Annons

Stilla undran: Varför vertikalgrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, Janne har nog rætt, men inte mer rætt æn du Anders. Beror som Janne skriver på vilket objektiv man tænker på.

Det ær ju uppenbara fysiska faktorer som spelar in.. kika bara på Nikons integrerade stativfæsten som bygger høgt på avståndet mellan objektivtub och fæstets undersida.. Komiskt stora missar vad gæller æven logiska aspekter.

Bifogar bild på Nikons nyaste 600 f4. Bilden sæger allt..


Mvh Niclas,
 

Bilagor

  • 11272.jpg
    11272.jpg
    3.7 KB · Visningar: 192
Det verkar ta lite tid innan fotografer inser vad de behöver. Minoltas MD-1 hade vertikalavtryck redan 1981. Canon och Nikon fick ut vertikalavtryck + vertikalgrepp 1989.
De som har stora system på stativ eller springer omkring i studio hela dagarna förstår jag ifall de vill ha lite extra greppyta, men för normalamatören är det oftast bara extra dödvikt.
Tycker som trådskaparen att det för ofta tjatas för mycket om grepp än om hanterbarhet.
 
Kan ni inte lägga in lite bilder på era grepp så att man ser hur de funkar. Finns tydligen två typer av extra grepp. Vertikalgrepp med avtryck och grepp i horisontalläge men kameran i vertikal. Vertikalgrepp utan avtryck samt grepp i vertikalläge. Själv har jag det senare tillbehöret. På bilden ett modigierat 137MA-grepp med handrem för extra stöd, applicerat på en Bessa R2. Praktiskt då man orkar ha kameran i handen mycket längre och ger extra stöd i både vertikal/horisontal fotografering. Själva grepputbyggnaden med gummiyta syns inte men finns under fingrarna
 

Bilagor

  • dscn0712.jpg
    dscn0712.jpg
    44.4 KB · Visningar: 186
Arleklint skrev:
Det beror ju förstås på vilken glugg du har. Du har inte stativfäste på alla gluggar.

Jag har det inte på min 35/1.4 som jag gör landskap med.

Jo visst är det så. Stabiliteten med batterigrepp och stativ skiljer lite mellan kameror också, min 20D är bedrövligt vek. Det svänger länge innan det stannar, blåser det lite blir det aldrig riktigt stabilt. 1D Mark II å andra sidan är rätt bra.
 
RolandM skrev:
Främsta behovet av ett vertikalgrepp är att kameran ser mer viktig ut än vad den är

Vilken tur att just DU vet varför JAG saknar vertikalgreppet på min förra kamera, när jag själv i flera år levt i villfarelsen att vertikalgreppet gjorde att kameran låg stadigare i handen... ;-)

Kanske vet du också varför min D70 utan vertikalgrepp känns vinglig när den inte stöder sig mot nedre delen av handflatan i horisontellt läge? Det beror ju tydligen inte på att avsaknaden av vertikalgrepp gjort kameran mindre och dess grepp kortare...

Utan vertikalgrepp ligger kameran, i horisontellt läge, inte an mot palmaris brevis - den muskel som blinkar på bilden på den här länken:
http://www.eatonhand.com/mus/mus051.htm Fast det beror naturligtvis på hur stora händer man har...

Av den här tråden kan man väl inte göra annat än att konstatera att det är tur att det finns kameror med löstagbara vertikalgrepp. Var och en blir salig på sitt grepp.
 
Senast ändrad:
Vet jag att jag ska använda stativet flitigt plockar jag alltid av greppet på min 20D. Är det enstaka bilder inomhus får det sitta kvar.

Jag har sagt det förr; 20D´s batterigrepp går inte till historien som canons bästa konstruktion, men det är ett tillbehör jag inte vill vara utan.
 
Daniel_L skrev:

Kanske vet du också varför min D70 utan vertikalgrepp känns vinglig när den inte stöder sig mot nedre delen av handflatan i horisontellt läge? Det beror ju tydligen inte på att avsaknaden av vertikalgrepp gjort kameran mindre och dess grepp kortare...

Jag kanske kan göra ett försøk mig på en gissning ;-)

Du håller och stödjer kameran "fel".

Utgångspunkten rent allmänt för att lära sig hålla i en småbildskamera stadigt vid fotografering, är att kamerahuset botten ligger i vänster(!) handflata och så har man fingrarna ut mot objektivets fokus/zoom ring.
Höger hand ska då _vila på_ höger sidan om kamerahuset med pekfingret på avtryckaren.

Prova att _hålla_ kameran med höger hand och tryck av en bild, gentemot _lägga/hålla_ kameran i/med _vänster_ hand och tryck av, vilket ser ut att bli stabilast? :)

Den _enda_ gången jag tycker det är viktigt med ett ordentlig "L"-format grepp är när jag håller i kameran i höger hand och armen rakt ner, i då vilande läge.

Nu skiljer det lite på våra händer, kamerahus, objektiv, hur många fingrar vi har och om vi är h/v-hänta.
Men jag gissar att kameran liggandes/hållandes i vänster hand blir bäst för 99% av alla fotografer och situationer.

Så jag tycker att utformningen om greppet för _höger_ hand måste vara fotohistoriens största överskattade diskussion...

Där i mot, skulle jag vilja se en utveckling av bottenplattans utformning för att få stadigare grepp för vänsterhanden. Men så länge vi inte vill ha/kräver det så kommer inte den den att utveklas.

Är det inte bara viktigt i affären när man känner på kameran, då vi inte alltid har varit kameraägare än eller provar utan att vara ute på "fältet" i fotositiuation?

Jag har flera v-grepp och använder de vid vissa tillfällen.

Ni som "aldrig tagit av v-greppet", använder ni aldrig stativ?

När det gäller ju tyngre kamera desto bättre?
Då kanske det finnas en marknad för v-grepp i ren gjutjärn, på två, tre kilo kanske? I svart då naturligtvis ;-)
Stabilt i de första 30 sekunderna.


Det var mina funderingar.

/Michael
 
Niclasfoto skrev:
Många vertikalgrepp har ju också stativskruv på undersidan..

Jo, men de v-grepp jag har testat (ej på s.k. pro) så ger de mig inte något stabilare intryck när v-greppet sitter på.



Fredags kväll och du sitter på Fotosidan...
Har du inget liv Niclas? ;-)

Själv skyller jag på att jag "Nøkken" på din gammla skola i kväll och tro det eller ej, så finns inte en kotte här nu på "Gimmle". De är på Præstængsbrygga och firar att solan kom tillbaka i dag.
Kom tillbakla och komm tillbaka, vi såg något ljust på toppen av fjællet...

/Michael
 
Niclasfoto skrev:
Ja, Michael jag funderar faktiskt på att blya ned min 1D. Ett par hekto extra hade inte skadat.


Mvh Niclas,

Precis vad jag gjorde med min D70 innan det fanns pirat-v-grepp att köpa. Det blev inte bly men väl en gummiklädd stålplåt som jag tillverkade och skruvade fast under kameran...kanske inte så snyggt men en mycket bättre balans i kameran.

Nu sitter det ett piratgrepp på kameran och det blev ett lyft. Mycket bättre att hålla i kameran och bättre balans.

/Göran
 
Michael f8 skrev:
Jo, men de v-grepp jag har testat (ej på s.k. pro) så ger de mig inte något stabilare intryck när v-greppet sitter på.



Fredags kväll och du sitter på Fotosidan...
Har du inget liv Niclas? ;-)

Själv skyller jag på att jag "Nøkken" på din gammla skola i kväll och tro det eller ej, så finns inte en kotte här nu på "Gimmle". De är på Præstængsbrygga och firar att solan kom tillbaka i dag.
Kom tillbakla och komm tillbaka, vi såg något ljust på toppen av fjællet...

/Michael

Hallojs;)

Hehe, sitter lugnt hær hemma i Tromsø med tjejen och snillespekulerar på vad min framtid har att erbjuda mig,, med allt vad det innebær:)

"Nøkken" ja, vilket fint nøje det var, speciellt nær andra var på festings:)!! Det gillade jag:) Goo vakt på deg Michael!!:)


Att ge sig i kast med lite livsnødvændig vertikal&stativfæstedebatt hær på fs ær inte helt fel... (hoppas jag hmmm hehe!)
Jag tror mycket handlar om vad man fotar och under vilka omstændigheter man fotar. Dær ær vi såklart høgst olika typer.


Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Hallojs;)

Jag tror mycket handlar om vad man fotar och under vilka omstændigheter man fotar. Dær ær vi såklart høgst olika typer.


Mvh Niclas,

Nej, förstår inte jag, så kan ni inte få ha den åsikten eller prylarna alls! ;-)

Jag går ju på skola för att lära mig mer och lite av den här skolans filosofi är ju att ifrågasätta saker :)

Jag ska "grunna på" några elaka argument till varför vi ska sluta köpa vertikalgrepp tills morgon så får vi se vad jag kan komma upp med... :)


/Michael
 
Michael f8 skrev:
Nej, förstår inte jag, så kan ni inte få ha den åsikten eller prylarna alls! ;-)

Jag går ju på skola för att lära mig mer och lite av den här skolans filosofi är ju att ifrågasätta saker :)

Jag ska "grunna på" några elaka argument till varför vi ska sluta köpa vertikalgrepp tills morgon så får vi se vad jag kan komma upp med... :)


/Michael


Grunna på Michael:)! Lufta bara dina argument hær sedan.

Kanske det bæsta argumentet ær att man sparar pengar på att droppa greppet!

Men kanske ett billigt sætt att køpa sig en kamera som ser dyrare ut æn vad den ær..hehe. Frågan ær væl då om det ær bilderna eller imagen som ær det som til slut ær viktigast.

Vi fotografer ær ju ett mixat slækte av bildskapare, tekniknørdar och kusar som gillar framkallningsflæckar...

Ja, ifrågasættandet ær fiskt och bra, førstår att Peder præglar dagarna dær uppe i drømland. Fint:)!

Seriøst? Jo jag hade nog fått de allra flesta av mina bilder utan vertikalgreppet.. erkænner.. Men jag gillar också førdelarna det ger.


Mvh Niclas, som kør hårt med sitt vertikalgrepp så længe.
 
Jag har vertikalgrepp av en enda anledning: för att det blir stabilare. Var tvungen att testa att skruva av det och se hur det var att hålla utan och det var ingen kul upplevelse ;)

Lillfingret halkar under kameran och den känns alldeles för liten. Nu fick jag med vertikalgreppet när jag köpte kameran, så jag har haft på det hela tiden. Om jag inte hade fått med det hade jag antagligen inte köpt det heller, eftersom jag inte hade vetat hur bra det var med det.

Jag skulle gissa på att man kan ha kanske ett stegs längre slutartid med vertikalgreppet på. Så mycket stabilare blir den. Har man dessutom ett tungt tele på så blir det mycket bättre balans.

Har aldrig märkt att det skulle kännas ostabilt på stativ. Har fotat med slutartider på 3 minuter och fått knivskarpa resultat.

Ni som säger att man har vertikalgrepp bara för att det ser coolt ut, har ni ens testat att använda en kamera med resp. utan vertikalgrepp?
 
Hej Allihopa!

Ännu en diskussion på fotosidan där man får läsa alla möjliga roliga svar...
Det är ju näst intill komiskt att läsa en sån här tråd där folk som inte ens äger ett vertikalgrepp svarar på varför man ska ha just ett sådant... verkligen seriöst...

Angående vertikalgrepp:
Jag har haft vertikalgrepp på alla de kameror jag ägt sedan 1992.
Om någon i min omgivning skulle tycka att min kamera ser mer eller mindre "proffsig" eller "fet" ut med vertikalgrepp skiter jag fullständigt i, vilket jag skulle tro att även alla andra betalda fotografer gör.
Det syns ju faktiskt inte på bildresultatet om du använt ett vertikalgrepp eller ej och helt garanterat skiter bildredaktören för blaskan du plåtar åt också i det!
Däremot så är min upplevelse att när du sitter på UD för att "bevaka" ett fullständigt händelsefattigt symposium om "framtida hotbilder mot skandinaviskt territorium" så är det enda intressanta jag kan åstadkomma i bildväg att fånga ett litet, kort ögonblick av gnista hos någon av de föredragande. Vid sådana knäck ser jag tillvaron genom min sökare för att på någon millisekund kunna "trycka dit" bilden jag vet kommer publiceras.
I dessa lägen skulle det vara rent outhärdligt att sitta med armbågen mot taket eller handleden i 90 grader under kanske 20 minuter i sträck.
På köpet får man extra batteritid. Visst du kan ha med extra, nyuppladdade batterier men det är kanske precis när du byter dem som det oförutsedda händer...

Så om du tycker att enda anledningen till att skaffa ett vertikalgrepp är att ge kameran ett "fetare" utseende så föreslår jag att du istället lägger pengarna på en båtbiljett till Riga, letar dig ut till någon förort och plåtar hur en inte alltför "fet" verklighet ser ut.
 
Jag älskar mitt vertikalgrepp till D-100:an...
Jag brukar vid längre exkursioner plocka bort ett batteri å i stället lägga in en eller två tonfisk-snittar... mumsfilibabba... ;)
 
Jag har batterigrepp till min 20D av främst tre anledningar:

1) Kameran blir mycket stabilare att hålla i (då menar jag som man håller en kamera vanligt, inte i vertikalt läge). Utan batterigrepp upplever jag 20D som något snedtung åt vänster (detta gäller framförallt fotande med telezoomen på frihand!).

2) Den vertikala avtryckaren, såklart. Från början vet man inte om att man behöver den, men när man väl har den så är den svår att klara sig utan :)

3) Dubbla batteritiden.
 
Gunnlaug skrev:
Jag älskar mitt vertikalgrepp till D-100:an...
Jag brukar vid längre exkursioner plocka bort ett batteri å i stället lägga in en eller två tonfisk-snittar... mumsfilibabba... ;)

*garv* är det vattentätt också så man kan ha det som fickplunta?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.