Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativhuvud, VILKET?

Produkter
(logga in för att koppla)
paco skrev:
Kan rekommendera 322RC2. Använder den ihop med 055 nat3 stativ. Det tyngsta objektivet jag har är EF 70-200/2,8L och den räcker fint för det.

Något som inte syns i 322RC2's beskrivning är att man kan även montera den stående som en joystick. Jag har inte provat detta.

Det kan vara bekvämt med egen snabbplatta för objektiv med stativfästen. Då slipper du skruva loss plattan från kameran när du byter från tele till mindre brännvidder.
Och så går det at ändra handtagets vinkel ut från kameran i två steg. Och så kan du välja vilken sida handtaget skall sticka åt. Friktion är ställbar.

Niclasfoto skrev:
En fråga ang Arcas kulor.

Om jag har tung utrustning 100% fast sittande i kulan och sedan vill frigöra kulan helt, hur många varv/grader måste jag då vrida på "knoppen"?
Krävs det kraft för att nypa fast typ 6kg, eller går dete liksom soft och steglöst?
Jag har inte kulan framför mig (stativet ligger i bilen) men det krävs kanske ½ varvs vridning för att lossa kulan helt. Den går mycket mjukt, du kan ställa friktionen precis som du vill. Det fordras ingen kraft för att låsa den bergfast. Ett schweiziskt precisionsinstrument, helt enkelt.

steinick skrev:
Jag har inte kulan framför mig (stativet ligger i bilen) men det krävs kanske ½ varvs vridning för att lossa kulan helt. Den går mycket mjukt, du kan ställa friktionen precis som du vill. Det fordras ingen kraft för att låsa den bergfast. Ett schweiziskt precisionsinstrument, helt enkelt.

Ahaa, Tack för svaret!
Ja men då ser jag det hela mer tydligt framför mig.
Hade det varit typ två varv från fast till löst så hade jag rynknat på näsan.

En fråga till bara,, upplever du den som känslig för smuts? Mvh Niclas,

Mvh Niclas,

Jag har en nyare Arca B1 med friktionsratten infälld i ytan på låsningsvredet. Det är en klumpig, oprecis lösning, som jag inte vant mig vid. Idag skulle jag titta på RRS, den verkar vara både låg och bra.

/Staffan

Jag har på vinst & förlust beställt en Manfrotto 468MG. Klämde lite på den på mässan och tyckte att den kändes väldigt precis och bra. Möjligen att den var lite trång i toppen... men det tycker jag att de flesta kulor är.

Skall bli spännade att se hur den funkar när/om den kommer... speciellt intressant blir det att se växlingar varmt/kallt, inte för att det är något direkt problem för mig, men men.

wikman skrev:
Jag har på vinst & förlust beställt en Manfrotto 468MG. Klämde lite på den på mässan och tyckte att den kändes väldigt precis och bra. Möjligen att den var lite trång i toppen... men det tycker jag att de flesta kulor är.

Skall bli spännade att se hur den funkar när/om den kommer... speciellt intressant blir det att se växlingar varmt/kallt, inte för att det är något direkt problem för mig, men men.

Hittade faktiskt en länk med lite info, Manfrotto har inte lagt ut något själva dock:

http://www.foto7.com.pl/manfrotto_web/468MG.htm

froderberg skrev:

Det finns flera här som föreslår stativhuvud i de absolut dyraste klasserna, det låter sinte som det är vad du frågar efter. Jag tror att Manfrottos 488 RC2 eller RC4 är bland det mest prisvärda som finns.

Min 488 funkar till alla mina prylar utom mitt 120-300/2,8 som väger 4,5 kg med kamera. Då behövs Manfrottos kraftigare 490, det kostar väl 1500 och är i inte långt ifrån de allra bästa som kostar ca 5000...

Det blev ett stycke 488 RC4, vilket jag finner som en bra lösning på mitt stabil, dock är det lite pyssligt att tilta kameran 90 grader då själva huvudet kanske borde varit ett par milimeter högre.

Tack för alla tips!

/Johnny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar