Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stockholmsbetong

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandLarsson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett fotoprojekt på gång som handlar om ful brutal betong. Exempel på vad jag menar kan du se i min utställning om Sparta i Lund.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=152603

Nu skall jag besöka Stockholm i nästa vecka och undrar om någon har tips på var jag kan hitta liknande miljöer. Jag har många gånger passerat Slussen och tänkt att dit vill jag och fotografera, men det är det enda jag har planerat in.

/Roland

När jag bodde i Stockholm och fick besök från "landet" brukade jag ta mina gäster till ett litet ställe mitt i betongen för en fika. Det ligger under Malmskillnadsgatan, precis där Hamngatan börjar (eller slutar?). Jag har inte passerat där på länge, men stället hade en aura av stenöken då.

Men du kanske skulle ha mer tillsnyggad betong?

Per.

Gå till Östermalmsgatan, KTH Arkitektur, där får du se riktigt ful betong. Stans mest utskällda hus. Lite skämtsamt men ändå allvar, du borde kunna göra något av det.

Rå betong kan du nog hitta om du passerar Centralen söderut och håller dig på höger sida av Vasagatan, gå ner mot vattnet och in i under broarna till vänster.

Slussens T-bana är en klassiker, där finns massor av rå betong, vid busshållplatserna som finns under fyrklövern, ner mot slussbassängen och slussportarna.

För övrigt har inte så fula saker i vår vackra stad :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar