Annons

Stjärnfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Brainjane

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D40x och har försökt hitta ett stjärnfilter som passar. Jag har köpt ett 55 mm och det var för litet och då bytte jag mot ett 58 mm men det var för stort. Jag har 18-55 mm objektiv som följde med när jag köpte kameran. Är det någon som vet om det finns stjärnfilter som passar min kamera?
 
Enligt specen skall objektivet köpa filter med filtergänga på 52 mm.

Så testa att söka på bhphoto.com efter filter i den storleken.
 
Om du letar upp ditt objektiv på tex Cyberfoto så står det Filtergängans diameter. Detta brukar även stå på objektivet. På mitt Nikon 35/1,8G står det på undersidan av objektivet. ∅52 tex betyder att filtergängans diameter är 52mm.

Nu vet jag inte vilka stjärneffekter du är ute efter, men en vanlig sådan är vid nattfoto när det finns skarpa ljuspunkter till exempel, och där fås effekten automatiskt om man bländar ned objektivet.
 

Bilagor

  • stjarnor.jpg
    stjarnor.jpg
    33.7 KB · Visningar: 748
Hur bländar man ner objektivet? Jag kan inte så mycket om inställningarna på min kamera.


VickiochTova: Tack för tipset!
 
Nu låter jag väl väldigt okunnig men var någonstans väljer man ett högt tal efter att man har ställt in kameran på A?
 
Jag letade upp manualen.. Om du vrider på ratten så borde du se att bländaren ändrar värde?? Alltså om du tittar på den lilla "displayen" på ovansidan!
 
Nu låter jag väl väldigt okunnig men var någonstans väljer man ett högt tal efter att man har ställt in kameran på A?


Mycket enkelt, för nu har du kommit så långt att det är dags att öppna bruksanvisningen! :)

Där kommer du att finna rådet att snurra på ratten där du har tummen (när det gäller Nikon D40x).

Edit: Medan jag skrev han andra före... Men bättre att få flera svar än inga alls!


Själv är jag inte så förtjust över att man har börjat säga "ett stort tal", om t.ex. 16, vilket är en LITEN bländare, och säga "ett litet tal" om t.ex. 4, vilket ju är en STOR bländare.

Bländartalen är nämligen i själva verket bråkdelar. 1:4 är förstås större än 1:16, och då blir det inte längre förvirrande att bländare 1:4 är större än bländare 1:16. Det är således helt enkelt fel att säga att t.ex. 1:16 är ett stort tal, det är ju ett LITET tal, och det är också helt följdriktigt beteckningen för en LITEN bländare.
 
Jag ska börja läsa bruksanvisningen.
Jag tror jag förstår bättre nu, tack för hjälpen om bländartal m.m!

Tack alla andra också! Jag är jättetacksam.

"VickiochTova": Jättesnällt av dig att leta upp manualen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.