Annons

Sthlm Model Search, vilka är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill bara inflika att upmodels inte har något med saken att göra. Det är en seriös agentur som jag gjort några jobb med (då som assistent åt olle carlsson photography). Kika själva på

http://www.upmodels.com

Edit: Nu såg jag visst att det redan var utrett. Ibland är man för snabb när man läser igenom trådar...
 
Och jag vill bara inflika att jag aldrig nämnt Up Models.
Dom jag pratat om har hela tiden varit:
Stockholm Model Search.

/Catarina

Edit:
När jag försökte fråga efter telefonnummer osv på msn - så dröjde det en liten stund - sedan var personen helt plötsligt "inte vid datorn". Mycket konstigt sammanträffande, när människan varit online i flera timmar...
 
Kan man inte kolla IP-nummer på den man messar med på msn? Det skulle ju vara intressant i det här fallet...
 
Tor: tror bara det går på ICQ. I annat fall, Catarina, kolla om du kan se hennes IP-nummer, så kan jag göra en spårning.
 
Oseriös!

Verkar vara en av alla dessa bluffmakare som gömmer sig i anonymiteten på nätet.

Nätet är tyvärr fullt av mer eller mindre seriösa ¨fotografer¨och¨modellagenturer¨.
Att något seriöst företag skulle betala 8000:- för en testplåtning av en ny helt obeprövad modell....ja det faller på sin egen orimlighet tycker jag.
 
Det är väl kontraktet som man skriver in sig på för att få 8000? Inte själva testplåtning. Vore för lyxigt annars... sedan tycker jag att denna som uppger sig vara för agent stinker "skurk" om.

Inte en chans att jag skulle skicka mina barn. Så mycket ondska vi läser på nyheter vad vuxna kan göra med barn ska man vara extra vaksam om sina.
 
Hej igen!

Jag kan inte se något IP-nummer, men vi har ju koll på människan via den sidan på nätet där min dotter är medlem. Den heter förresten www.snuttis.com och är väl mest för barn och yngre tonåringar, vad jag har förstått.

Här är förresten mailet som personen skickade till min dotter idag. Dottern hade lyckligtvis sparat det.

*klistrar in*

Idag, kl 15:48
Lottan: hej du tycker det kanske känns lite konstigt att en tjej skriver dett Men Lotta heter jag och jobbar för min mamma som hon jobbar hos en agentur i sthlm. jag ville hjälpa henne genm att hitta nya söta tjejer som ser intresanta ut för modell jobb,självklart e jag anställd av företaget med, som heter sthlm model search e du intreserad prova på ? Är en seriös tjej och tycker du ser väldigt bra ut tjejen, intreserad så kan du lägga till mig på msn så kan vi prata mer om detta, Kram

*Slut citat*

Jo, som någon annan skrev förut, så är stavning och meningsbyggnad under all kritik!

Men folk kan ju vara seriösa för det...

Fast jag väljer att tro att dom inte är det och har just skickat iväg ett mail till Polisen med all dokumentation jag har att tillgå.

Får se vad dom svarar i morgon på kontorstid!

/Catarina
 
Det låter som sagt högst märkligt.

Å andra sidan säger tjejen? i mailet att hon är dotter till en kvinna som jobbar på stockholm model search. OM det stämmer så kan ju det förklara svårigheterna med stavning och meningsbygnad. Hon kanske inte är äldre än 14 själv.

Men jag tycker du gör helt rätt i att skicka ärendet till polisen så dom kan ta en titt på det.
 
Misstänkt

Varför skulle en anställds dotter hjälpa sin mamma att hittar modeller???

Verkar om man säger inte helt seriöst!
 
Kolla mailet

Varje mail har en header som innehåller ip-adressen som mailet skickats från. Detta hjälper iofs inte om personen i fråga mailat från en webmail men om man använder ett vanligt program som tex outlook så finns det där. Sen kan man köra en sökning på www.ripe.net och där få fram internetleverantörens namn. Är man sen lite smålurig så kan man nog luska rätt på om det kommer från en privatperson eller om den aktuella accessen är reggad på ett företag.
Men som sagt, det är kanske lite överambitiöst. Jag skulle från första början inte släppa iväg min dotter till modellbranchen, seriös eller inte...
 
Catarina> bestäm en fejkträff med "henne" i sthlm. säg att din dotter kommer via si-och-så tåget när och var. se till att ha en bra beskrivning av personen som hon ska möta.

sen ser vi till att det står lite annat folk där istället.
 
Ja, och så drar vi en påse över huvudet på den som dyker upp, knuffar in denne i Arleklints ombyggda skåpbil och åker ut långt bortom Blockhusudden.
Sedan tar vi och...
 
Ja medborgargarde funkar alltid eller inte, kolla bara på hur de gick i åkarp eller var det nu var efter massa inbrott började grannskapet kånka runt på baseballträn o motorsågar bahaha!
 
Hej igen
Jag fick tag i tjejen igår via msn igen...
Hon lovade att skicka telefonnummer och adressuppgifter samt organisationsnummer - i pausen. Alltså pausen i hockeymatchen som pågick då.

Det var flera pauser, men jag fick inte något mail...

Får se vad farbror polisen säger när dom läser mitt mail idag.

/Catarina
 
Det har tidigare gått ut sånna här erbjudanden där unga tjejer lockats till stockholm för "provfotografering" med ett arvode på 8000 kr.

Det är mindre än ett år sedan dom stora dagstidingarna rapporterade om det. Det hela resulterade i att en man runt 50 års åldern greps och dömdes för utnytjande av mindreåriga. De flesta av tjejerna hade fotograferats med lite elle ringa kläder och flera hade lurats delta i porrfilmer.

Den mannen hittade främst sina "offer" på lunarstorm men även på andra ungdomschattar.

Tycker det erbjudnadet du fått är "ruskigt likt".

Kräv telefon nummer för seriös äkta kontakt eller gör polisanmälan.
 
Catarina...

Jag tycker det är skönt att se att du som mamma reagerar på detta och ber om råd (och FÅR en massa kloka råd) här på forumet.
För rent krasst funderat... Hur många unga tjejer är det inte som lockas in i den där svängen - ja, jag tror som många andra här att det inte alls är något seriöst med de som kontaktat er - utan att det finns någon i omgivningen som bryr sig, eller som tänker att "oh, shit, vad kul, hon blir känd".
Oseriösa människor som ligger bakom falska modellagenturer verkar besinningslöst utnyttja den bistra verklighet som hypas bland ungdomar - man måste synas, annars finns man inte. Klart ett modellerbjudande känns lockande då. Oavsett vad det kan resultera i för bilder.

Ibland känns det som om jag är 200 år gammal och äter moralkakor till frukost varje dag men... Vad är det egentligen för värld vi lever i?

(jag hoppas att ingen ser detta inlägg som kritik mot catarina och hennes dotter utan att det ses som kritik mot hela samhället och speciellt de som utnyttjar de som är svagare)
 
Hej Maria!

Du skriver jättemånga bra ord och jag tar inte alls illa vid mej!

Jag anade ju själv från allra första början ugglor i mossen - därför skrev jag detta i forumet för att få mina misstankar bekräftade.

Ingen här - på Sveriges största samlingsplats för fotografer - känner till den här modellagenturen!

Redan där tycker jag att det börjar osa!

Polisanmälan är gjord och jag är inte ett dugg ledsen för att min dotter aldrig kommer att bli en känd fotomodell.

/Catarina
 
Vad säger din dotter då?

Jag har själv en dotter och har ofta funderat, ibland oroat mig över att hon ska råka ut för något sånt här, så jag följer tråden med intresse.

Måste bara fråga vad din dotter säger om det här, tycker hon att du sabbar hennes karriär eller förstår hon din oro?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.