Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Steget över D80, vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Är nöjd med min D80 det jag jagar är mer pixlar då jag börjat köra canvas. Självklart vill jag inte heller byta ner mig när det gäller focus systemet. Som om man bortser från priset vilken ska man spana in? D5000 D90 eller D300s?
/Simon
 
Ser absolut inget problem med att framkalla på canvas med bilderna som en D80 levererar, det handlar bara om att skala upp bilderna på rätt sätt. Iofs inte svar på din fråga. Tror D90 är svaret på din fråga då det är ersättaren till den nu utgångna D80. Mer pixlar, bättre iso-prestanda etc är bara några av nyheterna.
 
Ser absolut inget problem med att framkalla på canvas med bilderna som en D80 levererar, det handlar bara om att skala upp bilderna på rätt sätt. Iofs inte svar på din fråga. Tror D90 är svaret på din fråga då det är ersättaren till den nu utgångna D80. Mer pixlar, bättre iso-prestanda etc är bara några av nyheterna.

Nu vet jag inte hur stora canvasutskrifter du tänkt göra, men jag har gjort 70x100 stora utskrifter från D200 vilket har samma usla megapixelantal ;-) som din D80 utan några helst problem. Detta är för övrigt en av de tavlor jag säljer mest av...

En uppgradering till D90 känns i kortaste laget, skulle nog rekommendera D300s som är ett lyft vad avser autofokus, vädertätning och brusnivåer på högre iso, dubbla kortplatser. Givetvis finns lull-lull såsom filmning mm också.

Skall du verkligen ha ett lyft på pixelnivå för utskrifter är ju D3x det du söker men då är vilketfall min budget spräckt för länge sedan....

// Maxe
 
Förlåt, läste D300s som D3000. Om man bortser från pris av dessa tre du anger så är det givetvis D300s som är den mest intressanta. Men ärligt talat så kommer man *väldigt* långt med rätt uppskalning. Man har i många år fotograferat filmaffischer och större format med kameror med 6mp eller färre - det handlar alltså om hur man skalar upp.

Vad gäller D3x så spräcker den de flestas budgetar ;) Den finns knappt med på kartan tyvärr.

...Som om man bortser från priset vilken ska man spana in? D5000 D90 eller D300s?...

Nu vet jag inte hur stora canvasutskrifter du tänkt göra, men jag har gjort 70x100 stora utskrifter från D200 vilket har samma usla megapixelantal ;-) som din D80 utan några helst problem. Detta är för övrigt en av de tavlor jag säljer mest av...

En uppgradering till D90 känns i kortaste laget, skulle nog rekommendera D300s som är ett lyft vad avser autofokus, vädertätning och brusnivåer på högre iso, dubbla kortplatser. Givetvis finns lull-lull såsom filmning mm också.

Skall du verkligen ha ett lyft på pixelnivå för utskrifter är ju D3x det du söker men då är vilketfall min budget spräckt för länge sedan....

// Maxe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.