Annons

Stilten bildstil!

Produkter
(logga in för att koppla)

Crona

Aktiv medlem
Hejsan allihopa!
Har länge försökt och trixat med detta problemet och nu tar jag (förhoppningsviss) er till hjälp!

Det är undrar är helt enkelt, hur får man sina bilder som bilderna jag bifogar? Då menar jag denna lite slitna/blekta känslan!

Uppskattar svar!

(inte mina bilder!)

Bilagor

• IMG_545.jpg
    IMG_545.jpg
    18.1 KB · Visningar: 709
  • IMG_1342.jpg
    IMG_1342.jpg
    12.3 KB · Visningar: 711
Har du provat att dra ner på färgmättnaden och kanske öka exponeringen något? Vad kör du med för bildbehandlingsprogram?

[EDIT] Du kanske avsåg kompositionoch motivval, också en intressant fundering

Senast ändrad:
jag ber om ursäkt om jag är lite of topic här. men jag har sett en del och även mycket mer slitna bilder och även med mer brus.

och blir så nyfiken på varför vill man ha bilder med dålig kvalitet ?

Känns lite som att ha möjligheten till en ny fin bil men man vill att bilen ska vara rostig,smutsig & fungera dåligt.

Sett folk med kamera i 10 tusen kronors klassen och sen med en uppsjö bilder som ser ut som dom är tagna med 50 kr kamera som det är fel på.

jag ber om ursäkt om jag är lite of topic här. men jag har sett en del och även mycket mer slitna bilder och även med mer brus.

Känns lite som att ha möjligheten till en ny fin bil men man vill att bilen ska vara rostig,smutsig & fungera dåligt.

Sett folk med kamera i 10 tusen kronors klassen och sen med en uppsjö bilder som ser ut som dom är tagna med 50 kr kamera som det är fel på.

För att ju mer tekniskt perfekt en bild är, destå mer vittnar det om att fotografens syfte med bilden är att den skall vara tekniskt perfekt.

En tekniskt perfekt bild skriker "JAG ÄR TEKNISKT PERFEKT!" vilket kan vara ett bra budskap ibland. Men ibland är det lika viktigt att bilden skriker "MITT INNEHÅLL ÄR VIKTIGARE ÄN DEN TEKNISKA PERFEKTIONEN!".

Då kanske man kan tro att man kan komma undan med tekniken genom att skydda sig bakom innehållet? Eller att den ultimata strävan alltid skulle vara att ha ett maximalt innehåll, samt maximal teknisk perfektion?

Nops. Så enkelt är det inte.

Alla parametrar i en bild kommunicerar, och samspelet mellan dessa parametrar är det som skapar bilden. Om man vill att en bild skall kommunicera mycket råhet och känsla, dokumentär sanning, etc så kan man förstärka detta genom att ge bilden en "sämre kvalitet", nersaturerade färger osv medvetet. Trixet är att det inte får synas att den "sämre kvaliteten" är medvetet gjord. Detta är svårt.

Du nämner att folk med dyra kameror gör bilder som ser ut som de är tagna med betydligt skräpigare kameror med flit. De dyrare kamerorna ger fotografen ett större spelrum att påverka bilden så som denne vill ha det. Allt ifrån lägsta tänkbara Lomo-/plast-/leksakskamera-kvalitet till högsta tekniska nivå som kameran i kombination med fotografens kunnande klarar att leverera.

För att ju mer tekniskt perfekt en bild är, destå mer vittnar det om att fotografens syfte med bilden är att den skall vara tekniskt perfekt.

En tekniskt perfekt bild skriker "JAG ÄR TEKNISKT PERFEKT!" vilket kan vara ett bra budskap ibland. Men ibland är det lika viktigt att bilden skriker "MITT INNEHÅLL ÄR VIKTIGARE ÄN DEN TEKNISKA PERFEKTIONEN!".

Då kanske man kan tro att man kan komma undan med tekniken genom att skydda sig bakom innehållet? Eller att den ultimata strävan alltid skulle vara att ha ett maximalt innehåll, samt maximal teknisk perfektion?

Nops. Så enkelt är det inte.

Alla parametrar i en bild kommunicerar, och samspelet mellan dessa parametrar är det som skapar bilden. Om man vill att en bild skall kommunicera mycket råhet och känsla, dokumentär sanning, etc så kan man förstärka detta genom att ge bilden en "sämre kvalitet", nersaturerade färger osv medvetet. Trixet är att det inte får synas att den "sämre kvaliteten" är medvetet gjord. Detta är svårt.

Du nämner att folk med dyra kameror gör bilder som ser ut som de är tagna med betydligt skräpigare kameror med flit. De dyrare kamerorna ger fotografen ett större spelrum att påverka bilden så som denne vill ha det. Allt ifrån lägsta tänkbara Lomo-/plast-/leksakskamera-kvalitet till högsta tekniska nivå som kameran i kombination med fotografens kunnande klarar att leverera.

Tackar..

Tycker man många ggr tänker tillbaka på dom bilder mamma tog när man var liten på många kort.

För att ju mer tekniskt perfekt en bild är, destå mer vittnar det om att fotografens syfte med bilden är att den skall vara tekniskt perfekt....
- -

.

Viktigt det sista du säger har. Stor risk att man försöker skapa en autencitet som inte finns i bilden eller fototillfället

Äh, vad nu då! Kan inte fotograferande vara lika mycket en konstform som förmedlar känslor som ett dokumenterande som förmedlar hur det faktiskt var ? ;-)

Lycka till. Varje gång jag påpekar i något forum här att man kan ha andra fotografiska kvalitéer än teknisk fulländning får jag på pälsen och blir uppmanad att hålla käften och inte störa prylsamlarnas högmässor.

Varför köper folk möbler som är gjorda för att vara repiga och där färgen medvetet är fläckvis bortslipad för att de ska se gamla ut? Varför köper folk jeans som det är hål i?

De kläder vi väljer att bära och de möbler vi inreder vårt hem med är kommunikationssätt minst lika mycket som de är praktiska, nyttiga och användbara för att värma våra kroppar eller servera mat på. Vad gäller bilder så gäller detta i ännu högre grad. En bild har knappast en "fysisk" nytta, utan hela dess nytta ligger i kommunikationen.

Det går naturligtvis att kommunicera med bilder som är "tekniskt perfekta", har en klassisk "skolbokskomposition" och i övrigt följer fotografiska "regler". 10 bilder med olika motiv, men med perfekt skolbokskomposition, perfekt skärpa etc säger förvisso 10 olika saker. Men en bild är så mycket mer än motivet.

När vi kommunicerar verbalt är orden vi väljer bara en liten del av det vi kommunicerar. Precis på samma sätt som vi använder kroppsspråk, tonläge, ansiktsuttryck etc (medvetet och omedvetet) vid verbal kommunikation så kan vi, medvetet eller omedvetet använda "bildkvalitet", färg/gråskala, skärpa/oskärpa, "felaktig" komposition o.s.v. för att förstärka, försvaga, motsätta eller förändra vår kommunikation.

Vi kan förstärka budskap, skapa motsättningar mellan budskap, förstärka / försvaga / förändra betraktarens känslor o.s.v. genom alla de parametrar som vi har till hands.

Förvisso verkar det vara så att många gör bilderna oskarpa, gryniga, utfrätta etc. utan en tanke bakom, helt enkelt för att göra dem "mer konstnärliga". En sådan bild kan visserligen bli bra, men om man tar kontroll över alla dessa parametrar så har man oerhört kraftfulla verktyg för att styra de budskap, känslor och den form som kommuniceras genom bilden.

Oliver, har du testat med texturer? De bilder du postat är inte riktigt gamla på det sättet, men har du inte provat kan du testa.

Gratis texturer finns lite här och där på nätet + mängder med tutorials. Lite fånigt hänvisa till en egen bild men jag gör det iaf, det finns mycket bättre exempel på andra ställen. Men här testade jag första gången. Motivet kändes lite halvtråkigt på en del sätt. Jag tycker texturen gav "volym" åt bilden. Texturen ser du om du spanar in tex asfalten där du hittar en del mönster/märken och annat som inte passar in.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1489931&target=

Ett annat sätt som är populärt är att imitera färgbilder från 70-talet som numer ofta ser lite solblekta ut. Då bleker man ut färgerna. Finns lite olika sätt, men även det hittar du om du googlar.

Äh, vad nu då! Kan inte fotograferande vara lika mycket en konstform som förmedlar känslor som ett dokumenterande som förmedlar hur det faktiskt var ? ;-)
Jodå visst kan det vara det. Jag borde förstås ha poängterat att det är JAG som inte är särskilt förtjust i konstformen att efterlikna gamla foton.
Men jag tycker nog ändå att det är en balansgång med avseende på autencitet.
Jag tycker inte alls att fotografier måste var tekniskt perfekta. De bästa bilderna förmedlar känsla som du säger.
För mig som sett gulnade fotografier år fascinationen inte så stor för just sådant.
Så är det för mig. Men var och en blir lycklig på sin tro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar