Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stilla undran: Varför vertikalgrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vertikalgreppet gör kameran oerhört mycket bekvämare och lättare att hantera trots att man (jag) inte tror det innan man testat.

När jag löpte min första systemkamera, en F90x, fick jag med ett vertikalgrepp. Jag monterade vertikalgreppet på prov en gång första dagen men tog av det direkt eftersom kameran blev mycket större och, trodde jag, klumpigare. Sedan fotograferade jag i ett halvt år innan jag testade vertikalgreppet igen. Efter en dags fotograferande har jag aldrig tagit av det igen, och nu när jag för någon vecka sedan köpt en D70 är vertikalgreppet det jag saknar mest - näst efter vidvinkeln på mitt 24 mm objektiv.

Nästa investering blir utan tvekan ett Hoodman vertikalgrepp till D70. Sedan börjar jag spara till en ordentlig vidvinkel.

Med vertikalgreppet så underlättas naturligtvis fotografering i stående format väldigt mycket. Det blir mycket, mycket stabilare och man undviker skakningsoskärpa.

Men jag (och antagligen de flesta som inte har allt för små händer) upplever även att fotografering i liggande format blir mycket stabilare. Kameran ligger mycket bättre i handen. Min D70 utan vertikalgrepp känns 'vinglig'.

Pröva får du se. Men jag varnar dig - vertikalgrepp är beroendeframkallande.
 
timofej skrev:
Njaaa... Eftersom jag är ofta på resande fot föredrar jag mindre kameror. Ett kamerahus med inbyggt VG skulle vara otänkbar för mig.

Njaaa...??
Alla är vi väl olika?Just för din del fungerar det inte,men det kanske är annorlunda för andra?Vissa tycker kanske att kameran är för stor som den är redan medans andra gärna vill ha en lite större kamera att hålla i.
 
enghell skrev:
Njaaa...??
Alla är vi väl olika?Just för din del fungerar det inte,men det kanske är annorlunda för andra?Vissa tycker kanske att kameran är för stor som den är redan medans andra gärna vill ha en lite större kamera att hålla i.

Just därför är det ju extra bra med löstagbara VG.

Vill man ha en liten kamera vid något tillfälle så skruvar man bort det och har då plötsligt en liten kamera och tvärtom.
 
Är det någon som vet om stativ gängen finns i vertikalgreppet(Eos 350D)?
Tänkte köpa ett och få längre batteri tid.

[Lite Ot]
Provade en D2x(fast vertikalgrepp , döööh) med 70-210, f/2,8 i dag , fasen vilken skillnad mellan den och 350D...

*stirrar på min kamera och mummlar mantrat
"Jag behöver inte en bättre kamera , ÄN" *
=)

(/Lite Ot]
 
Främsta behovet av ett vertikalgrepp är att kameran ser mer viktig ut än vad den är och jag blir automatiskt en bättre och mer erfaren fotograf i omgivningens ögon. Ännu har jag inte funnit något praktiskt behov av att släpa runt på dubbla avtryckare och mer vikt.
 
Personligen köpte jag batterigrepp just för att greppet i vanliga läget blev bättre plus att du då får ett bra grepp och avtryckare för vertikalfotografering vilket är underbart.
Sen att det är dubbla batterier är ju underbart.
 
Ställ er frågan.
Varför är "proffshusen" ofta byggda med fasta vertikalgrepp?
-Är det endast batterikapasitetens skull?
-Är det för att det är tufft och ser "fett" ut?
-Är det för att de skall vara bekväma?
-etc..,.-,.-

Ja svaren är säkerligen många och jag betvivlar starkt att anledningarna är få och har med endast "image" & batterikapacitet att göra.


MVH Niclas,
 
Don Ricardo skrev:
Är det någon som vet om stativ gängen finns i vertikalgreppet(Eos 350D)?
Tänkte köpa ett och få längre batteri tid.

[Lite Ot]
Provade en D2x(fast vertikalgrepp , döööh) med 70-210, f/2,8 i dag , fasen vilken skillnad mellan den och 350D...

*stirrar på min kamera och mummlar mantrat
"Jag behöver inte en bättre kamera , ÄN" *
=)

(/Lite Ot]


På undersidan av greppet finns det stativgänga + ett fäste för bärremmen.
 
Jag har bara en batteriberoende kamera Contax RTS men den använder jag numera sällan för frihandsfotografering men då jag gjorde det använde jag ett litet smidigt grepp (utan batteri) till en annan Contax-modell 137MA som jag mofifierat att passa RTS genom att gänga ett nytt hål för gängskruven samt karva lite i plastmaterialet.Det fungerarde mycket bättre att hålla kameran i vertikalläge då eftersom den är lite tung. Detta grepp har också nu otroligt nog visat sig passa (utan ytterligare modifiering) även mitt nya Bessa R2-hus som jag använder mest för frihandsfoto och när den tunga 35mm/1,2 sitter på är det perfekt. Greppet har en praktisk spännrem som man kan ha runt handen och då blir det ännu mera stadga. Ett smidigt, praktiskt, genomtänkt och inte alls oviktigt tillbehör som inte främst ska ses som extra batterihållare utan som ett hjälpmedel att stadga upp vid fotograferandet. Det underlättar även vid horisontell fotografering eftersom man får ett mera stadigt ochmindre påfrestande grepp.
 
Vill tillägga att mitt vertikalgrepp inte gör att man håller kameran som när man fotograferar horisontellt i vertikalläge utan är ett handgrepp som gör att greppet om kameran blir mera stadigt och avslappat.
 
Niclasfoto skrev:
Ställ er frågan.
Varför är "proffshusen" ofta byggda med fasta vertikalgrepp?
-Är det endast batterikapasitetens skull?
-Är det för att det är tufft och ser "fett" ut?
-Är det för att de skall vara bekväma?
-etc..,.-,.-

Ja svaren är säkerligen många och jag betvivlar starkt att anledningarna är få och har med endast "image" & batterikapacitet att göra.


MVH Niclas,

Jag hoppas att proffshusens vertikalgrepp är något skönare än den till 20D, för den tyckte jag verkligen inte var en höjdare. Jag vill ha en höjdare för höjdfoto...
 
Eeros skrev:
Jag hoppas att proffshusens vertikalgrepp är något skönare än den till 20D, för den tyckte jag verkligen inte var en höjdare. Jag vill ha en höjdare för höjdfoto...


Ja precis. Jag tror att de billigare husen ær på flera sætt kompromisser, vad gæller bla ergonomi och mterialval.

Helt sækert ær att vertikalgreppen ær befogade och inget krimskrams. Vi får helt enkelt se till de helt olikartade behoven vi alla har, om vi har nytta/behov før vertikalgreppen eller ej. ..


Sedan så kan man ju fråga sig vilken kamera "proffsen" hade valt om de fick vælja mellan en 1D utan och en 1D med vertikalgrepp.. førutsatt att de båda hade samma prestanda lver hela linjen. Jag tror personligen att mÅnga fortfarande hade valt huset med vertikalgreppet...


Mvh Niclas,
 
Dajo skrev:
Just därför är det ju extra bra med löstagbara VG.

Vill man ha en liten kamera vid något tillfälle så skruvar man bort det och har då plötsligt en liten kamera och tvärtom.


Givetvis kan det vara bra att ha det valet i vissa fall.Själv skruvade jag på batterigreppet på min 20D direkt jag tog den ur kartongen.Och sedan dess har det varit på och jag har aldrig funnit någon situation eller anledning att plocka av det igen.
 
Jag har alltid haft batteri/vertikalgrepp på mina kameror. Huvudskälet är att det ger ett för mig stabilare grepp, både horisontalt och vertikalt. Framförallt med större objektiv blir det mycket stadigare när alla fingrarna på högerhanden får ordentligt stöd.

Extra batteritid var tidigare också ett skäl, men det behövs inte längre med Canons nyare kameror.

Jag är fullständigt okänslig för hur jag och mina prylar ser ut i andras ögon så huruvuda det ser "coolt" eller "proffsigt" ut är helt irrelevant.
 
Att porträttfotografer gillar vertikalgrepp har jag full förståelse för, men för oss andra fattar jag inte.

Om man sätter kameran på stativ skapar v-greppet instabilitet.

Kan någon operera bort v-greppet från min D2X? ;)
 
RolandM skrev:
Främsta behovet av ett vertikalgrepp är att kameran ser mer viktig ut än vad den är och jag blir automatiskt en bättre och mer erfaren fotograf i omgivningens ögon. Ännu har jag inte funnit något praktiskt behov av att släpa runt på dubbla avtryckare och mer vikt.


Åh fan,är det därför man skaffar ett batterigrepp?Då har jag helt missförstått dess funktion och de fördelar jag haft av det för min egen del.Jag får väl skruva av det så att jag inte tror att jag är nåt...*suck*
 
Arleklint skrev:
...
Om man sätter kameran på stativ skapar v-greppet instabilitet.
...

Dom flesta gånger jag använder stativ sitter det under objektivet, inte under kameran, och det hela är stabilt och balanserat.
 
Det beror ju förstås på vilken glugg du har. Du har inte stativfäste på alla gluggar.

Jag har det inte på min 35/1.4 som jag gör landskap med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.