Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stock försäljning via företaget.. ?

Produkter
(logga in för att koppla)

TobiasLindell

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett svenskt AB, som jag helst vill sälja lite bilder genom via istock m.m.

Hade dom varit EU baserade hade allt varit enkelt, men vad är era erfarenheter kring att som företag sälja bilder till dessa verksamheter ? Vill ju inte gärna bli skatteskyldig i USA....

/ T

Varför skulle Du bli skattskyldig i USA? Du har väl ett svenskt AB. Det är ren exportförsäljning. För den skattar Du i Sverige och den är inte momspliktig.

Varför skulle Du bli skattskyldig i USA? Du har väl ett svenskt AB. Det är ren exportförsäljning. För den skattar Du i Sverige och den är inte momspliktig.

Jo, den svenska skatten är glasklar, men jag har vaga minnen av att man i vissa fall (kanske bara undantagsfall) kunde åka på att bli dubbelbeskattad, dvs pengarna skulle även skattas i USA (eller vart man nu säljer till), lite beroende på hur affärsupplägget ser ut. Det borde inte vara något problem här, men när det kommer till skatt är det lika bra att vara 110% säker.

Arbetar Du i USA kan Du under vissa omständigheter bli dubbelbeskattad men inte för varuförsäljning när Du inte ens sätter Din fot i USA för att sälja dem.

Ja, men det hänger väl ihop med att man inte kan sälja ett foto till en annan svensk (eller europé) utan att bli momsskatteskyldig?
Du borde få en redovisning av vart Dina foron är sålda och de med destination EU är skatteskyldiga.
Man ska inte kunna gå via ett bulvanföretag i USA, när man säljer till en svensk eller europé, för att slippa moms. Det är komplicerat och jag utgår från att bolaget hanterar detta men jag har aldrig testat själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar