Daniel_L skrev:
Kanske vet du också varför min D70 utan vertikalgrepp känns vinglig när den inte stöder sig mot nedre delen av handflatan i horisontellt läge? Det beror ju tydligen inte på att avsaknaden av vertikalgrepp gjort kameran mindre och dess grepp kortare...
Jag kanske kan göra ett försøk mig på en gissning ;-)
Du håller och stödjer kameran "fel".
Utgångspunkten rent allmänt för att lära sig hålla i en småbildskamera stadigt vid fotografering, är att kamerahuset botten ligger i vänster(!) handflata och så har man fingrarna ut mot objektivets fokus/zoom ring.
Höger hand ska då _vila på_ höger sidan om kamerahuset med pekfingret på avtryckaren.
Prova att _hålla_ kameran med höger hand och tryck av en bild, gentemot _lägga/hålla_ kameran i/med _vänster_ hand och tryck av, vilket ser ut att bli stabilast?
Den _enda_ gången jag tycker det är viktigt med ett ordentlig "L"-format grepp är när jag håller i kameran i höger hand och armen rakt ner, i då vilande läge.
Nu skiljer det lite på våra händer, kamerahus, objektiv, hur många fingrar vi har och om vi är h/v-hänta.
Men jag gissar att kameran liggandes/hållandes i vänster hand blir bäst för 99% av alla fotografer och situationer.
Så jag tycker att utformningen om greppet för _höger_ hand måste vara fotohistoriens största överskattade diskussion...
Där i mot, skulle jag vilja se en utveckling av bottenplattans utformning för att få stadigare grepp för vänsterhanden. Men så länge vi inte vill ha/kräver det så kommer inte den den att utveklas.
Är det inte bara viktigt i affären när man känner på kameran, då vi inte alltid har varit kameraägare än eller provar utan att vara ute på "fältet" i fotositiuation?
Jag har flera v-grepp och använder de vid vissa tillfällen.
Ni som "aldrig tagit av v-greppet", använder ni aldrig stativ?
När det gäller ju tyngre kamera desto bättre?
Då kanske det finnas en marknad för v-grepp i ren gjutjärn, på två, tre kilo kanske? I svart då naturligtvis ;-)
Stabilt i de första 30 sekunderna.
Det var mina funderingar.
/Michael