Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Steg upp från kitobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

hejbaby

Medlem
Tja
Känner nu att jag har blivit en bättre fotograf och att jag börjar växa ur mitt kit objektiv till min nikon D3200.

Letar efter ett objektiv som är skarpare, och bättre i alla aspekter.

Det jag vill är att utöka min kreativitet men vet inte om det är makro, tele, eller vidvinkel som jag kan göra mest med.

Objektiven ska passa till fx då jag vill kunna använda dem till framtida kameror.

Med vänlig hälsning, Pontus
 
Ett makro eller ett teleobjektiv i så fall. Vidvinkelobjektiv för FX är inget man vill använda på en DX-kamera. De är stora , tunga, dyra och inte särskilt vidvinkliga med beskärningsfaktorn.

Ett ljusstarkt, fast objektiv kan också vara intressant. De är skarpare än en kitt-zoom, fungerar bättre i dåligt ljus och ger möjlighet till kort skärpedjup.
 
Att köpa en bok är faktiskt ett yppelrigt råd, faktiskt inte ett dugg drygt. Även om förslaget var alltför dåligt underbyggt tidigare i tråden.
En bok måste inte alls innebära en utbildningsbok.
Köp dig en bok där DU tycker om bilderna.
Välj en bild. Ge dig sen fan på att försöka skapa en liknande bild. Låt dig helt enkelt bli inspirerad.
DÅ kan det inträffa att DU måste skaffa annan utrustning för att skapa den bild du vill ta. Eller att du måste tänja på dina kunskaper till det yttersta.

Originalfrågan är ungefär som att: Jag vill ha ngt men vad?
Tyvärr brukar det mest sluta som ett elände för plånboken istället för att lyfta bildresultatet.
 
Att köpa en bok är faktiskt ett yppelrigt råd, faktiskt inte ett dugg drygt. Även om förslaget var alltför dåligt underbyggt tidigare i tråden.
En bok måste inte alls innebära en utbildningsbok.
Köp dig en bok där DU tycker om bilderna.
Välj en bild. Ge dig sen fan på att försöka skapa en liknande bild. Låt dig helt enkelt bli inspirerad.
DÅ kan det inträffa att DU måste skaffa annan utrustning för att skapa den bild du vill ta. Eller att du måste tänja på dina kunskaper till det yttersta.

Originalfrågan är ungefär som att: Jag vill ha ngt men vad?
Tyvärr brukar det mest sluta som ett elände för plånboken istället för att lyfta bildresultatet.

Jag skrev att rådet var bra, men uttryckt på ett drygt sätt. Eller va iaf vad jag menade :)
 
Jag skrev att rådet var bra, men uttryckt på ett drygt sätt. Eller va iaf vad jag menade :)
Det förstod jag.
Jag bara utvidgade begreppet att det inte bara måste vara en teknisk hur-man-fotar-bok.

När man sen vet vad man vill åstadkomma, DÅ är det dags att börja ställa frågor om HUR man kan komma dit.
 
Att lära sig grunderna om exponering och sambanden mellan slutartid, bländare och ISO samt hur bländare påverkar skärpedjup finns ju tusentals webbsidor och Youtube-filmer som behandlar. Sen kan ju en bok tillföra just det som föregående talare påpekar; inspiration och utmaningar som driver fotandet framåt.
 
Om jag skall ge ett råd och om du verkligen vill ha stor bländare (=mycket ljus) kan jag rekommendera Sigma 50/1.4. Den finns ofta som begagnad för drygt 2.000 kr och det är prisvärt. En glugg som ger bra bilder från bländare 1.8 och uppåt.
 
tack för tipsen!

Jag vet mycket väl hur de grundläggande funktionerna fungerar.

För att förtydliga: När har man egentligen som störst anledning att använda bländare 1,4 än vid porträtt?

Är dessa 50 mm mycket skarpare och ger generellt bättre bildkvalité än kit objektivet?

Är 15 år och känner att jag vill ta ett steg vidare med fotograferingen. Vill ha ett objektiv som helt enkelt ger lite mer stuns i bilderna och ger de 24mp rättvisa.
Kolla min flickr för att se vilken nivå jag ligger på:
http://www.flickr.com/photos/106528906@N06/
Med vänlig hälsning, Pontus
 
tack för tipsen!

Jag vet mycket väl hur de grundläggande funktionerna fungerar.

För att förtydliga: När har man egentligen som störst anledning att använda bländare 1,4 än vid porträtt?

Är dessa 50 mm mycket skarpare och ger generellt bättre bildkvalité än kit objektivet?

Är 15 år och känner att jag vill ta ett steg vidare med fotograferingen. Vill ha ett objektiv som helt enkelt ger lite mer stuns i bilderna och ger de 24mp rättvisa.
Kolla min flickr för att se vilken nivå jag ligger på:
http://www.flickr.com/photos/106528906@N06/
Med vänlig hälsning, Pontus

50mm fast glugg ger bättre bildkvalité (skärpa och kontrast etc) jämfört med kit objektiven, inget snack om saken. Men framför allt så kommer du kunna fota i mycket sämre ljusförhållanden, typ inomhus. Jag skulle personligen köpa Nikkor 35mm och/eller 50mm och då 1.8g varianten. Små, billiga och superbra objektiv! Ska du ha 1.4 blir det betydligt dyrare och större gluggar.


PS. Gillar din bild Flower and bee
 
För att förtydliga: När har man egentligen som störst anledning att använda bländare 1,4 än vid porträtt?
Om du inte provat att fota med så stor bländare bör du gå till en fotoaffär och testa lite. Bländare 1.4 ger bladtunt skärpedjup. Det kan t.o.m. vara riktigt svårt att sätta skärpan, pga det extremt korta skärpedjupet. Det är annars den ena anledningen till att använda stor bländare, till alla typer av motiv - när man vill ha riktigt kort skärpedjup.

Den andra anledningen är, som redan nämnts, att du kan fota i betydligt mörkare miljöer, t.ex. inomhus utan blixt. Eller utomhus i skymning, mycket effektfullt.
 
Skulle nog vilja påstå att 50/1.8 är ett bättre val än 50/1.4. Som andra redan påtalat är skärpdjupet vid t.ex porträtt väldigt kort, och kantskärpan kunde vara bättre, vilket förmodligen gör att du kommer att vilja blända ned lite. Dessutom har 1.8 varianten snabbare autofokus och kostar mindre. Det enda som möjligen talar till 1.4 variantens fördel är att den har fler lameller i bländaren vilket gör öppningen lite rundare, vilket i sin tur gör att oskarpa områden tecknas lite mjukare, man talar om att objektivet har bättre bokeh. Det här är dock väldigt små skillnader som för de flesta inte är värda det högre priset och den långsammare autofokusen. 50/1.8 är nog Nikons mest prisvärda objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.