Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stockholmsförsöket

Produkter
(logga in för att koppla)

Gottfridsonski

Ny medlem
Jag har en fråga angående hur lämpligt det är av mig, att för en vän, med hjälp av en rejäl laser penna peka ut var i kameraobjektiven på Stockholmsförsöket's samtliga Kameror själva sensorerna sitter? Kan detta skada kamerorna?

Så länge det bara är en vanlig laserpekare, som man har vid presentationer eller liknande så ska det nog mycket till om de ska skadas, även om den är "rejäl". Laserstrålen är ju redan tämligen fokuserad och lär inte fokuseras mycket ytterligare i optiken och den lär väl inte direkt alstra nån värme om du håller den mot handen?

Jag avsäger mig dock allt ansvar. :)

När jag experimenterade med en lasermikrofon så lyckades jag bränna lite på en speciell typ av sensor men där var det en mycket kraftigare infraröd laser - 50mW.
Att den var infraröd gör ingen skillndad men vanliga laserpekare är bara på några mW och kan inte på dom avståndena skada kamerorna.
Däremot är det fullt tänkbart att du kan skada sensorn om du står på mycket korta avstånd och strålen träffar samma område på sensorn under en tid.

Lasermicen fungera genom att man skicka iväg en noga kollimerad stråle mot en ruta på långa avstånd och tog emot det med en mottagare utrustad med teleobjektiv.
Ljuset som kom tillbaka från rutan var ju om den vibrerat modulerat så man kunde lyssna.
Vibrationer kunde orsakas av samtal o så vidare..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar