Förra året var jag i precis samma situation, fast jag hade ett Benro stativ med huvud och köpte ett AF-S 300/4. Benros stativ är helt klart prisvärda, men deras huvuden är tyvärr inte alls bra.
Det jag hade hade en kula som var klädd med något plastmaterial, det slets snart bort ( efter användning hade hela huvudet plastdamm på sig), det gjorde att i början var det lätt att låsa men svårt att få till något mellanläge där det gick att låsa kulan men när den blivit mer sliten gick det instället inte att låsa den. Jag fick rikta in objektivet så att motivet inte syntes i sökaren och spänna åt, sedan var det bar att hoppas att objektivet sjönk lagom mycket när jag släppte det.
Jag säger inte att du ska spräcka din budget, det finns säkert huvuden för under 2000 kr som fungerar bra. Däremot tycker jag att du ska fundera ett tag på vad du vill ha. Det ställs inte mindre krav på stativhuvudet än något annat när det gäller att ta bra bilder trots att det bara är en passiv del som bara "håller i".
Du verkar ju ha ett visst intresse om du ska fota havsörnar och har köpt ett 300/4 det är ju inga direkt billiga grejer, köper du ett billigt huvud som inte gör sitt jobb till 100% är en del av pengarna du lagt på resten av utrustningen bortkastade.
Numera kör jag med ett RRS BH-55 huvud på mitt Benro-stativ, kanske overkill men det är en enorm skillnad! Dels går det att justera steglöst mellan stenhårt grepp och helt löst, till exempel går det att ställa in ett läge där kameran stannar där jag släpper den men ändå går lätt att röra om det dyker upp något. Det är tack vare precisionen och storleken på kulan, något man inte får med billiga och små kulleder.