Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stockholm torsdag 31 mars - fotokompis?

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
På torsdag den 31 mars ska jag ut på dagen och testa en kamera.
tänkte mest strosa runt och plåta rent allmänt, ev. kika in i nån kyrka, allt för att bara känna på kameran.
det är ju dock hemskt tråkigt att springa omkring och plåta själv, så jag tänkte bara kolla om fler är lediga sådär mitt på dagen och sugna på lite fotosafari i sthlm eller om jag blir tvungen att plåta själv i min ensamhet... *snyft*
;o)

både sällskap och idéer är välkomna.
jag tänkte börja dagen på t-centralen ca. kl. 10.30. men det går säkert bra att sammanstråla nånannanstans.
hysta iväg ett mejl till mig om det låter intressant så möts vi upp.

Vad är det för kamera du ska testa?

Hej Christel
Jag är frilansfotograf o plåtar bla för fritidsresor.Nyfiken fråga bara vad jag vet så brukar du köra med nikon digitalkamera o undrar om det är nya nikon d2x du har skaffat.Själv kör jag med canon 1ds mk2 o är grymt nöjd med den.Jag har sålt av en del mellanformatare.Jag hade canons 1ds innan 2an och var nöjd med den fast den här är betydligt vassare på högre iso tal bra vid kvällsbilder.Om du vill se bilder från mig så kan du gå in på fritidsresor.Alla bilder från kroatien är mina tex samt från italien kalabrien/tropea.Bara några exempel.Dom från kroatien är tagna dom flesta med 1ds italien med mellanformat.På torsdan kan jag inte men den helgen skulle jag kunna.Du kan höra av dig på mejl på on1ds.Yahoo.se om du vill.Glad påsk Ove

Re: Vad är det för kamera du ska testa?

snap skrev:
Hej Christel
Jag är frilansfotograf o plåtar bla för fritidsresor.Nyfiken fråga bara vad jag vet så brukar du köra med nikon digitalkamera o undrar om det är nya nikon d2x du har skaffat.Själv kör jag med canon 1ds mk2 o är grymt nöjd med den.Jag har sålt av en del mellanformatare.Jag hade canons 1ds innan 2an och var nöjd med den fast den här är betydligt vassare på högre iso tal bra vid kvällsbilder.Om du vill se bilder från mig så kan du gå in på fritidsresor.Alla bilder från kroatien är mina tex samt från italien kalabrien/tropea.Bara några exempel.Dom från kroatien är tagna dom flesta med 1ds italien med mellanformat.På torsdan kan jag inte men den helgen skulle jag kunna.Du kan höra av dig på mejl på on1ds.Yahoo.se om du vill.Glad påsk Ove
hej. jo det är D2x jag ska prova.
jag har plåtat en hel del med gamla 1Ds men ogillade den väldigt mycket. dels för den där ratten som sitter på så många canonkameror som jag alltid lyckas vrida till om jag inte håller på å låser den hela tiden. men jag tycker det är för jobbigt att låsa, låsa upp, låsa, låsa upp.
den ligger inte alls bra i handen på mig. jag får grym värk i fingrarna efter tre timmar.
kvalitén är bra men för mig är även hur den ligger i handen mycket viktigt.
tycker nikons kameror alltid passat mina händer bra.
däremot är det tråkigt med nikons snäva syn på fullframe men det får vara så länge.
jag har faktiskt valt bort möjligheten till att använda 1Ds framför D100 trots att det är en "sämre" kamera

eftersom jag bara lånar D2x över onsdag kväll till torsdag eftermiddag så ska jag inte ut å plåta nåt mer med den (innan den är införskaffad) och är dessutom upptagen i helgen.
men det kommer säkerligen fler gånger då man ska ut å plåta lite underbart planlöst.
:eek:)

Estethia skrev:
så jag tänkte bara kolla om fler är lediga sådär mitt på dagen och sugna på lite fotosafari i sthlm eller om jag blir tvungen att plåta själv i min ensamhet... *snyft*
Arrgghhh!!! Christel, först kommer du med en massa fina anledningar till att jag ska sabba hela min ekonomi och uppgradera Elements till CS (i tråden om brusreducering i PS) och nu så förmår du mig att starkt ifrågasätta min arbetsmoral och ta mig en ännu längre arbetsfrånvaro på torsdag än jag hade planerat...

Nåväl, ni är tre nu och jag vill inte göra det omöjligt att vandra runt. Kanske ses vi på en solig och trevlig Stockholmsgata om inte jag ändrar mig helt :)

hehe, aj då. det var ju inte meningen.
;o)

ring mig om du hakar på nånstans (mitt nummer är lätthittat), för du är välkommen vilken arbetsmoral du än har. ;o)

puffar upp den här tråden ifall fler vill hänga på.
vi är nu 4, kanske 5 personer, men det är alltid kul med fler.
har ni tid, häng gärna på!

tänkte bara tala om att jag kommer stå å möta upp vid "bögringen" (en mycket trevlig mötesplats ;o) på ovanvåningen på T-centralen kl. 10.30 imorgon.
ni som vill haka på senare kan ringa mig för "lägeskoll". 0739-77 55 08

Nämen, va i... Inte kontaktlim på sökarokularet igen!

Njae, riktigt så fastklistrad satt den inte men närapå. Nästan som gjuten faktiskt.

Bilagor

• dsc_5169.jpg
    dsc_5169.jpg
    35.4 KB · Visningar: 321
Imponerad omgivning

Och omgivningen blev så till sig och imponerad av att hon kom där med kameran i högsta hugg så de såg till att ta emot testaren som höga dignitär hon är.

Bilagor

• dsc_5190.jpg
    dsc_5190.jpg
    35.7 KB · Visningar: 321
Och så problemen med kameran då...

Ja, när man får så fina bilder så finns ju alltid risken för bildstöld.

Bilagor

• dsc_5197.jpg
    dsc_5197.jpg
    31.5 KB · Visningar: 319
Re: Re: Och så problemen med kameran då...

KjellF skrev:
Den blev ok ;)
damn it!!
jag har råkat ut för bildstöld!!!
hur mycket straffpengar ska jag ta?!?!
*bläddrar frenetiskt i blf's prislista och lyfter på luren och ringer teste*

bilder från D2x

ja så råkade man ut för statsbesöket då och såg musikkåren ställa sig på rad.

jag råkade förstås slarva med att kolla inställningar och hade iso 800 inställt i början här och såg det tack vare att man ser vilken iso man har i fönstret under displayen. tack för det, upptäckte det bara efter några bilder!

Bilagor

• dsc_0012.jpg
    dsc_0012.jpg
    28.1 KB · Visningar: 184
försöker plåta som jag brukar och inser brister i mitt förfarande som inte varit tydliga förut med D100.
tex att kortaste skärpedjupet på 105'an oftast är för kort.
det märks tydligt nu när bilderna faktiskt blir skarpa. ;o)

Bilagor

• dsc_0014.jpg
    dsc_0014.jpg
    22.9 KB · Visningar: 183
gillar multisegment-mätningen på autofokusen (som är grymt snabb). jag skulle dock vilja kunna koncentrera den till hörnen, med tanke på min bildstil.

Bilagor

• dsc_0015.jpg
    dsc_0015.jpg
    25 KB · Visningar: 181
nere på iso 100 nu då. ;o)
testar bländarförvalsautomatiken som jag kör när jag mäter automatiskt. funkar som på D100, ibland bra, ibland inte.

Bilagor

• dsc_0033.jpg
    dsc_0033.jpg
    30.3 KB · Visningar: 174
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar