att dina vänner vet vad upphovsrättslagen är innebär inte det att alla vet det.


Hans ålder är inget försvar.
Nej det är aldrig ett försvar... men menar du att det inte kan vara en förklaring heller? Många 19 åringar verkar tro att de har stenkoll på hur allt funkar här i världen. Med ålder kommer vishet och förståelsen för att allt inte är så enkelt (svart/vitt) som det verkar. Nu påstår inte jag att jag har varken åldern eller visheten, men jag förstår inte den häxjakt som verkar pågå... mycket sten i glashus...


Hade det varit jag som råkat ut för den här killen eller ngn annan så hade jag gjort allt jag kan för att sätta dit honom.
Jag kan också ha försåelse för det... det är den lite mer hätska delen som jag inte förstår. Bara för att en person gör något olagligt innebär inte det att det är fritt fram. Anser man att det är olagligt, polisanmäl då! Jag förstår inte varför vi måste tillbringa en massa tid med det här...

mvh Anders

PS. Ja, jag vet att jag öppnar upp mig för kommentara med det sista jag skrev... kommentarer som att "om du inte vill tillbringa en massa tid med det här så kan du ju skippa det, ditt val..." I vilket fall som helst så kan ni ju skippa att kommentera just det i mitt inlägg. DS.
 
andm31 skrev:
Jag är hemskt ledsen, men bara för att dina vänner vet vad upphovsrättslagen är innebär inte det att alla vet det.

*harkel* I skolarna får man lära sig om copyright. Även om så inte vore fallet så förstår väl vem som helst att man inte kan ta andras bilder och säga att man har plåtat dom själv. Det handlar väl om sunt förnuft och inte om erfarenhet/vishet, kära du.

Jag tyckte det var väldigt onödigt att lägga ut namn etc och det här kunde väl skötas på ett smidigare sätt, men blir folk upprörda så blir de. Då är det svårt att lägga band på sig ibland.
 
popboydeluxe skrev:
en sak är att använda något utan att betala för sig, en annan sak är att ta något som någon annan har gjort och påstå att det är ens eget...

Det är alldeles för mycket offer här. Att gradera efter vilka olagligheter man själv anser OK är knappast nån bra väg att gå om man vill värna upphovsrätten i stort. Det kanske är bekant att upphovsrättslagen även gäller annat än foton? ;)

Om man ska försvara det man anser som sitt så hätskt som i den här tråden så får man nog ha torrt på fötterna hela vägen.

Att vissa blir så otroligt upprörda över att bilder stjäls är ju för fånigt. Om man har behov av att skydda sina verk är internet INTE rätt media. Det finns ingen som helst realism i att tro att ens bilder får vara ifred på nätet. Människor som tokfan som den här tråden handlar om finns det gott om och om man har problem med det får man antingen lära sig hur man hanterar det eller också strunta i internet helt. Kom bara inte och skrik om begränsningar varje gång nåt sånt här händer. Om ens bilder är viktiga för en tar man kostnaden för Digimarc eller liknade. Personligen har jag ett par bilder som är "snodda" för tillfället men det är ju sånt som händer och då får man ju fixa det men att stega in på den berörda firmans kontor med ett baseballträ är nog inte riktigt rätt väg att gå :)
 
Det finns säkert fotografer som blivit kända tack vare bildstöld och spridning av deras bilder, precis som popstjärnor kan få en rejäl skjuts av att många får tillgång till deras verk... sen kommer pengarna!

Ni blir hämtade i helikopter för att fota Vickan eller bokade för en konsert i ett fullsatt Globen. Ingen av er hade väl ens tänkt på att visa upp era verk i Ryssland. Nu står en hel kontinent o skriker efter era alster. Bara att skörda!

Glöm inte att skicka ett tackkort till Trollhättan när ni sitter i er strandvilla o plåtar delfiner i motljus. O pröjsa er PS-licens!
 
Fast där har vi väl lite av vad upprördheten här andlar om. Killen satte ju sitt eget namn på bilderna och alltså skulle aldrig dom som såg bilderna veta vem som egentligen tagit dom. Sedan kan jag också tycka att det är naivt att tro att ingen laddar hem bilderna, snor dom som vissa kallar det, men att uppge att det är man själv som tagit bilderna är faktiskt flera magnituder värre.

/Tim som inte har piratat PS
 
fjalstal skrev:
Det är alldeles för mycket offer här. Att gradera efter vilka olagligheter man själv anser OK är knappast nån bra väg att gå om man vill värna upphovsrätten i stort. Det kanske är bekant att upphovsrättslagen även gäller annat än foton? ;)

Mycket bra sagt, Calle!
Det har vid ett flertal tillfällen slagit mig att bedömningsgraden för brott är annorlunda här på FS än i övriga världen. De enda brott som möjligen är värre än bildstöld är väl riktigt råa mord och naturligtvis vandalism av kameror. Övriga brott som nog ligger mer i paritet med att använda andras bilder, t.ex. att använda piratkopierade program, bedöms inte alls som särskilt seriösa däremot.
Nog är det väl så att ett brott blir betydligt värre om det är vi själva som drabbas?

(Nej, jag tycker inte killens tilltag är ok, eller andra bildstölder som drabbar medlemmarna här heller, men nån måtta får det ju ändå vara. Som jag förstår det är det ju vissa här som mer eller mindre hotar killen, och andra lägger ut uppgifter man kanske inte ska sprida på ett forum.)
 
kiora skrev:
*harkel* I skolarna får man lära sig om copyright. Även om så inte vore fallet så förstår väl vem som helst att man inte kan ta andras bilder och säga att man har plåtat dom själv. Det handlar väl om sunt förnuft och inte om erfarenhet/vishet, kära du.

Du får harkla dig hur mycket du vill men du kan aldrig påstå att vi har en så enhetlig utbildning i Sverige så att alla som går genom skolsystemet får lära sig om copyright. Har du haft nöjet att lära dig det så är det grattis till dig. Jag har jobbat i skolans värld i tre år nu och det finns stora variationer i det urval som lärare gör.

Jag jobbade som ps/sh lärare i två år och jag kan inte minnas att en endaste av mina kollegor (inte jag heller) någonsin tog upp copyright/upphovsrätt. Vi nämnde den när vi hade skoltidningen ett läsår men så mycket mer än så var det inte.

Nu... om inte sh-lärarna på skolan ämnade ta upp upphovsrätten (och det behöver man inte, det står inte i någon av de läroplanerna jag läst), då tvivlar jag på att bi/fy/ma/idrott(/etc) gjort detsamma, faller ju inte riktigt under deras ämne. Undantaget är kanske bildlärarna... jag får fråga.

Sen, visst så kan jag (idag) hålla med dig om att det är sunt förnuft att inte sno någons bild och säga att det är ens egen... men det bygger på att den kunskapen jag har idag och det är väldigt lätt att sätta sig på en hög häst och tala om vad andra och inte andra ska fatta eller har förnuft att fatta. Hade sunt förnuft funkat så hade vi aldrig behövt lagar och regler.

Och nej... jag försvara fortfarande inte hans handlingar, de är fel och olagliga... jag bara förundrar mig över hur en del människor (inte just du Emilie) kan med bestämdhet hävda att de vet exakt vad den här killen tänker... jag känner ingen tankeläsare och är ingen själv... klart en del kanske är det ändå...


Jag tyckte det var väldigt onödigt att lägga ut namn etc och det här kunde väl skötas på ett smidigare sätt, men blir folk upprörda så blir de. Då är det svårt att lägga band på sig ibland.

Här håller jag helt med dig, kunde skötts på ett smidigare sätt, men, men....

mvh Anders

(som antaligen kunde skött det här på ett smidigare sätt också... men pulsen gick upp lite för snabbt och vill itne gå ner... ingen ursäkt dock)
 
TorO skrev:
hotar killen, och andra lägger ut uppgifter man kanske inte ska sprida på ett forum.)
"Kanske inte", var väl dagens understatement.;-) Nej jag håller med dig i övrigt


Inte ens misstänkta mördare blir allltid offentliggjorda på en gång, jo när det är av typen Anna Lind-mordet då. Appropå det så fick vi reda på allt om den mördaren och sen var det inte den killen. Smart.

Jag kan också ha förståelse för att någon blir ilsk en stund, för man vet ju aldrig den personens situation. En snodd bild kan ju vara det som får sista droppen att rinna över en liten stund på grund av andra saker vi inte vet. - eller att orden bara sades fel så det inte blev som man menade. Men då kostar det så lite att korrigera det då och inte hata så mycket. Det kostar bara energi.

Jag lever (kanske felaktigt) i tron att en av Fotografens goda egenskaper är fantasi. Med en liten gnutta fantasi kan man tänka följande.

Tänk tanken om en förvånad kille hör av sig och säger att "jag är den där killen ni hatade så mycket" Någon har använt sig av mitt namn och bild av mig. Den ni talat med per e-post är en annan. Visst, jag tror inte det är så men vi blir alla lurade varenda dag. Men tänk tanken och läs den här tråden i den vinkeln.
Det var ju det som hände i en annan tråd där en förvånad medlem sen hörde av sig och bedyrade sin oskuld.

Eller tänk tanken att killen är en förståndshandikappad som för första och enda gången i sitt liv har fått skrivet beröm till sitt namn. Visst är det svårt att förstå men lånta fjädrar använder många och tar gärna äran för andras bedrifter - det kan ju lindra för stunden. Sånt där beteende är inte konstigt av de som har skador på något sätt - även om de flesta med begåvningshandikapp brukar vara supersnälla., lika som alla andra alltså. Men tänk tanken att en medlem här via sin talang betytt något för en olycklig ung kille. Rätt häftigt i så fall. ´

Rätt många snor texter och lämnar in som uppsatser också, likadan typ av brott med annat medium bara.

Hupp, undras om den där historien jag hörde av en bekant och travesterade. Den kanske är skriven.i bokform någonstans och då har jag också varit på gränsen.
 
Senast ändrad:
Det är alldeles för mycket offer här. Att gradera efter vilka olagligheter man själv anser OK är knappast nån bra väg att gå om man vill värna upphovsrätten i stort.

Klockrent!

Ärligt talat, har killen inte redan fått sitt straff? Han har blivit utskämd/utskälld i forum inför sina "peers" (svenska?). Kan inte ryska men om man ska döma av antalet utropstecken så verkar de gå rätt hårt åt honom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.