Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Steves Recension på 7D
- Trådstartare pirken
- Start datum
Nome Nescio
Aktiv medlem
Ännu en recension. Jaha då kan man glöma denna nattens sömn också.
Tänk om man kunde skrapa ihopp 18' för 7D + 28-70/2.8. Då slapp man läsa alla recensioner...
Tänk om man kunde skrapa ihopp 18' för 7D + 28-70/2.8. Då slapp man läsa alla recensioner...
stäck
Aktiv medlem
Jag kan väl säga att jag håller med. Blixtexponeringen är ojämn. Serietagningshastigheten är bra, men bufferten blir lätt full, och tar lång tid att skriva ner. Och sensorn i 20D har lite högre upplösning och lägre brus.
Det enda jag i praktiken har märkt nåt av är blixtexponeringen.
Har själv mest använt icke-D-linser (Tokina 19/3.5-35/4.5 och Sigma 28/1.8), d.v.s. ingen ADI, men P-TTL borde funka bättre än det gör. Får ofta grova överexponeringar på nära håll, och underexponering kan förekomma på alla avstånd. Två bilder ett par sekunder emellan på samma motiv kan skilja grovt (t.ex. från ett par steg under till ett par steg över). Får hoppas det blir lite bättre när jag skaffat en riktig blixt, eller att en firmwareuppdatering kan hjälpa lite.
Buffern har jag bara fyllt under dumma lekar, och även om 20D har en lite bättre sensor tycker jag 7D är ruskigt bra som den är.
Det enda jag i praktiken har märkt nåt av är blixtexponeringen.
Har själv mest använt icke-D-linser (Tokina 19/3.5-35/4.5 och Sigma 28/1.8), d.v.s. ingen ADI, men P-TTL borde funka bättre än det gör. Får ofta grova överexponeringar på nära håll, och underexponering kan förekomma på alla avstånd. Två bilder ett par sekunder emellan på samma motiv kan skilja grovt (t.ex. från ett par steg under till ett par steg över). Får hoppas det blir lite bättre när jag skaffat en riktig blixt, eller att en firmwareuppdatering kan hjälpa lite.
Buffern har jag bara fyllt under dumma lekar, och även om 20D har en lite bättre sensor tycker jag 7D är ruskigt bra som den är.
Jimmy Thörne
Avslutat medlemskap
Yes vad glad jag blev nu. Stod och höll i en 7D och 20D, valde till slut Canon. Jag gjorde rätt val alltså...
stäck
Aktiv medlem
Jimmy Thörne skrev:
Yes vad glad jag blev nu. Stod och höll i en 7D och 20D, valde till slut Canon. Jag gjorde rätt val alltså...
Du är säker på att du valde rätt p.g.a. denna recension? Får man fråga hur du tänker då?
Jimmy Thörne
Avslutat medlemskap
Ursäkta mig mina vänner, men ironin kanske inte gick fram till vissa! Jag skojade med andra ord med mitt inlägg, skulle kanske lagt till en smiley. Båda kamerorna är verkligen fantastiska, båda har verkligen sina för- och nackdelar!
sagan
Avslutat medlemskap
Bildkvalitét och hastighet är inte några av dem dock.Jest skrev:
7D har många starka sidor som Canon inte har.
Toba
Aktiv medlem
pirken skrev:
Ni som har 7D, tar det verkligen 3,6 sekunder från när man startar kameran till en bild är tagen?
Det kanske tar den tiden innan bilden visas på displayen, men när jag kör och räknar tid får jag det till knappa sekunden (och då är fokuseringen med) innan spegeln fälls upp.
Får ta och göra något test med en kamtar och en klocka tror jag.
Jimmy Thörne
Avslutat medlemskap
sagan skrev:
Bildkvalitét och hastighet är inte några av dem dock.
Dock bildstabilisator och bättre byggkvalité är två av Minoltas starkare sidor.
Jimmy Thörne
Avslutat medlemskap
Förlåt om jag var otydlig Kim, men det jag syftade på var att kameran faktiskt känns gedignare byggd. Den andas högre kvalitet helt enkelt!
Dock finns det ju inget på 20D man kan klaga på, förutom batteriluckan då...
Dock finns det ju inget på 20D man kan klaga på, förutom batteriluckan då...
Jimmy Thörne
Avslutat medlemskap
Ja, recensionen var faktiskt inte så himla spännande...
Men Stephan, jag tycker absolut inte kameran ska jämföras med andra 6mpx-kamerorna. I alla fall inte 300D och Nikon D70, där äger D7D faktiskt motståndarna. Men som Steve säger så kanske man ska jämföra den mer med 10D än 20D...
Men Stephan, jag tycker absolut inte kameran ska jämföras med andra 6mpx-kamerorna. I alla fall inte 300D och Nikon D70, där äger D7D faktiskt motståndarna. Men som Steve säger så kanske man ska jämföra den mer med 10D än 20D...
stäck
Aktiv medlem
pirken skrev:
Ni som har 7D, tar det verkligen 3,6 sekunder från när man startar kameran till en bild är tagen?
Japp, men bara om man har den inbyggda blixten uppfälld. Tar någonstans strax över tre sekunder.
Fäller man ner blixten tar det ca 1.5 sekund med autofokus, eller drygt 1 sekund med manuell fokus (eller slutarprioritet valt i inställningarna).
Testade just med min kamera med ett nästan tomt minneskort (SanDisk Ultra II 512MB), det medföljande billiga 28-100-objektivet på ca 40mm, AS på, allt inställt på automatiskt (eller "smart" vad gäller ljusmätning och autofokus). Jag satte kameran på "on" och tryckte genast ner slutaren. Håller man ner slutaren innan, händer ingenting.
Prövade lite olika lägen med vitbalans och ISO, manuellt läge och annat. Det enda som gjorde någon markant skillnad var som sagt autofokusen. Den blir säkert snabbare med ett ljusstarkare objektiv i bättre belysning.
Jag fick för mig att avstängd AS och M-läge gjorde den lite snabbare, men eftersom jag inte orkar testa noggrannt med någon annan som sitter och tar tid så kan jag inte påstå något säkert.
Vevo
Aktiv medlem
Jag tycker nog att den här megapixeljakten har kommit en smula på kant. Att 8 megapixel automatiskt skulle vara bättre kvalitet än 6 megapixel är inget annat än halvsanning. Det handlar om så mycket mer än pixlar. Bland annat sensorns storlek och hur stora pixlar sensorn har. Dessutom handlar det om motivet. En vidvinkel på ett träd med grenar blir naturligtvis bättre i kvalitet med en bättre sensor. Men en makrobild ger näst intill ingen kvalitetsskillnad.
Jag har bifogat en intressant förklaring från KM´s egen guidebook. Där man jämför A2´s 8 mot 7d´s 6 megapxel. Märk väl att både Canon och Nikon är utelämnade från denna diskussion.
It might at first seem that DiMAGE A2 boasts 8 Million Pixels and as a result should produce better quality images. In reality the number
of pixels and the final file size are only part of the story. The CCD ofthe DiMAGE A2 measures only 8.8x6.6mm, this is 1/6th of the area
of the Dynax 7D. Images are captured in a less conventional 4:3 ratio and each pixel is significantly smaller. This leads to higher noise
levels, restricted tonal graduation and if you look closely between the two images shown a greater depth of apparent sharpness, this can
prove difficult to disguise when capturing portraits.
Jag har bifogat en intressant förklaring från KM´s egen guidebook. Där man jämför A2´s 8 mot 7d´s 6 megapxel. Märk väl att både Canon och Nikon är utelämnade från denna diskussion.
It might at first seem that DiMAGE A2 boasts 8 Million Pixels and as a result should produce better quality images. In reality the number
of pixels and the final file size are only part of the story. The CCD ofthe DiMAGE A2 measures only 8.8x6.6mm, this is 1/6th of the area
of the Dynax 7D. Images are captured in a less conventional 4:3 ratio and each pixel is significantly smaller. This leads to higher noise
levels, restricted tonal graduation and if you look closely between the two images shown a greater depth of apparent sharpness, this can
prove difficult to disguise when capturing portraits.
Senast ändrad:
stäck
Aktiv medlem
Oavsett detta om megapixlarnas betydelse så HAR faktiskt 20D bättre bildkvalitet än 7D. Men det är också relativt små (ibland marginella) skillnader det rör sig om.
Jag skulle gärna ha 20D:s sensor i min 7D, och den skulle gott kunna vara rappare på att skriva ner bilderna till minneskortet. Men i mitt högst personliga tycke bleknade 20D rejält när jag fick klämma och känna på bägge kamerorna, och Minoltas AS är "the bullet".
Jag skulle gärna ha 20D:s sensor i min 7D, och den skulle gott kunna vara rappare på att skriva ner bilderna till minneskortet. Men i mitt högst personliga tycke bleknade 20D rejält när jag fick klämma och känna på bägge kamerorna, och Minoltas AS är "the bullet".
larsborg
Aktiv medlem
Någon tyckte att Steves recension av Konica-Minolta 7D var direkt "trött"!
Värre än så, rent ut sagt, här är en töntig kommentar!
"...The 7D's exposure system, while offering comprehensive control for advanced photographers, is missing the beginner-friendly Scene modes offered by its competition. Taking a sports, portrait, night portrait or landscape shot? Sure, you can do it with the 7D, but you'll be setting the exposure parameters yourself, unaided by a built-in Scene mode that could optimize the settings for you..."
En miss att inte kameran har förinställda motivprogram?
Vaa?
Skulle inte den kundgrupp, som köper denna kamera, redan förstå sambandet mellan tid och bländare?
Denna kamera riktar sig till redan kunniga fotografer, inte till nybörjare, sk. wonnabees!
Måste barnen eller gamla mormor kunna använda kameran?
Knappast!
För dessa finns det "sikta och tryck" kameror!
Snart kommer väl det ett D-SLR hus med olika melodier på signalen, när självutlösaren är på gång, varning för att ljuset är för mörkt - använd blixt, AF inställningen har hittat rätt, batterierna håller på att ta slut osv...!
Kommer Steve då kommentera, att en viss D-SLR, tyvärr, bara har en melodi, för alla sina funktioner?
Diskussioner, vilken kamera är bäst, Canon 20D eller Konica-Minolta 7D, liknar när motorcykel-knuttar, berättar om sina motorcyklars prestanda och topphastigheter!
8Mp upplösning jämfört med "bara" 6Mp upplösning, 200hk motor jämfört med "bara" 160hk motor!
Det viktigaste är hur produkten upplevs av ägaren, hur ägare kan hantera motorcykeln eller i detta fall kameran.
Bara läsa en test, därefter slå till på den produkten, med bäst omdömen, senare tveka om man har gjort rätt, minst sagt ett vågspel, naivt!
För många tycks kameran vara mycket viktig, rätt kamera för polarnas ögon, mindre intresse för de färdiga bilderna.
Värre än så, rent ut sagt, här är en töntig kommentar!
"...The 7D's exposure system, while offering comprehensive control for advanced photographers, is missing the beginner-friendly Scene modes offered by its competition. Taking a sports, portrait, night portrait or landscape shot? Sure, you can do it with the 7D, but you'll be setting the exposure parameters yourself, unaided by a built-in Scene mode that could optimize the settings for you..."
En miss att inte kameran har förinställda motivprogram?
Vaa?
Skulle inte den kundgrupp, som köper denna kamera, redan förstå sambandet mellan tid och bländare?
Denna kamera riktar sig till redan kunniga fotografer, inte till nybörjare, sk. wonnabees!
Måste barnen eller gamla mormor kunna använda kameran?
Knappast!
För dessa finns det "sikta och tryck" kameror!
Snart kommer väl det ett D-SLR hus med olika melodier på signalen, när självutlösaren är på gång, varning för att ljuset är för mörkt - använd blixt, AF inställningen har hittat rätt, batterierna håller på att ta slut osv...!
Kommer Steve då kommentera, att en viss D-SLR, tyvärr, bara har en melodi, för alla sina funktioner?
Diskussioner, vilken kamera är bäst, Canon 20D eller Konica-Minolta 7D, liknar när motorcykel-knuttar, berättar om sina motorcyklars prestanda och topphastigheter!
8Mp upplösning jämfört med "bara" 6Mp upplösning, 200hk motor jämfört med "bara" 160hk motor!
Det viktigaste är hur produkten upplevs av ägaren, hur ägare kan hantera motorcykeln eller i detta fall kameran.
Bara läsa en test, därefter slå till på den produkten, med bäst omdömen, senare tveka om man har gjort rätt, minst sagt ett vågspel, naivt!
För många tycks kameran vara mycket viktig, rätt kamera för polarnas ögon, mindre intresse för de färdiga bilderna.