Annons

Stativhuvud, VILKET?

Produkter
(logga in för att koppla)
322RC2

Kanske skulle skriva då åxå att jag använder min 322RC2-kula med ett Manfrotto 190WNB.
Stativ å kula är inte direkt någon lek att hitta det som passar:) Stativet fick jag tips på av Anders Adler här på fotosidan. Kulan köpte jag på chans då den verkade passa för mitt behov, och det gjorde den:)))

Har åxå beställt 80cm fjärrutlösare för att kunna ha i vänsternäven medan jag reglerar kameran med högernäven.

/ Ken1

Senast ändrad:
Magi...

Den där "magic ball".
Kan inte det vara något ?

Det finns tre storlekar.
Tidningen FOTO har den alltid med på sina reklamsidor.

Manfrotto 322 RC2 är kanon!

Jag jobbar gabska sakta och noggrant när jag fotograferar. Man kan fråga sig då varför jag använder Manfrotto 322 RC2? Men svaret är det att den är helt underbar! Med snabbfäste har man väldigt snabbt kameran på stativet, man riktar in den och släpper handtaget och man slipper missa det där ljuset som kanske försvinner några sekunder senare.

322:an låser till utan att sen flytta på sig. Med tidigare huvud så rörde de alltid på sig efter att man riktat in kameran - inte nu. Det beror nog till stor del att här styr man in stativhuvudet och inte kameran.

Det krävs en viss teknik med den, men man lär sig. Kan varmt rekommenderas!!

Re: Magi...

ekfeldt skrev:
Den där "magic ball".
Kan inte det vara något ?
Visst är Magic Ball den där spejsiga blåeloxerade saken?

Jag har ingen erfarenhet av dem. Har inte ens sett ett i verkligheten. Men för mig gör den intrycket av form enbart för formens skull och inte funktionens. Lite ploj för att vara annorlunda och synas på en marknad där de flesta produkter ser likadana ut vilket gör det svårt att differentiera sig.

För bästa funktion vill man ju samla massan så långt ner som möjligt och minska så mycket det bara går på den massa som finns ovanför rörelseaxeln.

Massa under leden, eller i idealfallet under benens infästningspunkt, bidrar ju till att stabilisera systemet. Sitter massan ovanför leden så får det motsatt effekt och gör istället systemet mer instabilt.

Nä, jag är grymt skeptisk mot den leden.

Nära offtopicvarning här,,

Kom att tänka på den där legendariska Flugfiskerullen som en Svensk innovatör utvecklade under en sömnlös natt sent på 80talet.

Den sprängde alla tidigare konventioner och tillförde Flugfisket de första storspoliga flugrullarna, på allvar.

Magic Ball tillför i sig ngt nytt helt klart, men knappast så att det förvandlar morgondagens Ballheads globalt, som Loop gjorde i Flugfiskevärlden. Looprullens arv dominerar dagens design på Flugfiskerullsmarknaden.

Just fiskerullen är extra intressant eftersom den har sett i stort sett oförändrad ut under mycket lång tid, iaf 300år. Att innovatören är en Svensk kille gör det hela mer nöjsamt;)

Mvh Niclas,

Bilagor

• dryfly2.jpg
    dryfly2.jpg
    15.4 KB · Visningar: 317
Skall man likna Magic Ball med en flugrulle tycker jag nästan det känns mer rätt att göra det med nån sjuttiotalskreation med fjäderuppdragen automatisk återspolning och utväxlad vev än den utmärkt ändamålsenliga looprullen.

jimh skrev:
Skall man likna Magic Ball med en flugrulle tycker jag nästan det känns mer rätt att göra det med nån sjuttiotalskreation med fjäderuppdragen automatisk återspolning och utväxlad vev än den utmärkt ändamålsenliga looprullen.

Visst är det så, men min tanke var bara att påvisa ett exempel på innovation som verkligen vände upp/ned i ett globalt perspektiv. . Ngt som Magic Ball varken har gjort eller kommer att göra.
Hade ju vart kul om det kom en sådan övernattennyhet bland kullederna på marknaden.
Mvh Niclas.

Stativhuvudet "Studioball SB-QR" verkar vara intressant också, säg finns det någon som vet var man kan inhandla det eller kanske har egna erfarenheter av det ?

322 RC2 kula

Niclasfoto skrev:
Kan man ha den lös utan att klämma in handtaget?

Är det ngn ställbar friktion på den?

/Niclas,

Nej man kan endast flytta kamerastycket då man nypt ihop handtaget.

Ja det är ställbar friktion på den.

Den har vattenpass åxå:)

/ Ken1

Johnny76 skrev:
Hur kan det komma sig att det inte finns någon mellaklass 488 kostar ca 800 på cyber, medans de B1an kostar ca 5000 på kamera doktorn, eller är det kameradoktorn som är extremt dyr ? Vidare verkar 490 vara intressant, man vill ju inte köpa en massa prylar som inte håller måttet.

B1 ska väl gämföras med 490, men som i mycket annatkostar små skillnader i toppklasserna stora pengar. Samma sak för HiFi-prylar där en ytterst liten ljudförbättring kan kosta en förmögenhet.

Jag gillar manfrottos RC4-system där plattorna verkligen sitter ordentligt på kameran. Men plattorna är lite för stora för små kameror.

Kan rekommendera 322RC2. Använder den ihop med 055 nat3 stativ. Det tyngsta objektivet jag har är EF 70-200/2,8L och den räcker fint för det.

Något som inte syns i 322RC2's beskrivning är att man kan även montera den stående som en joystick. Jag har inte provat detta.

Det kan vara bekvämt med egen snabbplatta för objektiv med stativfästen. Då slipper du skruva loss plattan från kameran när du byter från tele till mindre brännvidder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar